• Mamma Åsna
    Äldre 9 Jun 15:24
    3165 visningar
    11 svar
    11
    3165

    Stenkastning på dagis

    När jag hämtar min treåring från dagis idag står en grupp på 5-6 barn från storbarnsavdelningen i dörröppningen till sin avd och frågar"varför är du tjock?" "för att jag har ätit för mycket". Vilket är helt ok, barn är nyfikna. En av dom kastar en sten på mig, varpå jag givetvis säger till honom. När jag så kommer ut efter att ha hämtat min son står samma grupp ungar och säger "vi kastar sten på dig för att du är tjock" och kastar ett gäng stenar som regnar över mig, min vid det laget livrädda treåring och ner i vagnen på min ettåring. Eftersom ingen personal märker vad 6 (halva avd) av deras ungar gör skyndar jag mig runt hörnet och ringer in, jag vill ju inte dra ungarna genom stenregnet igen, och berättar vad barnen gör. " Va? Här ? Nu?Det kanske vi får prata med dom om" blir svaret. Om de kan göra så mot en vuxen, hur behandlar de då varandra undrar jag. Bävar för att behöva lämna min son på den avdelningen om ett år!/ Upprörd mamma

  • Svar på tråden Stenkastning på dagis
  • UpsyDa­isy
    Äldre 13 Jun 12:28
    #1

    Jag har också problem vid dagishämtningar. Min dotter går på ett stort dagis där det går 96 barn, varav några med "särskilda problem". Under flera veckors tid möttes jag av ord såsom "bajskorv", "fuck you din jävel", "skithuvud" etc etc från dessa små barn. Sista droppen var då ett av barnen kastade sten i ansiktet på mig. Jag blev otroligt upprörd! Jag tog upp det hela med dagispersonalen och nu varje gång något händer så "tvingar" de barnet i fråga be om ursäkt. Men det verkar inte alls hjälpa, utan tvärtom...nu tycker barnet det är jätteroligt att kalla mig "bajshuvud"

    Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag tycker det är otroligt jobbigt att hämta min dotter på dagis....samtidigt så är jag också givetvis enormt orolig för att hon själv ska råka ut för något.

  • Mamma Åsna
    Äldre 13 Jun 16:08
    #2

    Visst är det galet? Var tusan är personalen när detta händer? Men jag har iaf gått ut hårt nu, jag har mailat alla föräldrar på dagis och namngett barnen ifråga, ringt upp föräldrarna till barnen, krävt att få besked av personalen inom en vecka om vilka åtgärder de tänker införa, skrivit ett brev i vass ton till förskolechef, chefen för barn och ungdomsförvaltningenoch skickat cc till barnens föräldrar och dagis... Och jag har fått åtminstone tio mail och telefonsamtal från föräldrar som blivit utsatta eller har barn som blivit påhoppade och retede och slagna. Samma tre namn återkommer hela tiden...otroligt att sånt ska få hända bland 4-5 åringar!Hoppas att det hjälper, är precis som du rädd att de ska hopppa på min treåriga son.

  • Äldre 6 Jul 22:36
    #3

    vad skönt att det är fler föräldrar som bryr sig och inte bara går utan att säga nåt. JObbar som barnskötare och ser mycket och ibland när jag hämtar min egen son ser jag med mycket och jag är oftast det som bara säger till på skarpen til ungarna då och meddelar eprsonalen. Men jag har som sagt inte sett mycket på sonens förskola alls.

    Men en del då jag hoppar runt på olika förskolor.
    Hoppas rektorn ts reagerar på detta så det händer nåt bra

  • Äldre 7 Jul 20:33
    #4

    Men guvad arg jag skulle blivit. Hade med raska steg gått fram och rykt tag (ja inom rimliga gränser) i ett par och dragit med dem in till dagis - statuera exempel . så FÅR man inte göra.

    Fram för att vi ska våga säga till andras ungar!!!!

    p.s hoppas det gick bra för er alla...

  • Barnva­gnsmam­man
    Äldre 20 Jul 01:03
    #5

    Det är ju bara ungar dom utforskar lite vad man kan göra med stenar och vissa svärord.

  • Äldre 21 Jul 19:17
    #6
    Barnvagnsmamman skrev 2009-07-20 01:03:36 följande:
    Det är ju bara ungar dom utforskar lite vad man kan göra med stenar och vissa svärord.
    Du har så fel så jag vet inte ens var jag ska börja för att förklara för dig hur fel du har.
  • peppra­r
    Äldre 21 Jul 19:29
    #7

    Helt otroligt.

    Aldrig att dom skulle acceptera nåt sånt på det dagis där jag har haft mina barn. Det är inte nåt större problem att ta itu med sådana problem. Bestämda tag och konsekvenser som inskränker på sånt som barnen tycker är roligt. Sen bör dom inte få vara tillsammans i grupp så länge som det framkallar ett sånt beteende.

    Och personalen skall själva tala allvar med föräldrarna som i sin tur förhoppningsvis skall tala allvar med sina barn.

    Bara ungar som utforskar!!! Jag har väl aldrig hört på maken. Med den inställningen så kan det bli dina egna ungar som beter sig så ouppfostrat.

  • Äldre 21 Jul 19:57
    #8

    Barnvagnsmamman har skrivit en massa konstiga inlägg på sistone och är nu avreggad. Antar att man får se det som ett tecken på något.

  • HOCHM
    Äldre 21 Jul 22:16
    #9
    Marsch skrev 2009-07-21 19:57:54 följande:
    Barnvagnsmamman har skrivit en massa konstiga inlägg på sistone och är nu avreggad. Antar att man får se det som ett tecken på något.
    Ja jag såg henne i ett annat inlägg, orkade inte ens svara på hennes konstiga uttalande här.
  • HOCHM
    Äldre 21 Jul 22:22
    #10

    Nej, stenkastning är aldrig ok! På min sons dagis så har några barn vid upprepade tillfällen kastat sten mot parkerade bilar. Dom har gården mot ett nybyggt hus med parkeringen mot dagisets utegård. Nu har bilägarna ledsnat och polisanmält dagiset. Det tycker jag är helt rätt av dom. Har inte fröknarna den kollen dom borde ha, så har dom förhoppningsvis bättre koll i fortsättningen.

  • apelsi­n2
    Äldre 6 Sep 08:50
    #11

    Det är barnens föräldrar det är fel på , de låter dem göra hur de vill. Dagispersonalen kan man eg inte skylla på för de ska inte behöva fostra ungarna. Speciellt inte när de har 100 ungar att ta hand om. Försök att kontakta barnens föräldrar istället, det är där problemen ligger ...

Svar på tråden Stenkastning på dagis