• Thinner

Gravid & förlossningsrädd. Hur ska du föda?

Med KONTRAKT menas att man noga har skrivit ner hur det ska gå till, vilka åtgärder och när de ska tas osv.
    Detta i samråd med BM, läkare el. både ock.

Skiv gärna & berätta efter du har röstat.

Mina tankar är så klara nu...
  • Svar på tråden Gravid & förlossningsrädd. Hur ska du föda?
  • ebben

kontrakt anser jag är både svårt dumt o onödigt,man vet ändå inte hur man reagerar i alla situationer,så de är omöjliga att följa ändå.

• CaKeNoRu

Kontrakt kan vara bra i vissa tillfällen, får då kan man ju säga på ett ungefär hur man vill ha det eller inte ha det. Visst många gånger blir det att det inte följs riktigt, man vet inte hur man reagerar. Men med min första så gjorde jag nog det mesta som jag skrivit i kontraktet. Sen blev det ju liite mer också än vad man tänkt. :)

• Thinner

Där håller jag inte med.
    Jag tror att man känner sig lugnare när man redan INNAN smärtan kommer har tagit beslut om hur man ska föda och vilka alternativ som finns.
    På så vis kan man slappna av och slippa ta dessa beslut när man inte är kontaktbar längre.
    Är det dessutom första barnet är det ännu svårare att ta beslut mitt i en förlossning. Man måste förlita sig på personalen helt och då tror jag ett kontrakt kan hjälpa till en hel del.
    För vem vill bli en "försökskanin" för deras metoder? Har själv råkat ut för det och NEJ TACK inte igen!

• ebben

Thinner-absolut är det lättare att TRO hur man vill ha det.men då olika cenarion sker,o smärtan är outhärdlig så kan man ju vilja bryta kontraktet ändå....

• Knego

Jag skall föda vaginalt o kommar bara att använder mig av lustgas.

• Thinner
    Ebben, jovisst självklart MEN ett kontrakt kan ändå vara en bra lösning för den som ska föda en andra gång och VET vad en förlossning innebär. Kanske har man råkat ut för saker som man absolut inte vill vara med om igen. Därav ett kontrakt för att undvika samma misstag igen.
  • Thinner
    ebben skrev 2009-06-03 09:36:23 följande:
    visst...säjer bara MIN syn.
    Och jag förstår att du gör det. Vi diskuterar bara
  • Tindra02

Vet inte om jag fick vara med här, men men...

Jag hade planerat snitt med kontrakt.

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • Tindra02
    Tindra02 skrev 2009-06-03 16:05:36 följande:
    Vet inte om jag fick vara med här, men men...Jag hade planerat snitt med kontrakt.
    Nej nej skrev fel, IGÅNGSÄTTNING ska det vara
    Men det blev snitt till slut.
  • Thinner
    Tindra02 skrev 2009-06-03 16:06:50 följande:
    Nej nej skrev fel, IGÅNGSÄTTNING ska det vara Men det blev snitt till slut.
    Hur gick din planerade igångsättning med kontrakt till och varför blev det snitt iaf?
  • Tindra02
    Thinner skrev 2009-06-03 18:10:21 följande:
    Hur gick din planerade igångsättning med kontrakt till och varför blev det snitt iaf?
    Då min 5e förlossning var hemskt, enl mig, skickade BM mig till spec.mvc.
    Där prata jag med en dr som hjälpte mig med vilka smärtlindringar som skulle hjälpa mig, hur personalen skulle bemöta mig mm.
    Då mina barn varit stora så fick jag inte gå över tiden därför blev jag igångsatt.
    Tyvärr brast moderkakan efter 5 tim och 20min värkarbete.
    Därför blev det ett urakut snitt, förlora 2,5 liter blod.
  • Dinturiel

Förhoppningsvis med kejsarsnitt. Kämpar fortfarande med näbbar och klor.

• Southern Belle

Är varken gravid eller lider av förlossningrädsla men jag ville bara inflika att en central del i behandlingen mot förlossningsrädsla är det brev som kvinnan ska skriva till förlossningsbarnmorskan om vad som är viktigt för henne, bakgrunden till rädslan och de egna behoven under förlossningen! Det är enormt viktigt att känna trygghet under sin förlossning - och det borde få vara varje kvinnas rättighet att få göra det - och för somliga krävs det att veta på förhand vilken hjälp de ska få och när för att de ska känna trygghet. Det handlar inte om orealistiska människor, självklart vet alla att oförutsedda saker kan hända men att ha en plan att utgå ifrån, ett "kontrakt" kan vara mycket viktigt!

Dessutom vill jag passa på att tipsa om doulor! En doula, med sin erfarenhet och ständiga närvaro under förlossningen kan vara ett extra stöd och en extra trygghet!

Lycka till!

• Wictor090719

Jag vill föda vaginalt trots min rädsla, men jag vill ändå göra snitt. Tror dock jag kommer ångra mig om jag gör snitt. Jag har dock inget "kontrakt", när gör man det? Är det tillsammans med BM eller själv hemma?

° ★ BF 090724 ° ★
  • Flisan79

Jag går just nu hos psyksociala enheten på sös hos en special BM inför min andra förlossning. Jag vill få revanch och alltså föda vaginalt igen men med "kontrakt". DVS att jag troligen kommer kunna kommain tidigare än normalt och lägga EDA samt att de är berädda med bäckenbottenbedövning som komplement. De ska också stå att en erfaren BM ska sy efteråt osv. Detta är inte klart, så det kan komma fler punkter, då jag bara är i v 23 och bara har gått en gång än så länge men det är så långt vi kom vid förra besöket.

• Dr Mupp

Har inte fått hjälp. Fick Aurorahjälp förra gången och "kotrakt" på att de skulle lyssna på mig, vilket de inte gjorde. Jag törs inte lita på sjukhuset ingen. De ska inte få förstörda fjärde förlossningen också, de räcker med det tre första.

Blir nog hemma utan BM.

• Krulltott07

Ja hade kontrakt MED SNITTLÖFTE om inte epiduralen skulle ta som den skulle... o de va tur att ja hade det eftersom ja har ischias så kunde man tydligen inte få epiduralen :-/
    Så det blev sovsnitt för mej till sist! Ja e sååå nöjd över att de lyssnade på mej å höll vad de lovat! E evigt tacksam!!!

• Krulltott07
    Dinturiel skrev 2009-06-03 18:30:41 följande:
    Förhoppningsvis med kejsarsnitt. Kämpar fortfarande med näbbar och klor.
    Du skrev i en tråd ja gjorde för ett tag sen, ja kommer ihåg din historia å ja håller verkligen tummarna för att du ska lyckas! Ge dej inte!
Svar på tråden Gravid & förlossningsrädd. Hur ska du föda?