• blir mamma 08

När leka med Dulpo?

Har fått en back med Duplo som jag och min bror lekte med som små och undrar nu vid vilken ålder små barn kan leka med det?
    Hur gör jag rent dem ordentligt så de är ofarliga att leka med, de har ju legat i den där backen i säkert 14-15 år.
    Har en son på 8 månader men det känns lite tidigt än kanske.. eller?

Någon som har bra tips?

• Svar på tråden När leka med Dulpo?
  • Hallonmun

runt 1år var nog sonen när vi tog fram duplon. Du tvätta dem i 40 grader i ett örngott med gummiband runt i tvättmaskinen

• Njord

lägg dem i örngott som du knyter ihop, tvätta dem sen i tvättmaskinen utan centrifugering

det beror på storleken på duplobitarna, skaffa en "säkerhetsbubbla" (motsvararar ett barns mun/hals under 3 år och finns bla på babyproffsen) och kolla av

• snuttP

Min dotter har lekt med det sen hon kunde sitta. Har pratat färger, mm. Bygga började hon väl göra när hon va ungefär 1år. Nu är hon 1½ och älskar sin brors duplo. Dom bygger mycket ihop.

• Angel1978

de vanliga klossarna är inte farliga de är alldeles för stora för att få in i munnen.
    Lego går att tvätta i diskmaskin.

• blir mamma 08

Åh vad smart att köra i tvättmaskinen! Det hade jag inte tänkt på, såg mig själv stå och diska alla var för sig i diskhon med disksvamp

En sån säkerhetsbubbla ska jag skaffa mig, verkar ganska skönt att ha det.

Tack för alla svar

• Elin1113

Jag diskade våra gamla duplo i diskmaskinen, men det förutsätter att man har diskmaskin.

• blir mamma 08

Har ingen sådan.. skulle vara sambon då

Svar på tråden När leka med Dulpo?