• LoveSharPei

Jag ska börja ersätta allt kött med quorn, finns det någon här som äter mycket quorn och kan ge mig lite tips? :-)

Jag ska sluta äta kött så mycket som möjligt, och ersätta det med quorn. Dels för att det är nyttigare och att jag inte gillar kött så mycket. Tycker det är äckligt när jag tänker på vart det kommer ifrån.

Jag har smakat quornfileerna och dom var goda. Men nu är ju frågan om kan laga mat precis som vanligt med samma recept men att bara byta ut det andra köttet mot quorn? Eller hur funkar det? Är det speciellt att tillaga quorn mot kött?

Ni som äter mycket quorn, vad har ni för tips på goda rätter? Äter ni alla quornprodukter, eller vilka är era favoriter och vilka gillar ni inte?

Jag blir glad över allt som har med quorn att göra, ge mig massa tips och förslag! Vore så tacksam över det!

• Svar på tråden Jag ska börja ersätta allt kött med quorn, finns det någon här som äter mycket quorn och kan ge mig lite tips? :-)
  • Jenzzzan

Jag är vegetarian sen drygt 10 år tillbaka och vi äter mycket quorn i vår familj (sambon är köttätare). Jag använder mest färsen och den använder jag precis som köttfärs i soppa, chili con carne, köttfärssås. Det som är lite svårare tycker jag är att göra biffar och liknande med quornfärs, svårare att få en bra konsistens på det. Man får användla lite mer fett när man steker och man måste krydda lite mer än man kanske vanligtvis gör. Tycker att det är bäst att tillsätta kryddor från början så det hinner sätta lite smak.

Quornfilé och quornbitarna är bra att ersätta kyckling med men också grytbitar, fläskfilé och liknande. De är goda att tina i lite marinad och sen steka och använda i wok, grytor eller sallader. Sen finns det ju massor av olika schitzlar, vegobullar och biffar som är goda. Ett tips är att kolla i lite olika butiker för de har ganska olika sortiment. Coop har ett helt eget sortiment dessutom, från signum.

• solvindoch vatten
    mosterYster skrev 2009-06-05 09:46:41 följande:
    I'm sorry, men du hittade min trigger så jag reagerade starkt, jag vet det. Men tyvärr, jag köper inte resonemanget "ja men det är ju likdelar och det vet ni väl om". Spelar ingen roll. I dagligt tal säger man KÖTT och jag kan inte förstå varför någon vill säga likdelar bara för att reta upp folk? Alla köttätare jag känner blir provocerade - dels för att ni endast gör det för att bråka, faktiskt. Om du haft missfall (fl-exempel ) och ber mig att inte hålla på och mrata om att jag ska göra abort, inte börjar jag då älta min abort? Man bör väl respektera andra?Skulle jag börja tråka dig med min abort så har du all rätt att be mig sluta fjanta på.
    Man berättar inte att kött är likdelar föratt provocera utan föratt det är sant, och det är mer provocerande att folk äter kött trots att dem  vet vad det är än ngn som äter  en vegetaisk kost, varför skulle jag ta illa upp över att ngn säger kaninmat? Ni blir väll provocerade bara föratt ni  har dåligt samvete tror jag!
    Sen förstår jag inte vad en abort har med detta att göra???
  • Suedehead

När jag använder quornfiléer eller quornbitar så brukar jag koka upp vatten med en buljongtärning i, sen får bitarna/filéerna ligga där i 15-30 minuter innan jag tillagar dem som jag vill ha dem. På så sätt så blir de inte så torra och de får lite mer smak.

Min mamma har till och med gjort cognacsflamberade quornfiléer till mig en gång Supergott! Prova även Tzay, brukar finnas väl gömda i välsorterade matbutiker (ofta i kycklingdisken av någon outgrundlig anledning...). De är jättegoda (men dyra) och behöver ingen smaksättning, bara att steka lite lätt!

Quorn är gjort huvudsakligen på svamp (har jag för mig...) och Tzay på sojaprotein

• Knulp

Självklart kan du använda Quorn rakt av istället för kött. Går ju hur bra som helst. Tänk bara på att Quorn i sig inte smakar så värst mycket så krydda med goda kryddor. Själv äter jag inte Quorn längre eftersom det innehåller äggvita. Nån enstaka gång kan det hända om jag är hos någon som inte vet om detta och har Quorn att erbjuda som veg alternativ. Vad kul att du vill äta mer vegetarisk!

• mosterYster

solvindoch vatten skrev 2009-06-05 10:24:19 följande:

Man berättar inte att kött är likdelar föratt provocera utan föratt det är sant, och det är mer provocerande att folk äter kött trots att dem  vet vad det är än ngn som äter  en vegetaisk kost, varför skulle jag ta illa upp över att ngn säger kaninmat? Ni blir väll provocerade bara föratt ni  har dåligt samvete tror jag! Sen förstår jag inte vad en abort har med detta att göra???
    Ni "berättar" väl inte att det är likdelar för det första? Eller tror ni att vi inte vet att kött kommer från djur?

För det andra har jag inte ett dugg dåligt samvete. Jag blir bara sur över brist på hänsy och respekt.

För det tredje: aborten var ett exempel på hur något kan vara provokativt. Säkert finns det något som provocerar dig. Att man kallar ditt barn för snorunge, att någon öppet stöter på din man eller att din kollega kallar dig fetto. Sådant bör man låta bli, det var min poäng. Finns ingen vits med att försöka göra andra människor illa. Säger du neger också, trots att du vet att många mörkhyade tar illa upp? Bara för att "det heter ju så, det måste jag få berätta"?
  • Titti

Är super gott att steka quornbitar med wokgrönsaker sen häller man på matlagningsgrädde och lite salt och svartpeppar. Smaskens.

• LoveSharPei
    Mandragora skrev 2009-06-05 02:01:25 följande:
    Okej ... annars skriver du i TS att du tycker att likdelarna är äckliga att tugga på. Well. Bättre att ha någorlunda koll och medvetenhet och dra ned på konsumtionen än att blunda och smaska på. Bra att du vill göra en förändring!
    Ja, jag har alltid varit så här... Ibland kan jag steka i ordning men sen får jag liksom inte i mig det, för jag kommer och tänka på vad det faktiskt är. Och hur det har gått till innan köttet hamnade på min tallrik. Jag ska dra ner mycket på det och sen om allt känns bra och funkar bra kanske jag blir vegetarian helt. Vi får se!
  • LoveSharPei
    ChiGirl skrev 2009-06-05 05:29:11 följande:
    Jag ALSKAR Quorn, speciellt fileerna. Tank kyckling. Marinera, stek, grilla osv. Har inge speciellt recept men jag gillar de stekta med lite smor o grillkrydda. At hela (som kycklingbrost) till pasta, potatis, i baguette. Delar i smabitar och lagg i gryta eller sallad (gron el. pastasallad).Qornfars, tja allt du kan gora med vanlig fars! Tacos, "kott"farssas etc.
    Åh, tack för ditt inlägg!
  • LoveSharPei

Snovit 79 skrev 2009-06-05 07:21:12 följande:

Jag äter Quorn precis som kött och byter ut köttet i recepten emot Quornfärs/bitar/filé osv. Det enda man bör tänka på är att Quorn behöver mer fett/olja om det steks, för det drar åt sig lättare. Sedan behöver man en mkt midnre portion efsom att Quorn är mkt mättsammare än kött.Jag älskar Quorn och tackade Gud den dagen det äntligen kom till Sverige. Underlättade en imellanåt lat och stressad mamma. :-PVi äte som sagt det osm alla andra - färssås, lasagne, dillkött, stroganoff - helt vanlig husmanskost.
    Låter ju super spännande! Ser fram emot att börja laga alla mina vanliga rätter med quorn. Ska bli kul och se hur allt kommer smaka! Tack för ditt inlägg!
  • LoveSharPei
    Apmor2 skrev 2009-06-05 10:10:22 följande:
    jag är vegtarian och rekomenderar dig att läsa hur mkt proteiner som verkligen finns i qourn (innehåller lite proteiner och inte fullvärdiga) och rekomenderar även att äta även baljväxter, variera och ät mkt av det + mjölk + ägg . Mjölk och ägg (kött) är det som innehåller fullvärdiga proteiner.Kolla upp allt ordentligt innan du byter kost!!www.greenoption.org/naringslara/protein.html
    Jag ska inte byta ut helt än, men ersätta det så mycket som möjligt iallafall! Tack för ditt svar!
  • LoveSharPei
    Suedehead skrev 2009-06-05 10:33:07 följande:
    När jag använder quornfiléer eller quornbitar så brukar jag koka upp vatten med en buljongtärning i, sen får bitarna/filéerna ligga där i 15-30 minuter innan jag tillagar dem som jag vill ha dem. På så sätt så blir de inte så torra och de får lite mer smak.Min mamma har till och med gjort cognacsflamberade quornfiléer till mig en gång Supergott! Prova även Tzay, brukar finnas väl gömda i välsorterade matbutiker (ofta i kycklingdisken av någon outgrundlig anledning...). De är jättegoda (men dyra) och behöver ingen smaksättning, bara att steka lite lätt!Quorn är gjort huvudsakligen på svamp (har jag för mig...) och Tzay på sojaprotein
    Tack för ditt inlägg! Ska bli spännande det här...
  • Mandragora
    LoveSharPei skrev 2009-06-05 12:33:54 följande:
    Ja, jag har alltid varit så här... Ibland kan jag steka i ordning men sen får jag liksom inte i mig det, för jag kommer och tänka på vad det faktiskt är. Och hur det har gått till innan köttet hamnade på min tallrik. Jag ska dra ner mycket på det och sen om allt känns bra och funkar bra kanske jag blir vegetarian helt. Vi får se!
    Jag har också alltid haft svårt för att äta kött. Jag har varit med i hela processen, från uppfödning till slakt av höns, gris och kor, och det är inte särskilt mysigt.

Det finns massa gott att välja på i frysdisken och sedan har du alla andra vegetariska rätter som man lagar från grunden. Mums!
  • LoveSharPei
    Knulp skrev 2009-06-05 10:33:14 följande:
    Självklart kan du använda Quorn rakt av istället för kött. Går ju hur bra som helst. Tänk bara på att Quorn i sig inte smakar så värst mycket så krydda med goda kryddor. Själv äter jag inte Quorn längre eftersom det innehåller äggvita. Nån enstaka gång kan det hända om jag är hos någon som inte vet om detta och har Quorn att erbjuda som veg alternativ. Vad kul att du vill äta mer vegetarisk!
    Jag åt bara vegetariskt ett tag för några år sedan. Men sen vägrade mina föräldrar köpa sånt mer för det var så dyrt då, haha. Så då fick jag sluta med det... Men nu när jag bor ensam och handlar själv kan jag lika gärna börja dra ner på köttet!
  • LoveSharPei
    Mandragora skrev 2009-06-05 12:40:18 följande:
    Jag har också alltid haft svårt för att äta kött. Jag har varit med i hela processen, från uppfödning till slakt av höns, gris och kor, och det är inte särskilt mysigt.Det finns massa gott att välja på i frysdisken och sedan har du alla andra vegetariska rätter som man lagar från grunden. Mums!
    När jag gick gymnasiet fick vi stycka grisar, hästar och kor. m.m. och där blev det värre. Efter det har jag inte kunnat äta något med kött utan att tänka på vad jag såg och kände för känslor då... Fy!
  • Fille Fjonkan

Jag brukade vara vego och åt då (efter att jag blivit sambo) mycket quorn (när jag levde ensam brydde jag mig inte om att försöka ordna substitut för köttet). Jag brukade laga vanliga recept men byta ut köttet mot quorn.

Den enda färdiga quornprodukt jag inte gillade var köttbullarna. Jag tyckte de var för torra. Jag brukade göra egna av quornfärsen istället. Men det var ganska besvärligt för den är ju i konsistensen som redan stekt färs. Jag har för mig att det som fungerade bäst var att använda riven potatis, ägg och lite mjöl som bindemedel i köttbullarna.

En annan "köttersättningsvara" som jag var (och är) oerhört förtjust i är haloumi. Det brukade få ersätta salt kött som bacon och fläsk i t ex kroppkakor, spagetti carbonara eller till ugnspannkaka, raggmunk etc. Rekommenderas! Gott att grilla också

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • JBK1

Jag har varit vegetarian i mer än 10 år och kan säga att Qorn är det bästa som finns!! Jag äter dock fisk ibland, men det är verkligen bara ibland, speciellt när man är på krogen och allternativen inte är så många.

qorn färs görs som med köttfärs och man kan ha det i de mesta, pasta såser med mera. Qorn brukar jag först krydda och steka med smör så de blir lite saftigare och sen gör jag någon sorts sås till, ibland lägger jag i qorn filen så den kan puttra med och bli mjuk och få massor med smak.

Man kan även marinera qornfilerna och grilla eller steka.
    man kan ha de i baguetter.

MEN med all qorn så smakar det ingenting
    MAN får krydda massor.

bästa krydderna jag vet är chili och cayenpeppar.
    Rosmarin.

Marinad som har honung i sig är skit bra, blir lite sött och gott.
    Kalla såser som tzatsiki eller chilisås är gott..

Lycka till!

• Jenzzzan

Fille Fjonkan skrev 2009-06-05 12:44:54 följande:

En annan "köttersättningsvara" som jag var (och är) oerhört förtjust i är haloumi. Det brukade få ersätta salt kött som bacon och fläsk i t ex kroppkakor, spagetti carbonara eller till ugnspannkaka, raggmunk etc. Rekommenderas! Gott att grilla också
    Vilken bra idé! Älskar halloumi men har aldrig tänkt att man kan använda det istället för bacon. Det ska testas snarast =)
  • TKSS

Du kanske skulle titta på hur quorn framställs. Det är inte en ren naturprodukt och vid framställningen används mycket kemikalier.
    Här är en länk som beskriver lite av problematiken med vegetarisk mat som man kan tro alltid är nyttig.

• Förväntanstid

Jättebra initiativ! Mitt tips är dock att du inte byter ut köttet mot bara quorn (i alla fall inte om det innebär att du äter quorn varje dag) utan att du byter det mot quorn, soja och bönor/linser (och nötter). Ensidighet är inte att föredra om man inte är tvungen pga allergier.

Svar på tråden Jag ska börja ersätta allt kött med quorn, finns det någon här som äter mycket quorn och kan ge mig lite tips? :-)