• Namnam

Är det flest män som är gay eller syns de bara mer?

Nästan alltid när det handlar om homosexualitet handlar det om killar och tjejerna kanske kan få vara med på ett litet hörn.

Är det fler män som är homosexuella eller är det bara så att de syns mer?

• Svar på tråden Är det flest män som är gay eller syns de bara mer?
  • Anonym

Beror nog på att jämställdheten märks även där. Homosexuella kvinnor får inte lika mycket utrymme i tex media eftersom de inte är lika "intressanta" och "roliga"

Dessutom fokuserar media hellre på bögar som avviker från normen och är lite spexiga framför Börje som jobbar som säljare och bor med sin pojkvän i en vanlig svenssonförort.

• Xenicide

Kan det ligga något i att män oftare ligger ute i kanterna medans kvinnorna drar sig lite mer mot mitten?

• regnbågspappan

beror helt på just inom nöje är det mest killar men tittar man på de som kämpar för våra rättighter så är det oftast kvinnor.

• Anonym

Kollar man de flesta undersökningar så är ju typ 10% av killarna homo/bi medans motsvarande siffra för kvinnor oftast är över 20%.
    Så nog finns det fler kvinnliga homo- bisexuella alltid bland kvinnor. Det är nog så att gay männen helt enkelt hörs och syns mer.

• Neko

Jag tycker det verkar som att det är vanligare med homosexualitet hos män men vanligare med bisexualitet hos kvinnor.

• Namnam
    Neko skrev 2009-07-08 09:49:07 följande:
    Jag tycker det verkar som att det är vanligare med homosexualitet hos män men vanligare med bisexualitet hos kvinnor.
    Så om man ska bara räkna det som är helt homo och inte bi så är majoriteten män, kanske{#lang_emotions_dreamer}
    Anonym skrev 2009-06-23 00:07:24 följande:
    Kollar man de flesta undersökningar så är ju typ 10% av killarna homo/bi medans motsvarande siffra för kvinnor oftast är över 20%. Så nog finns det fler kvinnliga homo- bisexuella alltid bland kvinnor. Det är nog så att gay männen helt enkelt hörs och syns mer.
    Finns det inga undersökningar där man utesluter bi?
  • bodegapeppe

bland de gay typer jag umgåtts med så har killarna helt klart synts mer. Iaf bland de yngre. De äldre är det lite mer jämställt mellan könen upplever jag.

• Anonym (hmm)

Jag fick en gång i tiden på min sjuksköterskeutbildning lära mig att ca 5 % av alla män är homosexuella, och 3 % av kvinnorna. Detta skulle vara samma i alla kulturer, oavsett hur man inom kulturen ser på homosexualitet, om samma syn gällde bägge könen etc. Vissa kulturer är ju mer generösa mot kvinnor som älskar varandra, men det påverkade inte. Och åtminstone tidigare har ju all homosexualitet t.o.m. varit olaglig, mend et påverkar inte heller.
    Rent subjektivt tycker jag också att det verkar vara något fler män än kvinnor som är homosexuella.
    Bisexualitet nämndes inte!

Svar på tråden Är det flest män som är gay eller syns de bara mer?