• Jenka73

Tatto på 16-åring

Vill börja med att berätta att jag och pappan är skilda sedan 15år, men vi har gemensamvårdnad på sonen som blir 16år i Augusti.
    Han önska sig en tattooering i present, men pappa säger NEJ Nej Nej när du är 18år.
    Nu är det så att vi är själv tattoerade jag har 2st och pappan har en ryggtavla och dom gjorde vi själva innan vi var 18år.
    Jag godkänner att han tattoerar sig men vad säger lagen om jag går imot pappans vilja?
    Vill även bara berätta att för några veckor sedan komm sonen hem och berätta att han röker och de var inga problem för pappan kom till mig om du behöver ha cigg för det är bättre jag köper dom till dig så jag vet vad du får i dig fick sonen som svar. Men även där är 18årsgräns.
    Så nu kan jag tycka att vad gör då en tattoering som inte är lika farlig som ciggen?

Vad tycker ni? Hade ni godkänt en tattoering på era 16-åringar?

• Svar på tråden Tatto på 16-åring
  • litesollitemoln

Absolut ingen tattoo, vill man ha en när man är 16 så hinner man finslipa till en riktigt snygg då man är 18. Rökning är inte heller ok, men "inne" just nu. Mitt barn hade inte fått månadspeng ifall den gick till rökning, att pappan köper cigg är ju helt ofattbart.

• 7 små apor

För det första anser jag att om man ska tatuera sig ska det vara hos en seriös studio ansluten till deras förbund (som heter något)
    Kruxet då är att de håller hårt på 18-års gränsen...
    Anledningen är bla föräking och ersättning om något händer.

Det andra problemet är att du funderar på att göra det mot pappans vilja, det anser jag är totalt oacceptabelt när det handlar om något så fåfängt som en tatuering, det är inte avhängigt barnets väl och ve precis.
    Vad lagen säger har jag ingen aning om och vidare vad sonen säger att pappan säger skulle jag kontrollera uppriktigheten. Vad ska du dessutom göra om du inte godkänner rökningen, spärra in honom på livstid?
    Att ställa rökning mot tatuering är enbart jättefånigt.

• Brunett

känner många som är under 15 år som har tatuerat..

• Tessasen

Det finns ingen lag som säger att man måste fyllt 18 innan man kan gå och tatuera sig, eller att man inte FÅR tautuera någon under 18. Grejen är bara om man vill ha sin studio med i tatueringsförbundet eller vad det nu heter ska man inte tatuera folk under 18. Det finns tatuerare som är jävligt seriösa som inte håller 18årsgränsen. 

• anna karin63
    EttLångtOchJolligtNamn skrev 2010-09-10 22:37:16 följande:
    Men sluta generalisera om alla tatuerare, i min lilla byhåla finns det en tatueringsstudio som inte har något emot att tatuera folk under 18 utan målsmanstillstånd och dom är extremt noga med sterilisering av allt, dom var tillochmed till skolan och informerade om varför man inte ska pierca sig utan steriliserade nålar.
    men nu är det ju så att det är socialstyrelsen som bestämt att man måste vara 18 år och om du som tatuerare inte följer det kan du få en anmälan på dig. Du kan få stänga igen din tatueringsstudio även om den ligger i en byhåla.
  • EttLångtOchJolligtNamn
    anna karin63 skrev 2012-01-05 20:10:08 följande:
    men nu är det ju så att det är socialstyrelsen som bestämt att man måste vara 18 år och om du som tatuerare inte följer det kan du få en anmälan på dig. Du kan få stänga igen din tatueringsstudio även om den ligger i en byhåla.
    Nu är det så att det INTE finns någon lag på att du måste vara 18 för att få gadda sig! Det är en rekommendation!
    Ska du däremot vara medlem i SRT (Sveriges Registrerade Tatuerare) så måst du vara 18 :)

Men någon lag finns det verkligen inte! 
  • mammis96

Tycker man ska vänta tills man blir 18...   Kan finnas undantag, jag tatuerade in min lillebrors namn när jag var 17, då han dog...

Och det ångrar jag inte en sekund!

• EttLångtOchJolligtNamn

Är 17, snart 18 och har 3 tatueringar :)

Den första är ett vargansikte med ett klarblått öga och ett ärr över ögat på min vänstra axel.

Den andra är på vänster underarm och där står det "In hoc signo vinces" i tysk kalligrafi som användes under ww2. Det täcker från armveck till handled.

Den tredje är på höger underarm och det är en liten sol i form av ett hjärta. Min sambo som jag för övrigt är förlovad med har en likadan där.

Alla mina tatueringar är gjorda hos en SERIÖS tatuerare i en STUDIO. Han är extremt duktig och har hållit på i flera år nu. Han har en åldersgräns på sjutton år med föräldrars tillstånd. Så till er alla som påstår att det är bara oseriösa tatuerare som tatuerar folk under arton kan krypa under en sten och gömma er :)

• Stjärnfall76

Vet många som ångrat sig när det blivit vuxna, och då hade jag känt att det var skönt att det var deras helt egna val att göra det, dvs att de var 18 år. Är det inte lag på det?

jag vet inte vad jag hade gjort om någon gett mitt barn cigaretter..... hade nog hotat med att polisanmäla det.... vill man att ens 16åring ska röka??

• Stjärnfall76
    Tessasen skrev 2011-12-04 22:56:01 följande:
    Det finns ingen lag som säger att man måste fyllt 18 innan man kan gå och tatuera sig, eller att man inte FÅR tautuera någon under 18. Grejen är bara om man vill ha sin studio med i tatueringsförbundet eller vad det nu heter ska man inte tatuera folk under 18. Det finns tatuerare som är jävligt seriösa som inte håller 18årsgränsen. 
    Det beror på hur man ser det. Om man inte följer socialstyrelsens rekommendationer med 18 år, som för övrigt är en sund ålder, då är man mogen..... då tycker jag verkligen inte att tatueraren är seriös alls.
  • Nape

Hos oss håller vi på åldersgränserna- inga cigaretter, öl eller tatueringar innan 18.

Varför så bråttom? Han har hela livet på sig att tatuera sig. Nu har han två år på sig att tänka igenom och skissa.

Bara för att han _önskat sig_ det betyder det inte att ni måste ge det. Vad hade hänt om han önskat sig alkohol?

• 3 barns mamma84

Jag gjorde min tattoering när jag var 17 år gammal .
    Min mamma var med mig . 

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • lageza

Jag tycker det är helt förkastligt att en 16-åring ska tatuera sig. Jag tycker man bör vänta tills man är minst 33 år innan man tatuerar sig, för det är då ens livsuppdrag börjar, varesig det är att skaffa barn eller hjälpa mänskligheten. Jesus t.ex. kom fram i 30-årsåldern.

Rökning bör förbjudas helt och hållet, oavsett ålder. Rökning, liksom alkohol skadar den eteriska (andliga) kroppen. Inte bra. Jag förstår inte vad det är för vits med att skapa liv (genom att sätta barn till världen), för att sedan förstöra det (genom att injicera det med färgämnen och cigarettrök). Om man skapar liv är det väl för att kultivera och preservera det?

• 3 barns mamma84

De e så olika för länder inser jag .
    Rökning i sverige ja då ska man vara 18 år och system 20 år och alkohol på krog hmm var det 18 år ?

Här i danmark så ska man vara 16 år för att kunna köpa cigg och 18 år för att köpa sprit från affären då vi inte har någon sytem och sen har vi tyskland .   

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • gdvhtegrefdb

jag tycker att om han får röka så varför inte en tatuering. en tatuering skadar honom inte men det gör cigg. det värsta som kan hända är att han ångrar sig.

Svar på tråden Tatto på 16-åring