• Mom2006

Äntligen gravid men har precis ätit medicin

Jag plussade precis idag och i tisdags fick jag utskrivit Ery-max för bihållsinflammation och läste på förpackningen att det finns risk för fosterskador vid andvändning. Har inte tagit den idag och ringde jorucentralen som sa att jag inte skulle ta den och att jag måste berätta att jag ätit medicinen för bm. Blir lite nojig om att det skulle vara något fel nu.
    Samtidigt som jag inte hoppas för mycket på denna graviditet (haft tre mf) vill jag inte att det ska vara någon fosterskada för någon medicin jag ätit.
    Sitter och kollar upp en annan medicin mot svamp i underlivet som jag också har tagit...
    Börjar blir lite molluken av allt detta. Blev lite glad innan men när verkar det bara bli jobbigt.

• Svar på tråden Äntligen gravid men har precis ätit medicin
  • kvinnan78

tidigt i graviditeten så tar fostret näring av det som finns i ägget..efter nån vecka så växer det fast bättre i livmoderväggen och barnets böjar ta större delen av näring från mammans blod...det är ofta då man börjar må mer illa pga av kroppen delar sitt blod med bebisen..innan denna vecka så påvekars inte barnet lika mkt av saker som mamman har ätit ex alkohol mediciner osv.....så man kan ju inte rå för att man har gjort saker innan man vet att man är gravid...

Mamma till Lukas vårt lilla mirakel
  • Mom2006

Ett enormt tack till dig "kvinna78". Det var en tung sten du puttade ner från min axel nu. Det kändes in i magen när jag läste ditt svar.. Jag är ju bara i vecka 5 och jag har hört att ägget fäster i v. 7-8

• kvinnan78

hittade detta på growingpeople

Om en kvinna har ätit ett läkemedel som kan påverka fostret utan att veta om att hon var gravid, uppkommer ibland frågan om att avbryta graviditeten. Missbildningar som orsakats av läkemedel är mycket ovanliga och är oftast inte något skäl till att avbryta graviditeten.

• kvinnan78
    Mom2006 skrev 2009-06-13 15:33:04 följande:
    Ett enormt tack till dig "kvinna78". Det var en tung sten du puttade ner från min axel nu. Det kändes in i magen när jag läste ditt svar.. Jag är ju bara i vecka 5 och jag har hört att ägget fäster i v. 7-8
    varsegod
Svar på tråden Äntligen gravid men har precis ätit medicin