• Sessan4

Får IVF:are gå över tiden?

Har hört någonstans at IVF:are inte får gå över tiden för BF.. är det sant och i så fall varför??

Om allt går väl har jag bf på julafton! min familj brukar skoja om att knipa så det blir en 10:a istf 09:a {#lang_emotions_smile}

Nån som vet?

~* Snälla, stanna hos mig *~
  • Svar på tråden Får IVF:are gå över tiden?
  • drömmaromsmått

Det är olika beroende på vart man bor, en gång fick jag förklaringen att de inte ville riskera något med ivf-barn men jag vet inte om det är anledningen eller inte.
    där jag bor är det i alla fall ingen specialbehandling på ivf-graviditeter.

• Zinzie

Jag tror vi får gå över tiden här.

Däremot överväger jag seriöst att be om att få bli igångsatt om jag börjar gå över tiden. Jag kommer vara i upplösningstillstånd tror jag... Eller så är jag mycket coolare än jag tror och klarar av det galant. :)

(Oftast går dock inte IVF:are över tiden om jag förstått det rätt. Av någon orsak så leder IVF ofta till lite tidigare födda barn.)

• Lajsa

Jag gick över tiden 2v. Vilket var dom längsta veckorna i mitt liv så här var det inget snack om att IVF:are inte skulle gå över tiden fast det var 2006 så det kanske har ändras.

• Dollars matte

Som sagt så beror det på var du bor. Här i Örebro görs det ingen skillnad på IVF:are och "vanliga".
    Jag gick över 10 dagar, så det är inte omöjligt att det kan bli efter nyår för dig

Internet är roligare än text-tv
  • Meddelande borttaget
  • EHel

Här i Jämtland räknas man som en helt normal graviditet när det väl tagit sig - så här kan man glatt få vänta precis lika länge som alla andra...

• michaelani

Som Storkenflyger skriver får man gå max 1 vecka över tiden i Sthlm. Risken är generellt lite högre för IVf graviditeter att barnet växer dåligt, beror dock på orsaken till varför man inte blivit gravid på naturlig väg. Har därför även tillväxt u-ljud v 32 samt v40 för extra kontroll i Sthlm.

Hoppas själv slippa gå över, bf 15/6 med IVF graviditet. Tillväxt snarare något bättre än standard.

• kattennizze

Det var bra med kontroller i Stockholm. Jag gick över 2 veckor med IVF-graviditet, inget extra UL överhuvudtaget. Så var sonen jättestor också, nästan 4.5 kg...Om jag blir gravid fler gånger ska jag be att få bli igångsatt.

• Trixabus

Jag gick över 14 dagar - sen sa jag till att jag ville bli igångsatt - vilket jag blev EFTER en massa övetalning - dom tyckte jag kunde gå över lite till!!!. Dom ser inte att det är någon skillnad mellan vanlig graviditet och IVF. Skåne.

• Carrie

I Västra Götaland gör de ingen skillnad, jag gick 17 dagar över tiden....

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • lella77

ingen skillnad här i västernorrland heller jag blev till och med flyttad tillbaka en vecka på UL hur nu det kan gå till när man vet exakt när den blev till.

• Anne69

Jag har fått två IVF-barn 2006 & 2008 i Stockholm och ingen gång har jag behövt gå över tiden. Motivet har varit att vi ju vet precis när graviditeten var fullgången. Så jag har fått två utmärkta igångsättningar o två härliga barn
    Jag har dock själv velat avrunda det hela, om jag hade velat vänta hade de nog inte gjort något.

• Kerpet1

Jag födde min IVF-bebis i juni 2007 på KS i Stockholm.

Rutinen är att man sätter igång IVF-gravida efter en vecka. detta pga att man generaliserar och "anser" att ivf:are är äldre... ju äldre man är desto sämre att gå över tiden... moderkakan slutar producera näring osv.
    Alla över 40 år blir (blev iaf 2007) igångsatta tidigare.

Jag valde dock att vänta och blev därmed igångsatt 2 veckor efter bf, jag fick då gåpå kontroll varannan dag sista veckan.

Pratade mycket med läkarna om detta då och de förklarade att dessa regler ligger kvar från att det tidigare oftare var äldre kvinnor som föder efter ivf, sen var det en läkare som menadeatt man heller inte vill riskera nått vad gäller IVF-gravida, han menade att en "normal-gravid" kan bli det igen medans det kanske inte skulle funka för en ivf:are om det skulle hända barnet nått när man går över tiden... (som om det inte skulle va en katastrof i vilket fall som helst!)

Tillväxt-ulet i v32 är  oxå nått som de funderar på att ta bort... vi ivf:are föder inte längre mindre  barn.

En vän (oxå ivf)födde på HS, stockholm för en vecka sen och gick två veckor över, de hade tydligen ingen rutin för igångsättning efter en vecka...

Svar på tråden Får IVF:are gå över tiden?