• Gulltroll

Bo i Japan?

Hej!

Jag undrar lite om det finns någon här som har erfarenhet av att bo i Japan? Min man har fått erbjudande om att jobba i Tokyo i 3 månader så vi kommer att flytta med honom dit. Vi har 2 barn, en dotter på 2,5 år och en son på 2 månader så det känns ganska spännande och läskigt! Jag har bott utomlands förut men det känns lite extra läskigt med Japan, med tanke på språket! Någon som har lite tips??

Malin

• Svar på tråden Bo i Japan?
  • Afro

Tre månader är väl inte direkt att "bo", det är mer en långvisit än en flytt, och ni hinner bara dit och vända på den tiden, turista lite.

Anyway, jag var där i 2,5 år och språket var aldrig något problem. Engelska funkar fint, även om japanerna oftast inte själva tror det Fråga gärna om du vill veta något!

• s v e a

Jag bor här med min man och son.
    3 månader är ju ganska lite, och då kommer ni ju att leva lite som turister. Ni kommer slippa allt krux med att leta lägenhet och fixa internet och möbler och sånt jobbigt där jag tycker att man är väldigt handikappad då man inte kan språket tillräckligt bra. Antar att ni kommer att bo på lägenhetshotell eller liknande?

Det man måste se till med boendet när man har barnvagn är att man antingen bor i någorlunda centralt så man slipper ta tunnelbana och buss, eller att bo vid en station och linje där det finns hissar.
    Om ni åker på turistvisum måste ni även köpa med er ett tågpass från Sverige för shinkansentåg, det finns några alternativ att välja på så att ni kan passa på att se landet. Att resa här är extremt dyrt, en resa för två vuxna till Kyoto kostar 6000kr tur och retur, så köp ett tågpass!!!

Annars tycker jag att det är lätt att ta sig runt, även med barnvagn, och även om långt ifrån alla pratar engelska brukar det alltid lösa sig, även om det tar lång tid.

Fråga gärna om det är något ni vill veta. Jag har bra barndoktorer, områden ni kan bo i, och allmänna tips för en småbarnsfamilj...

• Gulltroll

Hej,

Tack för svaren!
    Ja 3 månader är ju kort men eventuellt så blir det längre. Det som gör det lite läskigt är ju att även om det är bara 3 månader så kommer jag under den mesta tiden att vara sjäv med en 3-åring och en 6 månaders bebis. Vi kommer att bo på ett lägenhetshotell till att börja med som ligger i Shinjuku. Jag tar tacksamt emot alla tips för barnfamiljer, vad som finns att göra och se, barndoktorer och annat matnyttigt. Jag ska kolla upp respass på en gång!

Mvh
    Malin

• s v e a

Hej,

Jo livet blir ju lite annorlunda med den arbetskultur som råder här. Min man har inte kommit hem innan kl 10 på kvällen på över två veckor då han har så mycket på jobbet. Så avlastning från mannen går inte att räkna med. Som tur är ser han sin son någon timme på morgonen, men hemma är det jag som gör allt jobb. Jag är gravid och kommer också att ha två barn inom kort, och visst är det nervöst när man lever lite som en singelmamma utan mor och farföräldrar vid ens sida. Nu har jag min stora kille (18 mån) på dagis 6 h om dagen, och det finns ganska många bra dagis som man bara kan lämna några timmar om dagen om man skulle vilja det, men det är dessvärre en ganska stor utgift.

Jag bor i Minato-ku, men har vänner lite utspridda i Tokyo, dock ingen i Shinjuku. Jag kan annars verkligen rekomendera områden runt Azabujuban att bo i, men din man kanske jobbar nära Shinjuku? Ebisu är också en väldigt bra plats, då man lätt tar sig runt gåendes i nästan hela staden.

Jag kan skriva en lista på bra barnläkare och andra tips närmare er flytt. Det ni dock ska ta med från Sverige som jag inte hittar här är:

-välling, om barnen dricker det. Det finns vad dom kallar follow up milk från 9 mån och upp fast den är rätt söt... Ta även med flaskor med större pipar då det bara finns flaskor för mjölk här.
    -alvedon, ipren suppar och sirap. Allt som man köper här, eller får av läkare är på japanska och jag vill gärna kunna läsa bruksanvisningen...
    -inotyl salva -ett stort gäng (eller annan salva som du använder)
    -d droppar från apoteket (det finns dock ganska mycket sol här, men vi ger droppar ändå)
    -bilbarnstolar om ni ska ha bil. Här finns bara framåtvända, dock finns bra babyskydd att köpa.

Annars finns det mesta att köpa -jättebra blöjor och våtservetter, och bommulslappar som jag använder när vi tvättar rumpan hemma. Blöjor köper man billigast på nätet och får hemlevererat dagen efter, Sen finns det två internationella matvaruaffärer som dock är lite dyrare där man kan hitta importerade varor, men vi har nästan endast handlat på lokala affärer...

Det finns verkligen mycket att göra och se för barnfamiljer. Allt från små parker till disney land.

När flyttar ni hit?

Svar på tråden Bo i Japan?