• Anonym (vän i nöd)

    Missfall v13 läkarens fel?

    Jag har en vän som var med om en ryggop för ett tag sedan och äter stark medicin för det. Hon vart gravid och läkaren hade inte tittat i hennes journal innan han skrev ut en för stark medicin.
    Hon fick mf i v13 har det enbart med medicinen och göra? Ska man anmäla läkaren som visste att hon var gravid?? Hon mår ju såklart jättedåligt över detta då hon blödde nästan ihjäl. Är det någon som har vart med om liknande eller som vet med säkerhet att det var medicinens fel. Vet ej vad det var för sorts än.

  • Svar på tråden Missfall v13 läkarens fel?
  • Anonym

    Har man någon åkomma, äter andra mediciner eller är gravid har man ett egenansvar för att meddela läkaren detta. Och naturligtvis också ett egenansvar för att kolla upp de mediciner man äter när man blir gravid.

    Medicinen har nog inte i sig orsakat missfallet. Däremot kan den naturligtvis ha orsakat missbildningar, som i sin tur kan framkalla ett missfall. Men det finns gott om starka mediciner (till exempel morfinpreparat) som går utmärkt att äta när man är gravid. Det är alltså helt omöjligt att säga att missfallet beror på medicinen, bara baserat på hur stark den är.

  • Anonym

    Det är väl ens eget ansvar att berätta att man är gravid? Jättetråkigt det som hände, men läkaren kan nog inte ses som ansvarig!

  • ebben

    nja...svårt det där-hon visste att hon var gravid så det är hennes ansvar vad hon stoppar i sig för medicin.Tror faktiskt man har större ansvar just med det-än läkaren. han förskriver ju bara en medicin,det är upp till henne att ta den.

  • ebben

    dessutom vet man ju inte att det var för medicinens skull hon fick MF,det hade kunnat ske ändå-vem vet?

  • ebben

    du skriver "hon vart gravid " vad menar du egentligen-blev hon gravid efter ryggop. eller var hon det redan innan? lite oklart.........

  • Anonym (vän i nöd)
    ebben skrev 2009-06-03 10:01:39 följande:
    du skriver "hon vart gravid " vad menar du egentligen-blev hon gravid efter ryggop. eller var hon det redan innan? lite oklart.........
    Ja hon vart gravid efter rygg op. och läkaren visste att hon var gravid.
  • ebben

    han kan ju inte ha läst det i nån journal om hon inte var det vid ryggop!
    Hon borde kanske inte ens sett till att bli gravid vid det speciella tillfälle? beror på vad för slags ryggop det var!
    Om hon opereras, o läkare ger medicin,SEN blir hon gravid-hur ska läkaren veta det?

  • Anonym (piller)

    Det enda man kan göra i såna fall är att läkaren kan anmäla det till läkemedelsverket. Kommer det in tillräckligt med anmälningar så att man misstänker att det är fosterskadande så kommer det att utfärdas en varning för det läkemedlet.

  • Anonym

    Det är läkarens skyldighet att kolla i journalen innan läkarbesöket. Klart hon kan anmäla det till HSAN, men risken är stor för att hon inte får nå.
    Läkare håller andra läkare bakom ryggen

  • Anonym

    Vad var det för medicin hon fick?
    Är den farlig att äta om man är gravid?
    Finns det alternativ medicin, eller var man tvungen att ta risken?
    Vet hon att det var medicinen som orsakade missfallet?

    OM hon är säker så ska hon anmäla, i annat fall är det nog bara onödigt jobbigt både för henne och läkaren (om läkaren inte gjort något fel)

  • JA77

    Du har inte alla uppgifter om din vän, du vet inte vilket läkemedel det gäller eller i vilket syfte det skulle tas (läkemedel kan ges av flera orsaker). Du kan heller inte veta säkert att läkaren inte läst i hennes journal. Ibland måste man ta läkemedel fastän man är gravid, men det är alltid upp till den enskilda kvinnan att välja hur hon vill göra. Du kan heller inte veta vad som exakt sades på läkarsamtalet.

    Är detta med din väns missfall spekulationer från din sida?

  • Ayloo

    Fy fan vad dåligt av läkaren som inte ens kollar upp! Man kan inte bara skriva ut recept hur som helst! Vad e det för läkare egentligen... Man kan säkert anmäla. Stackars tjejen...

  • Meli

    Visste inte läkaren att hon var gravid. eller blev hon gravid efter att medicinen skrivits ut, förstår inte riktigt hur du menar. För du skriver att han inte tittat i hennes journal och sen skriver du att läkaren visste att hon var gravid..... kanske du skrev lite fel någonstans......

    Om jag gått till läkaren för att få någon medicin har jag alltid talat om att jag är gravid, det tror jag de flesta gör dock.
    Vet inte om det bara är läkarens sak att kolla upp om man är gravid. Det känns som en så viktig sak, det där med mediciner och graviditet, att det låter jättekonstigt att man själv inte säger det till läkaren som skriver ut receptet...
    Om läkaren visste att hon var gravid ska medicin som fungerar med graviditet skrivas ut så klart. Om han visste att hon var gravid och skrev ut medicin som inte fungerar med graviditet ska det anmälas tycker jag.

  • Meli

    Ok, nu ser jag att läkaren visste att hon var gravid.

    Men vad menar du att läkaren gjort för fel.... förstår fortarande inte riktigt. Förstår att man vill hitta en syndabock, men läkaren har endast gjort fel om han visste att hon var gravid och skrev ut en medicin där det stod att den inte skulle tas i samband med grav, och sen sa till henne att det gick bra, eller liknande.

    Fast jag har noga läst bipacksedeln på alla mediciner jag tagit när jag varit gravid oavsett vad läkaren har sagt, och jag kan inte förstå hur man inte kan göra det. FInns alltid en rubrik; GRAVIDITET och bara att läsa de få raderna.

    KOlla det, vad som står i medicinen, så man ser om det ens var fel medicin.

    Man kan ju få missfall i alla fall.

  • Anonym (TRÖSTA HENNE!!!)

    Hej alla

    Hittils har ingen nämnt vilket preparat det var så det är ju inte alls säkert att läkaren inte kollade som ni skriver eller tog hänsyn till patienten. Efter en ryggoperation så måste hon självklart få några preparat för att stå ut!

    Jag är inte läkare men har viss förskrivningsrätt och hållit på endel med smärtstillande. Jag vet inga värktabletter på rak arm som skulle orsaka missfall i v 13. ( Man ska vara försiktig med Ipren de sista dagarna i graviditeten för det kan hypotetiskt vara farligt, oftast går det bra, inga kända fall) Självklart kollar man upp preparaten om man är osäker!!! Att de är starka betyder inte att de är farliga för barnet eller att de överhuvudtaget passerar moderkakan. Tex morfin är Ok att ge förrutom de sista timmarna av förlossningen och självklart så kan långvarigt bruk ge beroende hos mamman och barnet. Det är ett mycket starkt preparat.

    Har själv genomgått missfall efter graviditet efter en alldeles fördjävlig tid men 7 IVF försök. Det missfallet var slutet på våra försök att få barn. Hoppas på att få adoptera, men det kan vara försent för det med, köerna är så långa....Vi är båda fullt friska.

    Jag vet hur det är. Man vill hitta orsaker. Är arg och besviken och vill hitta en massa " om bara"...
    Det är svårt att acceptera att det blir så ibland, ödet, slumpen, otur, vad du vill kalla det, räcker inte.

    Din kompis måste få vara arg och lessen, STÖD henne i det, finns där och lyssna, men jag tror som en tidigare skrivare att det inte skulle ge något annat än bara fler jobbigheter för din kompis om hon anmäler då hon ju faktiskt inte har några som helst belägg eller indikationer på att något fel skulle vara begånget.

    tack för mej

Svar på tråden Missfall v13 läkarens fel?