Jag födde min IVF-bebis i juni 2007 på KS i Stockholm.
Rutinen är att man sätter igång IVF-gravida efter en vecka. detta pga att man generaliserar och "anser" att ivf:are är äldre... ju äldre man är desto sämre att gå över tiden... moderkakan slutar producera näring osv.
Alla över 40 år blir (blev iaf 2007) igångsatta tidigare.
Jag valde dock att vänta och blev därmed igångsatt 2 veckor efter bf, jag fick då gåpå kontroll varannan dag sista veckan.
Pratade mycket med läkarna om detta då och de förklarade att dessa regler ligger kvar från att det tidigare oftare var äldre kvinnor som föder efter ivf, sen var det en läkare som menadeatt man heller inte vill riskera nått vad gäller IVF-gravida, han menade att en "normal-gravid" kan bli det igen medans det kanske inte skulle funka för en ivf:are om det skulle hända barnet nått när man går över tiden... (som om det inte skulle va en katastrof i vilket fall som helst!)
Tillväxt-ulet i v32 är oxå nått som de funderar på att ta bort... vi ivf:are föder inte längre mindre barn.
En vän (oxå ivf)födde på HS, stockholm för en vecka sen och gick två veckor över, de hade tydligen ingen rutin för igångsättning efter en vecka...