• hallondröm

Måste man vänta 1 ÅR??????

Min bm säger att jag ser ut att ha lite pco vid en annan rutinkoll, då sa hon att jag skulle kontakta kliniken efter 6 månaders försök.

Men pratade med henne för någon vecka sen & sa då att jag skulle börja försöka/ hade börjat.

Köpte nämligen hem äl-stickor & dagen då dom kom så visade stickan full stegring, hade haft lite känningar i brösten osv så jag testade för skojs skull.

Jag har sex varannan dag ändå & vill försöka utan älstickor....

Men sist jag pratade med henne så sa hon " du är så ung 24 år" - men jag skriver in att du kontaktat mig så får du kontakta oss om ett år så ska vi försöka hjälpa dig..

Saken är den att jag har oregelbunden mens... efter jag fått igång den så har jag haft mens 2 gånger & med 3 månaders mellanrum. Alltså har jag typ ÄL 4 gånger per år typ ( om jag nu änns får det varje gång, men hade ju det enligt ÄL-stickan).

Om hon nu ser att jag har pco så varför inte hålla det där 6 månaders som hon sa? Hon sa iof att man vill försöka så naturligt det bara går..

Men ändå, jag vill nu .. =)

• Svar på tråden Måste man vänta 1 ÅR??????
  • Nyfiken gul

Glöm alla ägglossningstester!

Har man PCO har man inte ägglossning alla gånger - bara för att man får utslag på ägglossningstest så innebär inte det att man HAR ägglossning... vilket ju är problemet för en som har PCO.

Jag och min man försökte i 2 år utan resultat  (ca 8.000 kronor i bortkastade pengar på ägglossningstester och grav.tester ) - fick diagnosen pco och fick tabletter för att stabilisera min mens - blev gravid 3 månader senare på egen hand...

så sök hjälp!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • hallondröm

Jo men hon säger att jag ska försöka själv i ett år , för hon vill inte bara skriva ut hormoner till mig när jag försökt i bara en månad....

• Mom2006

Jag kan ju förstå att hon inte vill skriva ut medicin om ni försökt en månad. Jag hade nog gett det ½ år för att veta att det inte fungerar.
    Jag har PCO men har varit gravid fyra gånger och är inne på min femte graviditet på nästan 3,5 år

• hallondröm

Mjooo enligt henne så verkar inte det vara något större problem....

ja, jag väntar ett halvår! =)

• Mom2006

Jag är nog väldigt lyckliglottad att ha lätt att bli gravid även om jag har PCO. Jag har hört många som inte kan bli gravida utan hjälp så jag anser inte man ska ta det lätt på det.
    Lycka till... Stå på dig att du vill ha hjälp för annars drar det kanske ut på tiden och åren går...

• Mammiopappi

Tyvärr ville våran priviata klinik i sverige att vi skulle försöka i 1 år och sen komma tillbaka. Fattar inte varför jag inte sa att vi hade hållit på i 1 år! I sånt fall är det OK med en liten lögn tycker jag. Ingen kan ju kolla hur länge man har försök...om man inte som jag redan efter 2 mån söker hjälp. Allt reggas ju i journaler å grejer.
    Har dock inte pco men en gubbe utan simmare.

• hallondröm

Men alltså som ni förstår så har jag inte försökt i flera år, utan 1 en månad.

Är det ingen som tycker man ska ge det en chans ändå?

Jag kan ändå hålla med om att man ska göra det så naturligt det bara går, och testa några månader innan man stoppar i sig en massa hormoner så att det kan bli tvillingar osv....

• Mammiopappi

Klart du ska ge det en chans. Vänta 6 mån och har det inte blivit nåt då kan ni ju ringa en klinik.

• Dollars matte
    hallondröm skrev 2009-06-14 12:23:19 följande:
    Men alltså som ni förstår så har jag inte försökt i flera år, utan 1 en månad.Är det ingen som tycker man ska ge det en chans ändå?Jag kan ändå hålla med om att man ska göra det så naturligt det bara går, och testa några månader innan man stoppar i sig en massa hormoner så att det kan bli tvillingar osv....
    Självklart gör du som du känner själv, ingen som du pratar med på Internet kan ju tvinga iväg dig. Jag kan bara berätta om min erfarenhet:

Som jag skrev, har du inte regelbunden/hyfsad tät ägglossning så KAN du inte börja försöka på riktigt! Med "försöka på riktigt" menar jag då planera att pricka ägglossningen och ha ungefärlig koll på när mensen beräknas komma för att kunna ha ett hum om när den uteblir.
    Det skapar i de flesta fall (för mig gjorde det definitivt!) en oerhörd frustration att inte få komma igång ordentligt när man äntligen har tagit beslutet att börja försöka, att inte veta om man har haft äl, om och när man kan fundera på att ta graviditetstest, för att inte tala om hur dyrt det blir om man tror att man är gravid för att mensen inte har kommit på 2 månader och testar mååååånga gånger innan mensen dyker upp efter kanske ytterligare 2 månader. Som redan har skrivits i tråden, när man har så gles mens finns det en liten sannolikhet att man inte heller har ägglossning varje gång utan det kan vara så att mensen kommer ut pga sin egen tyngd. Att gå och hoppas på att det ska ha tagit sig och bli ledsen och besviken för att det är som en berg-och dalbana, det är i mina ögon bara slöseri med tid och energi. Framför allt när man redan vet att något kan vara tokigt i kroppen, och dessutom när det handlar om ett fel som oftast är lätt att åtgärda.
    Jo, visst ökar risken för flerbörd (tvillingar, trillingar osv) något med dessa läkemedel, därför ska man göra kontroller med ultraljud åtminstone under de första kurerna för att se om och hur du svarar på medicinen och ser det ut som att du riskerar att släppa fler än ett ägg så brukar man få "sexförbud", dvs att man rekommenderar att man inte ska ha oskyddat sex under den aktuella ägglossningen. Därmed så minimerar man den risken, så att avstå pga flerbördsrisken behöver man inte göra.

Men som sagt, självklart gör du som du vill själv.
    Internet är roligare än text-tv
  • hallondröm

Jo precis, jag vet hur du menar!

Men jag väljer att vänta till efter sommaren, sen kan jag kontakta henne & tala om att jag inte orkar mer =)

• krisscross

Nyfiken gul skrev 2009-06-13 15:40:35 följande:

... fick diagnosen pco och fick tabletter för att stabilisera min mens - blev gravid 3 månader senare på egen hand... så sök hjälp!
    Får man fråga om det var Metformin¨, eller något annat?
Svar på tråden Måste man vänta 1 ÅR??????