• missxl

    Är så ledsen över vad sonen berättade idag :(

    Jag är så ledsen OCH förbannad...

    Sonen som är 5½år går på ett dagis för bara andra jämngamla barn, på utvecklingsamtal säger personalen att han är mycket omyckt bland både barn och "fröknar".Han är mkt lugn och snäll.

    Nu till saken:

    Ikväll stod han här och skulle byta om till pyjamas och säger att-"A....a på dagis säger att jag är tjock, fast det är jag ju inte"

    Jag blir såå ledsen och arg det är fan ingen som skall "förstöra" min son på de viset...
    Han är liiite knubbig men han har växt mycket på längden nu (har gått extra på bvc pga hans vikt men nu har han "normalt" bmi 117cm och 25kg!

    Vad tycker ni jag ska göra nu? Jag är verkligen ledsen :´(

  • Svar på tråden Är så ledsen över vad sonen berättade idag :(
  • Zuup

    Prata med personalen så att de kan ta upp ett snack med alla barnen om mobbning, bra om de får rätt värderingar tidigt. Sen kan du prata med A...a.

  • missxl

    Ja jag tänkte att jag skulle prata med personalen men vad skall jag säga till tjejen som sagt detta?

  • Grannen

    Jag tycker att du ska prata med personalen så kan de ta tag i det om de hör det igen.

  • Laire

    Jag tycker du ska avvakta och se vad som händer efter att du pratat med personalen. Flickan kanske inte alls menar det som något elakt utan är som barn är, säger saker utan att tänka på hur det känns för andra. Hon behöver ju inte ha menat något illa. Jag tycker inte du bahöver konfrontera flickan och göra en grej av det hela.

    Skulle hon däremot fortsätta kan det vara värt att tala med hennes föräldrar.


    Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • missxl
    Laire skrev 2009-05-30 21:31:18 följande:
    Jag tycker du ska avvakta och se vad som händer efter att du pratat med personalen. Flickan kanske inte alls menar det som något elakt utan är som barn är, säger saker utan att tänka på hur det känns för andra. Hon behöver ju inte ha menat något illa. Jag tycker inte du bahöver konfrontera flickan och göra en grej av det hela.Skulle hon däremot fortsätta kan det vara värt att tala med hennes föräldrar.
    Ja jag känner nog att jag hoppar över att prata med flickan,vet inte vad jag ska säga till henne isf..blev bara så ledsen när han sa detta...
  • Daz

    prata med personalen och se till att personalen håller ett öga på A...a så att de blir medvetna om hur hon uttrycker sig till sin dagiskamrater, så att de kan prata med henne och hennes föräldrar.

  • Barnvagnsmamman

    Tycker att du borde prata med personalen och prata med den som sa detta föräldrar så att dom kan förklara att man inte ska prata så om folk.

  • Tawaret

    Att folk är dumma är en del av livet och det kan vara bra att lära sig hur man hanterar det.

    Ja prata med personalen, det är ju oacceptabelt att barn beter sig så och de vuxna har ansvaret som ledare att se till att barnen förstår det.

    Kanske kan du också komma på vad pojken kan svara sina "kamrater". Något smart så att han känner att han kan stå emot angreppet mot hans person. Det kan ju vara lite som dominanslekar där barnen övar olika roller och testar vilka som drar sig undan och vilka som står emot och i den åldern tappar mobbarna fattningen med ganska enkla medel.

    Man kan också förklara varför barn gör sådär och att det inte är så viktigt vad andra säger. Jag minns att jag var utan kompisar i lågstadiet i vissa perioder. Jag tänkte bara att barn är sådana och att man växer så fort och byter intressen så ofta att man i nästan stund kan bli populär istället. Istället för att fokusera på vad de andra barnen gör när man ändå inte får vara med, kan man fokusera på vad man själv verkligen vill göra.

  • Golli

    Hej!

    Jag hade också känt samma som du. Att det andra barnet på något sätt "förstör", han har ju bevisligen tänkt mycket på vad han sa till honom. Vad fint att han berrättar det för dig också, det tyder ju på att hos mamma är man trygg och hon kan trösta.

    Jag tycker absolut att du ska säga till personalen vad din son berättade och att de ska ta upp saken med "A":s föräldrar/förälder. Vad får han sina ideal ifrån? Det är viktigt att ta upp det redan nu!

Svar på tråden Är så ledsen över vad sonen berättade idag :(