• kiwi81

Första barnet prematur.. nu gravid igen.

Hej!

Jag har en son som föddes i v. 31+3. Man hittade aldrig ngn orsak till varför min livmodertapp förkortades och slutligen utplånades helt flera veckor för tidigt.

Nu har jag precis testat positivt igen och trots all glädje känner jag lite oro... Undrar hur det ska gå denna gång?

Ska jag ta kontakt med specialmödravården direkt? Eller tar jag kontakt med vanliga mödravården bara?

• Svar på tråden Första barnet prematur.. nu gravid igen.
  • Mison

Fick oxå min son i vecka 32 för 2 år sen. Jobbar nu på ett syskon, men gud så nervöst det är. Kommer att vara så nojig den dag man (förhoppningsvis) plussar. Jag hade kraftiga sammandragningar från v. 20, hade oxå GBS som jag lyckades bli av med men misstänker att jag dessutom hade ev slidkatarr och därav födde för tidigt. Men det här är bara mina egna funderingar.... Hörde av min doktor att det i 9 fall av 10 beror på en infektion, samtidigt har man ju hört så mycket teorier från höger och vänster.

Ja, jag håller i allfall tummarna att du går så långt som möjligt!

• kiwi81

Jag var på inskrivning i måndags och fick tid hos dr redan på torsdagen. Den här dr tog mig väldigt seriöst (hade klagat lite för barnmorskan när jag var på inskrivning, att jag tyckte att alla läkare hade varit så nonchalanta och inte tagit min oro på allvar förra gången.. kanske hade hon varnat den här dr för det?).

Hur som helst så skickade hon en remiss till spec.MVC åt mig för ställningstagande till cerklage och dessutom sa hon åt mig att ta det lugnt, inte bära tungt och lyssna på kroppen. På ngt vis kändes det mkt bättre än när barnmorskan sa att jag inte borde vara orolig och betrakta den här graviditeten som en komplikationsfri graviditet utan restriktioner samtidigt som hon började prata om hur viktigt det är med motion. Jag håller med om att motion är hur bra som helst alltid, men just i mitt fall så tror jag att dagliga promenader är det häftigaste jag vågar utsätta mig för (och jag brukar älska att motionera i vanliga fall)!

Hoppas att det går hela vägen den här gången... i alla fall förbi v 36+0.... åtminstone förbi v 34+0....

Mison, lycka till på jakten efter pluset!

• Mison
    kiwi81 skrev 2009-06-13 17:47:06 följande:
    Jag var på inskrivning i måndags och fick tid hos dr redan på torsdagen. Den här dr tog mig väldigt seriöst (hade klagat lite för barnmorskan när jag var på inskrivning, att jag tyckte att alla läkare hade varit så nonchalanta och inte tagit min oro på allvar förra gången.. kanske hade hon varnat den här dr för det?). Hur som helst så skickade hon en remiss till spec.MVC åt mig för ställningstagande till cerklage och dessutom sa hon åt mig att ta det lugnt, inte bära tungt och lyssna på kroppen. På ngt vis kändes det mkt bättre än när barnmorskan sa att jag inte borde vara orolig och betrakta den här graviditeten som en komplikationsfri graviditet utan restriktioner samtidigt som hon började prata om hur viktigt det är med motion. Jag håller med om att motion är hur bra som helst alltid, men just i mitt fall så tror jag att dagliga promenader är det häftigaste jag vågar utsätta mig för (och jag brukar älska att motionera i vanliga fall)!Hoppas att det går hela vägen den här gången... i alla fall förbi v 36+0.... åtminstone förbi v 34+0....Mison, lycka till på jakten efter pluset!
    Det låter ju jättebra! Skönt att nån tar det på allvar! Det ska jag oxå se till att de gör, jag kommer inte att ge mig
    Tror nämligen jag är gravid, skulle haft mens i fredags, och det känns verkligen i hela kroppen. Får nog ta och testa i veckan. Då kan vi följas åt! Skönt att ha någon/några att dela sin oro med! För detta blir en nervig resa...
  • mamma2ggr

Så glad att du blev tagen på allvar. Håller alla tummar för att allt går bra för alla er som väntar nummer två!

Själv fick jag bara höra av alla olika bm jag träffade att "det behöver inte bli likadant den här gången". Önskar att jag hade krävt specialmödravården, men det är ju lätt att säga i efterhand. Det blev inte likadant, det blev ytterligare sex veckor för tidigt. Men jag fick heller ingen särskilld uppföljning, inga mätningar av livmodertappen etc. Så blir ni tagna på allvar så ordnar det sig säkert på bättre sätt.

Lycka till alla!

• kiwi81

Mison har du testat än? Jag är så nyfiken! Håller tummarna!

Mamma2ggr, hur gick det för dina små? Vet du varför du födde för tidigt?

• Mison
    kiwi81 skrev 2009-06-16 12:04:34 följande:
    Mison har du testat än? Jag är så nyfiken! Håller tummarna! Mamma2ggr, hur gick det för dina små? Vet du varför du födde för tidigt?
    Ok, jag är gravid Testade idag! Herregud, är fortfarande i chock! Hur gör man nu igen, vad får man inte äta, vart ringer jag Vore skoj att starta en tråd och se om det är fler i samma situation som oss!? Vi får i allafall stötta varann!!!
  • Simben

kan bara säga att jag födde första tjejen i vecka 31+6 och ingen vet varför vattnet bara gick. var oxå jätteorolig när jag väntade barn nummer två men gick ändå bara hos vanlig mödravården men dock lika ofta om inte oftare än med nummer ett men min andra tjej gick jag tiden ut med. kom bara 9 dagar tidigare än beräknat bf så jag håller tummen för att ni oxå går tiden ut med andra..kram och grattis till graviditeterna

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • ISSEN

Hej! Jag fick min första son i v 30+6 ingen visste varför men man misstänkte gbs och när jag vart gravid med min yngsta son så fick jag gå på spec mvc + vanliga mvc men kände inte att någon utav de tog mig på allvar, de tjatade bara hela tiden om att "ingen graviditet är den andra lik" fast jag sa att det känndes som att det va precis som förra gången, fick sammandragningar tidigt mm Då fick jag göra ett ul där det konstaterades att jag hade kort livmodertapp men att den inte var "jättekort" så jag behövde absolut INTE oroa mig och kunde leva mitt liv normalt! Jag slutade oroa mig och litade blint på spec mvc och en vecka senare föddes min son i v 26+2 helt utan förvarning och på 45 min från att första värken kom! Så lita på din instinkt och KRÄV att de lyssnar på DIG och hur du känner det!

• Plutten Augusti07

jag upptäckte att jag var gravid när vår son endast var 3 månader gammal, han föddes med akut snitt i v 32. Jag kontaktade mig läkare på sjukhuset direkt och därefter MVC. Har fått gå på både vanlig MVC och SPMVC. Tyvärr började det strula på samma sett som med sonen med prematura sammandragningar i v 23 redan, dock utan cervixpåverkan vilket är super positivt! Nu är jag i v 30 och var på kontroll igår- ingen cervix påverkan nu heller.

Det är nog väldigt olika om du kommer att föda prematurt även dina kommande graviditeter, beror helt på vad som orsakade den prematura födelsen. Dessutom är det väldigt lurigt med cervixpåverkan enligt de läkare jag talat med, vissa kan gå med kort cervix hur länge som helst medans andra har en risk att föda vid minsta påverkan.

• TeIubesc

Hej,jag blev inlagd i vecka 33+4 o sonen kom i vecka 34+0,väntar nu 2:an och är idag i vecka 37+0 så för mig har det gått jättebra!

• Plutten Augusti07
    ISSEN skrev 2009-06-27 21:51:54 följande:
    Hej! Jag fick min första son i v 30+6 ingen visste varför men man misstänkte gbs och när jag vart gravid med min yngsta son så fick jag gå på spec mvc + vanliga mvc men kände inte att någon utav de tog mig på allvar, de tjatade bara hela tiden om att "ingen graviditet är den andra lik" fast jag sa att det känndes som att det va precis som förra gången, fick sammandragningar tidigt mm Då fick jag göra ett ul där det konstaterades att jag hade kort livmodertapp men att den inte var "jättekort" så jag behövde absolut INTE oroa mig och kunde leva mitt liv normalt! Jag slutade oroa mig och litade blint på spec mvc och en vecka senare föddes min son i v 26+2 helt utan förvarning och på 45 min från att första värken kom! Så lita på din instinkt och KRÄV att de lyssnar på DIG och hur du känner det!
    Instämmer!

Kräv att de lyssnar på dig och lyssna till din egen känsla & din egen kropp.
  • jennsans

låter som det gått bra för en del iaf =) gläder mig! mitt vatten gick utan att de vet varför i v 32+3.. född 11½ timme senare..
    vet att det står i journalen att jag ska få komma till spec mvc någon gång iaf.. hoppas få följas där då jag hade graviditetsdiabetes sist med...

Svar på tråden Första barnet prematur.. nu gravid igen.