• Takpannan

Pengafråga vid ÄD i Finland.

Vi ska till AVA i Åbo på ett första besök nästa månad och undrar hur mycket pengar utöver det som man betalar till kliniken vi måste räkna med. Dvs kostnader i Sverige för mediciner odyl.

Sen undrar jag vad läkaren gör på det första besöket? Snälla berätta ni som har varit med om detta.

• Svar på tråden Pengafråga vid ÄD i Finland.
  • Caribe

Hejsan julgranen,

Jag håller på med ÄD i åbo! Ruvar just nu

Första besöket så går ni igenom Era journaler, pratar om hur äggdonation går till!
    Antagligen har ni blivit ombedda att komplettera med lite blodprov hos er läkare här hemma och ta med er till ert första besök, typ hepatit och hiv om ni inte redan hade färska sådana prov! Läkaren gör en gyn undersökning samt undersöker brösten! Ni får betala 100 Euro på plats som sen dras av från priset på själva äggdonationen!

Om det är Dr Mika ni träffar så förbered Er på att han gillar att prata men han är mkt snäll!

Mediciner som du hämtar ut här hemma går ju inte på högkostnadskortet om du inte har en snäll läkare som översätter recepten till dig, min gjorde det inte så räckna med ca 1500 för procrensprutan, 500 för progynon tabletterna samt 2.500 för progesteron vagitorier!

Sen har du ju resekostnaderna! Båt, hotel etc. IJag gjorde 2 ultraljud här i sverige som jag fick bekosta själv, där jag gick kostade dom 1000 kr st.

Sen har ni ju resekostnader, båt och hotel!

Lycka till

• Caribe

Ups "båt och reskostnader smög sig visst in två ggr nåja ni får ju åka dit minst 2 ggr

• Takpannan

Tack för svaret! Ja det är dr Mika vi ska till. Tur att han är snäll. Hoppas att det går bra för dig nu. Jag håller tummarna.

• plupp06
    Caribe skrev 2009-06-12 11:27:26 följande:
    Läkaren gör en gyn undersökning samt undersöker brösten!
    VA???? Skojar du Caribe? Funderar på att att ta kontakt med AVA Åbo men jag vill definitivt inte att någon ska undersöka mina bröst, varför ska de göra det????
  • Caribe

Dom gör det pga att man skall äta östrogen tabletter och då vill doktorn vara säker på att man inte har några knölar i bröstet, då östrogen kan trigga cancer! Det är en rutin undersökning!

• Hinos

Jag har varit i Riga och då undersökte de inga bröst!!

• Debby

Jag var i Åbo rätt nyligen för en första undersökning, är inne på att försöka med ivf, men kanske "bör" jag göra ÄD.
    Då ville han också undersöka brösten (efter att vi hade gjort gynundersökn), även om jag sade att jag gjort en mammografi för bara ett par månader sedan. Dessutom var det ju alltså inte ens bestämt vad/om jag ska göra ngt överhuvudtaget faktiskt - så det blev faktiskt lite av en märklig känsla när han ville insistera på det (han sa bl a just det med östrogen och ÄD). Men till slut sade jag att det får vi ta nästa gång i så fall.
    Vet att de undersöker brösten i samband med rutingynundersökningar i vissa länder, men det ska väl ändå vara motiverat med en undersökning? (Även om det hela väl en "småsak" som man inte behöver haka upp sig på.) Och kanske är det motiverat före ÄD (?), men det verkar inte ens som alla kliniker som gör ÄD gör det (?).

• plupp06

Det är ingen som undersökt mina bröst här hemma i Sverige heller eller nämnt att man bör göra det när man knaprar östrogen inför ÄD behandling.

• Lovis08

Hej!

Är också i ÄD svängen och har varit hos Dr Mika ett antal gånger!.
    Antagligen gör vi ett fjärde syskonförsök till hösten. Vi har en lite pojk på 3 år sedan tidigare.

Estra: Det var ingen som sa nå´t om undersökning här hemma heller förrutom att- du kollar väl brösten emellanåt. Jag knaprar också östrogen.
    Jag kan bara säga att som tröst är dr Mika väldigt deskret o försynt och undersökningen går fort.
    I allafall som jag upplevde det. Jag tycker inte att det skall hindra dig om du nu har tänkt att välja Åbo.
    Dessutom ät det en rätt trevlig stad:)

• Rödhåriga tjejen

Estra: Om de nu kräver att en bröstundersökning görs - så kanske du kan be att en kvinnlig läkare gör den undersökningen? Det kanske känns lite bättre?

Jag och min man åker snart till vårt första besök hos AVA i Riga. Vi får se vad de säger om undersökning av brösten. Spännande skall det bli iallafall att äntligen starta ÄD-processen. Hoppas, hoppas att det leder till barn. Det vore underbart!

• Rödhåriga tjejen

Hej igen!
    Appropå pengar - så om man är berättigad till ÄD behandling i Sverige, men väljer att göra den behandlingen utomlands (pga kötider etc i Sverige) så kan man ansöka hos Försäkringskassan så betalar de behandlingen, enl min läkare på min fertilitetsklinik här i Sverige. Själv tänker jag göra så att om min ÄD i Riga lyckas så ansöker jag om pengarna då. Så att jag inte förbrukar det försök i Sverige som jag har rätt till.

• Hinos

Vi har varit i Riga och de undersökte inga bröst, den frågan kom inte ens upp! Imorgon får vi veta då vi ska dit på ET!
    Lycka till Rödluvan71

• Lovis08

Hej!

Appropå Pengar i från FK.
    Vi fick tillbaks alla pengar för vårat ÄD som ju lyckades när vi var i Åbo 2006.
    Om man nu blir gravid och föder ett barn och varit på en klinik utomlands är du ute ur systemet i Sverige och har inte rätt till några försök här tyvärr. Man har då heller inte rätt till pengar från FK om man väljer att göra fler försök utomlands för syskon.

/ Lovis 08

• Vädur82

hej Lovis08!!
    Jag står i kö i malmö till Äd. Menar du att jag kan göra ett försök utomlands under tiden o om det lyckas så kan jag få ersättning ifrån FK.

Men hur är det om jag väntar tills jag kommer fram i kön. O lyckas på första försöket o sen har ägg kvar i frysen hur mycket kosta det då till ett syskonförsök??

Hoppas du förstår mina frågor lite svåt o formulera sig... =)

Kram

• MiniLove

Skönt att höra att det finns bra hjälp att få här i Finland,blir det ingen bebis på "normal väg" så blir det nog IVF för oss också.. så det är bra att AVA kliniken i Åbo har bra personal.

• Vädur82

Ingen annan som vet svaret på min fråga #15

Tack på förhand!!

Vädur82

• Lovis08

Hej Vädur 08!

Jag svarade på din gästbok så kola där:)

Kram

Svar på tråden Pengafråga vid ÄD i Finland.