• lillamy30

Järn och vitaminer

Bara lite nyfiken här. Min lille kille föddes i vecka 35+3 och vägde 2276 g. Han är född i Norge. Här ordineras ALLA som föds före vecka 37 multivitamin och järn första året. Jag kan gå med på att järn behövs då järndepåerna är viktberoende (bebisar föds med ca 70mg/kg) och då de växer så mkt som nyfödda så töms ju järndepåerna fortare ju mindre de är. Och dessutom får ALLA barn järnbrist. Bara det att det inte spelar ngt roll när de väger mer. Vitaminerna är jag lite mer tveksam till. Det som stöds av forskning är att när de är mkt små när de föds så är det definitivt behov, men sen så är det lite mer oklart. D-vitamin skall han såklart ha.

Men nu är inte frågan hur jag skall göra med detta, utan jag följer ordinationerna från läkarna. Han tycker ju om vitaminerna så det funkar fint. Järnet skall vi börja med nästa vecka. Blir spännande... Magen kommer nog inte bli glad

Men jag är nyfiken på hur det är i sverige. Bara kul att jämföra...

• Svar på tråden Järn och vitaminer
  • mina12

Vår dotter (24+0) åt protovit ca 4mån (2flaskor), därefter D-droppar. Järnet ska hon ha tills hon är 6mån.

• lillamy30

Tack för svar!
    Som jag misstänkte så kör de med lite kortare tid vitamin och järntillskottstid i sverige. Låter enligt mig mer rimligt. Inte så att det de gör i norge är fel, men ett helt år tror jag är lite både hängslen och livrem...

• Written Fiction

Jag tycker det är olika från olika sjukhus. Alltså hur länge och hur mycket. Märker det ofta här inne i forumet bland annat

Svar på tråden Järn och vitaminer