• Norrtös

Förvärkar i flera timmar?

Jag är nu i vecka 38. ( 37+6).
    Har haft värkar varje kväll sen flera dagar tillbaka. De håller i sig länge varje gång och i flera timmar. Plågsamt!

Läste på om förvärkar och där stod det att dessa inte brukar kännas så mycket i ryggen. Mina är centrerade just där. I korsryggen, ner mot höften/rumpan.

Är detta vanligt ?

Mitt Bf är 22 juni. Funderar om det kommer vara såhär i flera veckor nu.

Vad är din/er erfarenhet?

• Svar på tråden Förvärkar i flera timmar?
  • lillajag82
    Norrtös skrev 2009-06-08 11:30:26 följande:
    Oj! Jo såg på barnmorskorna eller vad det heter.. Var iaf ett program från Norge tror jag. Kvinnan var bara öppen 5 cm men ville krysta hela tiden. Tyckte hon var vääääldigt gnällig När de försökte undersöka henne skulle hon äta en smörgås mitt i allt!!Snacka om att försöka motarbeta...Tror det kan bli så om man motarbetar kroppen och smärtan.För det är ju det som ska driva ut ungen..
    stackars kvinna!! vid 5 cm??? jag fick dom vid 8 cm..det är farligt att krysta för tidigt..därför måste man hålla emot...
    jag var på förlossningen när jag var öppen 6 cm..jobbade på bra hemma först..
  • Norrtös
    lillajag82 skrev 2009-06-08 11:30:46 följande:
    precis! känner mig dock inte snuvad på nått sätt eftersom jag testat det 1 gång iaf... det känns för bekvämt med kejsarsnitt.. fast det ska vara jobbiggare efteråt än vaginal förlossning...
    Ja, det förstås. Du har ju varit med en gång!
    Tror också det är som du säger. Att man kan få mer ont och sådär efter snittet. Det blir ju ett sår...

Huvudsaken är ändå att bebisen kommer ut och mår bra.
  • Norrtös
    lillajag82 skrev 2009-06-08 11:33:29 följande:
    stackars kvinna!! vid 5 cm??? jag fick dom vid 8 cm..det är farligt att krysta för tidigt..därför måste man hålla emot... jag var på förlossningen när jag var öppen 6 cm..jobbade på bra hemma först..
    Ja, det var vid 5 cm. Hon bara tjatade om att hon ville krysta. tillslut var hon alldeles uttröttad så de fick ta sugklocka på henne.
    Det kanske kan bli "fel" med signalerna ibland så man får såna reflexer..
    Sen när man väl är öppen finns ingen ork kvar...
  • NSternhag
    Norrtös skrev 2009-06-08 10:24:44 följande:
    Jag är nu i vecka 38. ( 37+6).Har haft värkar varje kväll sen flera dagar tillbaka. De håller i sig länge varje gång och i flera timmar. Plågsamt! Läste på om förvärkar och där stod det att dessa inte brukar kännas så mycket i ryggen. Mina är centrerade just där. I korsryggen, ner mot höften/rumpan.Är detta vanligt ? Mitt Bf är 22 juni. Funderar om det kommer vara såhär i flera veckor nu. Vad är din/er erfarenhet?
    Jag hade förvärkar i 2 veckor. Och min dotter kom på bf+3.
  • lillajag82
    Norrtös skrev 2009-06-08 11:36:24 följande:
    Ja, det var vid 5 cm. Hon bara tjatade om att hon ville krysta. tillslut var hon alldeles uttröttad så de fick ta sugklocka på henne.Det kanske kan bli "fel" med signalerna ibland så man får såna reflexer..Sen när man väl är öppen finns ingen ork kvar...
    ja min son låg i nått speciellt läge med huvudet och det var därför jag fick impulser av att vilja krysta...
  • annelienuttall

Så har jag med, nästan.
    Jag går in i vecka 38 idag (37+0) och har haft riktigt jobbiga värkar sen i torsdags. Vi har varit inne på förlossningen tre gånger och de säger att det är på gång hela tiden, men nu efter fyra dagars värkarbete känns det som att jag aldrig kommer få min bebis =(
    Till råga på allt har jag urinvägsinfektion i njurarna med så jag går runt med den smärtan också vilket gör värkarna väldigt jobbiga att andas igenom.
    Hoppas värkarna ger något och att det sätter igång snart.

• Norrtös

Jobbigt.. hade urinvägsinfektion tidigare i graviditeten. Som tur är har jag klarat mig sen dess..

Nu trycker det på som bara den neråt!! Gick omkring på en affär i kanske en halvtimme med stickningar därnere. Får sammandragningar av minsta lilla känns det som. Vet inte vad ungen håller på med därinne. Det är annars rätt lugnt i magen. Känt någon fot/knä idag men det är typ det.

Förra veckan var jag och sambon och fiskade i flera timmar.
    Jag tror inte att det håller längre..

• Norrtös
    annelienuttall skrev 2009-06-08 16:24:27 följande:
    Så har jag med, nästan. Jag går in i vecka 38 idag (37+0) och har haft riktigt jobbiga värkar sen i torsdags. Vi har varit inne på förlossningen tre gånger och de säger att det är på gång hela tiden, men nu efter fyra dagars värkarbete känns det som att jag aldrig kommer få min bebis =( Till råga på allt har jag urinvägsinfektion i njurarna med så jag går runt med den smärtan också vilket gör värkarna väldigt jobbiga att andas igenom. Hoppas värkarna ger något och att det sätter igång snart.
    Är det på G på riktigt för din del alltså?
    Jag har bara varit till förlossningen ett tillfälle förra v på fredag. trodde vattnet hade sipprat men det hände inget mer så de undersökte aldrig.

Stackare som har så ont av urinvägsinfektionen..
    Jag har själv inte haft så svår infektion, men kan tänka mig det blir dubbelt jobbigt med det och värkarna.
  • Norrtös

Jag är i vecka 37+6. Tycker jag också kunde få bebis nu

• SötFlöt

Stackars..jag fick förvärkar samma dag jag födde så avundas dig inte

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 25 Februari ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Sootie

Har haft förvärkar i över 2 veckor nu.. blir lite galen på att det ska göra så ont..
    Men men..

• Norrtös
    Sootie skrev 2009-06-08 18:11:44 följande:
    Har haft förvärkar i över 2 veckor nu.. blir lite galen på att det ska göra så ont.. Men men..
    Det var länge. mina började för ca en vecka sedan nu.
    14 dagar kvar till BF.
  • skrållan1978

med nummer 3,4,5 så kom förvärkarna redan i v 25+, tråkigtnog an det hålla på så av o till utan förlossning, väntar nummer 6 nu och har kraftiga sd o förvärkar vissa dgr, går på briv´canyl då min tapp är väldigt kort o påverkad av dessa förvärkar..

• skrållan1978

ska tilägga att jag är gravid i vecka 29

• Norrtös

Oki. Så då är det väldigt stora variationer för alla kvinnor alltså.
    Jag trodde att nu kanske det händer något på några dagar eller så.
    Fast, det vet man ju å andra sidan inte. Det är väl bara att vänta och se.

• Moviefreak

Jag har 3 dagar kvar till BF och har haft ganska mycket och kraftiga förvärkar i ungefär 3 veckor.... Ingen bebis än.
    Har även haft diarré lika länge, läste att det kunde vara ett tecken, men icke...

Hoppas på er teori om att mycket förvärkar = snabbare förlossning. Min förra tog 37 timmar.. Och då hade jag inga förvärkar alls, för hon kom i vecka 37+5

Äntligen ska trollungen få bli storasyster!! BF 11/6
  • Mamma till 2 kottar

har bf 30 juni och har haft sd/förvärkar sen v. 31 men de började göra ondare och kraftigare för ca 2 veckor sen...

• Sootie
    Norrtös skrev 2009-06-08 18:59:16 följande:
    Oki. Så då är det väldigt stora variationer för alla kvinnor alltså.Jag trodde att nu kanske det händer något på några dagar eller så.Fast, det vet man ju å andra sidan inte. Det är väl bara att vänta och se.
    Tyvärr är det ju det det är.. Om man bara hade vetat när den ska komma så hade ju det varit lättare, men det är bara att vänta och se.. Även om man blir halvtokig under tiden
  • Gheorghe

Jag är gravid i v. 37 (36+4)
    Jag får alltid förvärkar varje kväll. Känns som jag ska få mens. Dessutom det gör så ont i slidan. Känns som bebisen ska tappa när som helst. Ibland går det inte att gå i några minuter. Måste stå stilla för smärtan i slidan gör verkligen jätte ont. Känns som något drar in en stor kniv. Sen är smärtan bort och jag kan fortsätta gå i några meter till sen måste jag stanna igen. Mycket sällan går det bra att promenera utan att ha ont.

Dessutom går jag nu på toalett minst 2-4 gånger varje natt.

Kommer jag föda tidigt, tror du? Jag är beräknad den 28 december.

Svar på tråden Förvärkar i flera timmar?