• Londonvibes

Australien föräldrar - flyga direkt?

Ni Australien föräldrar, brukar ni stanna på vägen när ni flyger till Sverige med era barn eller flyger ni direkt? Vi ska flyga till Sydney för att visa upp våran son nästa år som då kommer att vara 10månader. Singapore airlines har ett jättebra erbjudande just nu men då tillåts inga stopovers. Jag är lite skeptisk till att flyga direkt med en sån liten, medans min man tror att det skulle gå bra. Hur brukar ni göra?
    Kan ju tillägga att jag själv inte gillar att åka direkt utan vill ha iallafall en natts stopover, men vet inte om det bara förvärrar det hela för liten med jetlag etc.

• Svar på tråden Australien föräldrar - flyga direkt?
  • Vaniljkex

Jag tror att det kan ga bra, vi flog fran London till Mauritius nar var dotter var 7 manader. Inte lika langt som till Australien, forstas, men det gick bra, hon sov nastan hela tiden. Boka business class om du har rad, i ekonomi skulle jag aldrig sta ut med att sova med ett barn i knat, for inget flygbolag kan garantera att man far en skycot, och de kan dessutom vara for sma for en 10-manaders.

• oculus

Med Singapore Airlines kan man boka sk basinett. Boka i samband med biljettbokningen. Då får ni även sitta i sk family seats med extra benutrymme (för att få plats med basinetten).

Singapore airlines är bra med småbarn, de tar mycket hänsyn och gillar generellt barn.

Vi har alltid utom vid ett tillfälle flugit non-stop (ngr timmar i Köpenhamn och några i Singapore dock), och visst är man trött som tusan men det går.

Business class med Singapore Airlines till Australien är fantastiskt bra men kostar rätt mkt, speciellt om man är fler som reser, normalt ca 45-50 000 t o r för en vuxen... Fast ni kanske hade bra erbjudande?

• Londonvibes

Tack för svar! Ha ha, ja business class till Australien kan jag glömma direkt

Vi har bokat nu så får hoppas på att det kommer att gå bra. Har reserverat en bassinett seat så det är bara att hålla tummarna för att bäbisen inte kommer att vara för stor för den. Sen är det väl bara att ställa in sig på att det kommer bli en jobbig flygning, men har två dagflyg på vägen dit vilket jag gillar bättre så det ska nog gå bra. På hemvägen har vi 9 timmar på flygplatsen i Singapore så vi kan checka in på hotell i terminalen så det kanske underlättar

Är det nån mer som har erfarenhet av att flyga direkt till och från Oz med en baby?

• Karinski

Vi flog med var son nar han var 6 manader. Vi akte kvallsflyg till Japan, sa lilleman sov nastan hela den strackan. Sedan hade vi nagra timmar pa flygplatsen dar och tog sen ett kvallsflyg till och da sov han igen Pa tillbakavagen sov vi en natt i Japan, men an en gang kvallsflyg. Det var jattesmidigt!

• 3mamman

Vi flög Sydney-Singapore-London-Stockholm i ett sträck med Singapore Airlines med 3 barn (1,5 och 7 år).
    Det var jättejobbigt, men vi klarade det.
    Vi flög Airbus 380 på den längsta sträckan upp till London, 14 timmar. Det är ett underbart plan att åka med. Satsa på nattf´lyg på de långa sträckorna. Vi hade några timmar i SIN underbar flygplats bra transit hotel, finns pool.

Ett stopp på vägen är nog ändå bäst.

Kanske er bíljett tillåter t ex 12 timmar i SIN så kan ni sova en natt på transit hotel? Det är ju ingen stopover.

Singapore Airlines har bra priser från London!

• Nillax

Jag flog nyligen med Emirates- Sydney-Dubai-London och det gick jattebra.
    Flog sjalv med min dotter som var 14 manader pa vagen dit och 15 pa vagen hem. Har aven flygit Sydney- Hong Kong- London med henne nar hon var 3 man och det gick ocksa bra.
    Bokade bassinet bada gangerna men denna gangen var hon for lang (Emirates har 11kg maxvikt och hon vagde 10kg) men jag anvande bassineten att satta henne i sa jag kunde ata etc.
    Jag hade tur och fick 4 saten till oss pa vagen hem pa airbus 380!! Haller med 3mamman att det var en helt ny upplevelse.
    Rekommenderar ocksa kvallsflyg, mycket snacks, leksaker och talamod.
    Lycka till

• Mosie

Vi flog Perth-Bangkok-Sthlm-Lulea nar dottern var 10 manader och sen tillbaka nar hon var 12 manader. Pa ditvagen var det inga problem alls, vi flog non-stop, vi fick ingen bassinet Perth-BKK eftersom hon var for stor, istallet gav de oss 4 saten (vi var 2 vux och dottern), sen fick vi en bassinet BKK-Sthlm vilket var super for hon hade en egen sang att sova i.

Pa tillbakavagen var hon 1 ar och kunde ga (och springa) och det var jobbigt, hon skulle ga non-stop pa planet, men vi flog pa natten sa vi lyckades fa henne att sova. Vi fick ingen bassinet pa nagot av flygen och det var valdigt jobbigt att ha henne i knaet, speciellt eftersom hon inte ar van att somna sovandes pa nagon, hon ville stracka ut sig. Vi fick heller inga extra saten pa vagen tillbaka.

I slutet av forra aren flog vi igen, denna gang var dottern just under 2 ar och vi kunde ha flygt med henne som "infant" men vi valde att betala for ett sate till henne eftersom vi visste att det inte skulle ga att fa henne att sitta stilla i varat kna. Da hade vi ocksa varan son som var 2 manader med oss, han fick en bassinett och sov hela vagen. Dottern gjorde en bra flygning och flygvardinnorna ordnade med extra saten at oss.

Pa vagen tillbaka var sonen 5 man och dottern 2ar. Vi hade en overnattning i Bangkok vilket var jatteskont. En natt i en riktig sang, barnen fick sova ordentligt (och de sov som stockar pa hotellet) i en sang och man fick tvatta av sig. Det hjalpte ocksa med jet-laggen for barnen.

Nasta gang vi flyger kommer vi nog att ta en overnattning, inte for att vi kanner att vi inte kunde hantera en non-stop flygning, men for lite lyx kansla och dra ner pa stressen lite.

Svar på tråden Australien föräldrar - flyga direkt?