• MarieX

Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!

Är det bara jag som inte fattat tjusningen med så kallade nya, moderna namn som Tindra och Engla? Jag kan bara för allt i världen inte fatta varför folk gillar dessa namn!
    Kan nån förklara?
    Det verkar som om vartannat barn snart heter Tindra eller Tilde eller nåt av alla nya, påhittade namn. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg, bara skriva av mig lite frustration kanske....

• Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!
  • Linda88

Edith är faktiskt ett jättefint och lite tufft namn

• vackrastarflow

eller hur?? tycker det ar jattefint!

• Linda88

Jaa, det är urtjusigt
    Lite sådär gammaldags samtidigt som det är "nutid" på nåt sätt... eller hur man nu ska uttrycka sig

• Legewiel

Det är svårt att säga något om vilka namn som är fina och vilka som är fula, eftersom det tenderar att vara så att man tycker de namn som hör till ens egen eller föräldrarnas generation är fula, medan äldre namn, kändisnamn och utländska namn alltid är populära...

Däremot måste jag nämna två namn som jag tycker är riktigt hemska;
    Cosmos och Noa Månfare. Stackars barn! Överlag brukar kändisar ha ganska hemska namn på sina barn, kanske för att de har sitt rykte att leva upp till...

• Fluffisarna

Vi hade 4 st Anna i klassen och 3 Linda. Två av Annorna hette dessutom Gustafsson i efternamn. Jag tror att alla vill att deras barn ska få en egen identitet och känna sig speciell. Sen är det ju vissa namn som är väldigt speciella, men då är ofta föräldrarna speciella oxå, t ex kändisar eller så!

Vå dotter heter Meja vilket oxå blivit lite av ett trend namn, men det är ett namn som både jag och fadern gillar så det var givet att hon skulle heta det!
    Hon är vår lilla gurkMeja i dagsMejan!

• jenalsam

Vi har valt de mest fina/passande namn vi kunde komma på till våra pojkar. William och Loke. Alltså ett jättevanligt och ett jätteovanligt, Vi har helt enkelt struntat i vad som andra döper sina barn till.
    Att sedan sträva efter att ha ett namn som är så ovanligt som möjligt tycker jag är lite fånigt.. Välj fina namn!

• Linda88

Ja, det är klart man ska välja fina namn som både mamman och pappan tycker om! Jag & min pojkvän har redan våra namn bestämda;
    Ester Celia Katarina (Celia som tilltalsnamn) om vi får en dotter.
    Erik Sixten Zacharias (Zacharias som tilltalsnamn) om vi får en son.

Sen är det ju bara att hoppas att det är en liten Celia eller Zacharias den dagen vi fått vår guldklimp

• Veladis

Tänkte bara försynt påpeka....
    - Inte många namn är nya... Bara nyupptäckta. Engla hette man under 1800-talet, bla, skulle inte förvåna mig om Tindra finns med i gamla längder heller...
    - Inte många namn är "svenska". Nordiska namn som kan härledas till vikingatiden finns ju, som Sigrid, Arne och Eskil t ex. Men de flesta av våra vanligaste namn är ju bibliska namn, dvs hebreiska, och gamla helgonnamn, dvs grekiska, franska, tyska, engelska, ja, kort sagt europeiska. Inklusive försvenskningar av dessa...

Jag tycker man ska ha ett namn som man själv tycker är vackert och som passar på barnet. Själv har jag en Vilya. Det är ett Tolkiennamn, och samtidigt en variant på Vilja (ett av de "nya" namnen, som fanns med för åtminstone 100 år sedan). Nästa som kommer i maj blir en Egil eller en Ylva.

• Endless Love

Hmm Vad spelar det för roll vad dom heter? Menardet e väl inte dina barn så varför bry sig? Min dotter heter Saga och jag tycker det e super fint o det e väl det det handlar om eller?? Alla e vi olika....som tur e...

• Alec

Min son heter Bill, det tycker jag är skitkul. Small Bill, Bill du är en sill, Bill silli dill silli dill dill.

Jag tycker faktiskt att det är ganska charmigt att föräldrar anstränger sig ang namn, de funderar, slår i böcker, diskuterar, analyserar, söker, googlar ja allt vad de nu gör bara för att hitta det ultimata namnet. För namn är viktigt, det är det! Säg inget annat! Och om reslutatet är Bill Sill eller Anna Maria spelar väl egentligen itne så stor roll mer än att barnet faktiskt har fått sig ett namn!

• asyr

Hej.....

Om ni vill se en underbar Tindra , så kom över till vårat kryp in.
    Jag tycker att Tindra är ett jätte fint namn.

Smaken är ju som baken .......tur är väl det.

TS
    "Är det bara jag som inte fattat tjusningen med så kallade nya, moderna namn som Tindra och Engla? Jag kan bara för allt i världen inte fatta varför folk gillar dessa namn!
    Kan nån förklara?"

Vad vill du att jag ska förklara????
    Varför vi har valt namnet Tindra till våran dotter...?

Jo, för att vi tycker att det bästa vi har ska ha det vackraste namnet som vi bara kan komma på.

Så var det med det.

Hade bäst Kram Lisa

• asyr

Hej.....

TS
    "Är det bara jag som inte fattat tjusningen med så kallade nya, moderna namn som Tindra och Engla? Jag kan bara för allt i världen inte fatta varför folk gillar dessa namn!
    Kan nån förklara?"

Jo, för att vi tycker att det bästa vi har ska ha det vackraste namnet som vi bara kan komma på.

Så var det med det.

Hade bäst Kram Lisa

• Anonym (,,,)

Novalie och Tuva-Lee är mina favoriter :) 

• Desperado
    MarieX skrev 2005-09-05 18:22:59 följande:
    Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!

Är det bara jag som inte fattat tjusningen med så kallade nya, moderna namn som Tindra och Engla? Jag kan bara för allt i världen inte fatta varför folk gillar dessa namn!
    Kan nån förklara?
    Det verkar som om vartannat barn snart heter Tindra eller Tilde eller nåt av alla nya, påhittade namn. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg, bara skriva av mig lite frustration kanske....

Engla förekommer i Sverige sedan 1600-talet, så ja nymodigt är kanske litet fel

Engla är ett kvinnonamn. Bland vuxna finns det bara några hundra som heter Engla men under 1999 var det 49 flickor som fick det som förnamn varav 18 fick det som tilltalsnamn. Engla är annars ett namn med gamla anor i Sverige. Det har använts sedan 1600-talet, då med stavningen Engela. Namnet kommer från den tyska varianten Engel som är en kortform av namn som Engelborg och Engelgard.År 2006 fick 317 barn det som namn men bara 181 fick det som tilltalsnamn.

• Anonym (Lis)
    Anonym (,,,) skrev 2024-09-12 03:20:37 följande:

Novalie och Tuva-Lee är mina favoriter :) 

Ja de är fruktansvärda.😂
  • Cathariiina
    Desperado skrev 2024-09-12 04:51:04 följande:

Engla förekommer i Sverige sedan 1600-talet, så ja nymodigt är kanske litet fel

Engla är ett kvinnonamn. Bland vuxna finns det bara några hundra som heter Engla men under 1999 var det 49 flickor som fick det som förnamn varav 18 fick det som tilltalsnamn. Engla är annars ett namn med gamla anor i Sverige. Det har använts sedan 1600-talet, då med stavningen Engela. Namnet kommer från den tyska varianten Engel som är en kortform av namn som Engelborg och Engelgard.År 2006 fick 317 barn det som namn men bara 181 fick det som tilltalsnamn.

Jag antar att detta är ett citat? Då måste du sätta det inom citationstecken alternativt markera texten på något annat sätt, så att man ser vad du har skrivit själv och vad du har citerat. Dessutom måste du skriva in källan. Jag tror dessutom att du har citerat en wiki, d.v.s. en text som vem som helst kan gå in och ändra. 

Det där stämmer nämligen inte, eller det är i alla fall bara delvis sant. Det var så att många spädbarn dog förr, och när man trodde att ett spädbarn skulle dö, så var det vanligt att man nöddöpte det, och då var Engla respektive Engel ett vanligt namn. Barnet skulle ju snart bli en ängel. Men ibland hände förstås mirakel och barnet överlevde. 

Idag känner många inte till det här, men om man gör det så känns namnen Engla och Engel lite olycksbådande, sorgliga... Jag skulle inte ha tagit dem till mina barn. 

Modeflugan att ta dem till barn som förväntas leva är för övrigt "nymodig" trots att namnen har funnits tidigare, enligt vad jag beskrev ovan.

• Cathariiina
    asyr skrev 2005-10-16 11:22:51 följande:

Hej.....

TS
    Kan nån förklara?"

Så var det med det.

Hade bäst Kram Lisa

Jag tycker att Tindra är konstigt p.g.a. att det är ett verb. Egennamn är en undergrupp till substantiven, och om de sammanfaller med ett ord (ett ord som inte är ett namn), så bör det ordet i så fall vara ett substantiv. Tänk Björn, Ulf, Sten, Stig, Saga. 

Dessutom gillar jag inte egenskapsnamn oavsett ordklass, för att det sätter press på barnet att leva upp till namnet - inte bara när de är småbarn utan i alla åldrar. Tindra och Glittra får aldrig vara sura, Sväva, Vinga och Älva får aldrig bli stora, tunga, klumpiga eller gamla.
Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!