• Pomea

Vanligare med yngre föräldrar?

Jag och min sambo ska ha bebis i Augusti. Vi är födda 82 och 87. INGEN har reagerat negativt på att vi ska ha barn! Det gör mig lite förvånad. Visserligen lever vi "under ordnade förhållanden" och har varit tillsammans i över 6 år men folk brukar ju vara negativa så fort de får tillfälle...

Min fråga: Är det vanligare idag att få barn tidigt än för några år sen? Är det mer ok? Har idealen ändrats?

Kan tillägga att jag bor i en storstad, Malmlö och genomsnittsåldern för en förstföderska är 29-30 år.

• Svar på tråden Vanligare med yngre föräldrar?
  • TannaNystrand
    Finesse skrev 2009-06-14 09:21:06 följande:
    Det kan jag tänka mig tyvärr.. personligen tycker jag att det är bättre om man väntar efter gymnasiet och kanske att man blir lite äldre och mognare.. att ta hand om ett barn är inte alltid det lättaste.. Hoppas du inte kastar nån skitöver mig nu men det är så jag tycker.. jag har inte sagt att det är rätt eller fel bara min åsikt..
    Jo det förstår jag men jag tkr det är dumt att döma nån innan man vet hur den personen är och så.
  • MsRahkonen

Det är väl ändå inte ungt? Jag tycker att under 18 år är ungt, så ja såg mej aldrig själv som ung mamma direkt:)
    Fick barn när jag var 18 och 21. Sambon var 20 och 23.

• increa
    TannaNystrand skrev 2009-06-14 11:54:15 följande:
    Ekonomi är inga problem, boende letar vi efter förfullt dvs vi bor fortfarande hemma, vi har vart tsm i över 2 år, separerar vi så ska vi ha delad vårdnad om barnet.
    Då är det väl kanske det att ni inte bott ihop än.
    Bara den biten kan vara tuffare än man trott. Srädbanr på det. Även om man kännt varann i några år.

Om ni separerar...ska du fortsätta plugga när barnet är något/några år? Har du tänkt på hur det blir med boende då?

Hoppas ni hinner få egen bostad innan du föder.
  • TannaNystrand
    increa skrev 2009-06-14 12:32:01 följande:
    Då är det väl kanske det att ni inte bott ihop än. Bara den biten kan vara tuffare än man trott. Srädbanr på det. Även om man kännt varann i några år. Om ni separerar...ska du fortsätta plugga när barnet är något/några år? Har du tänkt på hur det blir med boende då? Hoppas ni hinner få egen bostad innan du föder.
    Dock så vet dom flesta inte om hur vi bor så det kan tyvärr inte vara det dom klagar på det är min ålder dom klagar på inget mer, dom tar för givet att man super varje helg och sånt.. Ja jag ska fortsätta plugga när mitt barn går på dagis jag hade inte direkt tänkt att hoppa av. Jag ska gå klart skolan fast att det är jobbigt:)
  • Sofiapropp
    increa skrev 2009-06-14 09:40:05 följande:
    Verkar det som att det beror på siffrorna i åldern? Har ni okej boende och ekonomi? Vad händer om ni separerar?Hur länge har ni varit tillsammans? Tar han bra ansvar över sitt jobb?
    Jag tror också att folk stirrar sig lite blinda på siffrorna.. det många inte tänker på är att många faktiskt "mognar med uppgiften". det kan vara väldigt svårt att se i förväg vad det egentligen innebär och vad man ger sig in i, men när man väl hamnar där så lär man sig och löser det mesta fin fint. Men det är klart att det är bäst om man kan fixa skola och så innan. jag fixade det i efterhand dock, men jag kan tänkaz mig att alla kanske inte har en sådan pli på sig själv så att de går tillbaka och gör det. fast efter att ha varit hemma med en liten ett år kan det vara ganska skönt att gå tillbaka till skolan :)
  • Delicia

Genomsnittsåldern i hela landet för förstföderskor är 29 och någon decimal och har såvitt jag vet ökat hela tiden. Trots det är ju knappast 22 särskilt ungt. Det är ju skönt att ni inte har mött några negativa reaktioner. Lycka till!

• Finesse
    TannaNystrand skrev 2009-06-14 11:55:04 följande:
    Jo det förstår jag men jag tkr det är dumt att döma nån innan man vet hur den personen är och så.
    Jo jag vet.. fast första tanken blir ju dock så ändå.. för mig iaf men jag sa ju att det var min åsikt så..

och som increa skrev så är det en storskillnad att vara tillsammans med någon och att bo med någon.. alla människor är jobbiga att bo med.. mer eller mindre Kan inte tänka mig att det finns nån som inte störs sig på sin sambo nångång.. haha
  • TannaNystrand
    Finesse skrev 2009-06-14 20:55:40 följande:
    Jo jag vet.. fast första tanken blir ju dock så ändå.. för mig iaf men jag sa ju att det var min åsikt så.. och som increa skrev så är det en storskillnad att vara tillsammans med någon och att bo med någon.. alla människor är jobbiga att bo med.. mer eller mindre Kan inte tänka mig att det finns nån som inte störs sig på sin sambo nångång.. haha
    Men vi bor ju tsm, även om det inte står på papper så bor vi ju tsm. Jag har iaf alla mina saker här och vi är sällan ifrån varann och det kan vara jobbigt ibland men jag tkr det är mer jobbigt när vi inte är med varann faktiskt och han tkr samma :)
  • Lia85
    increa skrev 2009-06-14 09:40:05 följande:
    Verkar det som att det beror på siffrorna i åldern? Har ni okej boende och ekonomi? Vad händer om ni separerar?Hur länge har ni varit tillsammans? Tar han bra ansvar över sitt jobb?
    Jag var 15 när min son föddes. Ensamstående och bodde hemma.
    Idag är jag 23 år, han fyller 8 om 2½ vecka.
    Jag är socionom, vi bor i bostadsrätt, körkort o bil mm.
    Fortfarande ensamstående med sonen på heltid.

Min erfarenhet är att folk stirrar på siffrorna till en början. När de sedan lär känna (iaf oss ) så är inte åldern längre intressant. Då är man som vilken annan förälder som helst, 15 eller 45.
  • shopahollic

Tycker iof inte att Ts är speciellt ung - inget man reagerar på iaf.
    Jag är 90a och gravid med nummer 2, har en dotter på drygt 1år och har aldrig stött på några negativa kommentarer från folk.

• AnnicaAstner

jag är -85:a och min make är -88:a.. vi väntar mitt första, hans andra barn.. Han var 17 när han fick sitt första barn.. Jag har precis flyttat från stockholm, där majoriteten av mammor är nånstans mellan 90 och döden för de vill ju skaffa karriär och så innan etc.. *säger med skämtsam röst* så jag tyckte jag var ung när jag blev gravid men när jag flyttade uppåt i landet och gick i den stora byn så såg jag väldigt många unga 14- uppåt.. min första tanke var "har de inge bättre för sig? Vad är deras föräldrar?" Och det ångrar jag bittert idag att jag tänkte... Men jag är inte van att se så unga tjejer som går med magen i vädret... Det är värsta babybomm här uppe ;D Så nej, jag tycker inte att du är ung.. du är ungefär i den åldern man brukar få barn gissar jag.. Ingenting förvånar mig längre.. ;)

Grattis till barnet och jag önskar er all lycka till

Svar på tråden Vanligare med yngre föräldrar?