• Gummsan85

Ung förälder

Hej, jag har en fråga angående unga föräldrar. Många anser sig vara unga föräldrar men vart går egentligen gränsen?

Jag själv var 22 år när min dotter föddes och skulle precis fylla 23 (6 dagar senare) jag anser mig inte direkt vara en ung förälder men sen har jag sett att de e flera st som är runt 22-23 år som anser sig vara just ung förälder.

vart tycker ni gränsen går?

• Svar på tråden Ung förälder
  • AnnaT

Jag tycker att om man får sitt första barn efter 18 tycker jag inte man är ung längre =)

• alvaereva

Jag var 23 när min dotter kom och jag anser mig heller inte som ung förälder.
    Ung är man enligt mig om man får barn innan 20.

• xMamma17

jag är 17 år och gravid, fyller 18 i februari. Automatiskt sett så är jag väl ung mamma med tanke på att jag fortfarande är... tonåring. (låter konstigt när jag säger det men..) men jag tycker att vid 18 så går gränsen, för jag tycker att när man är 18, då har man jobb å oftast körkort, man bor inte hos sina föräldrar längre.. men ja hehe :P det är vad jag tycker iaf :)

• Tvåbarnsmor

Jag tycker att då man går ur "tonåren" är man inte ung längre. Jag fick min lille kille nu när jag är 19 men hade jag fått honom senare hade det ju inte varit "tonåring".

• 4familjen

när man är färdig med skolan anser jag, och då är man oftast 18-19 år, så får man barn innan dess så anser jag att man är UNG mamma.

• Pretty Banana

Jag är 23, och tycker absolut att jag fortfarande är ung - jag har ju bara levt typ en fjärdedel av mitt liv, så inte sjutton kan jag väl kalla mig för gammal!

I de flesta sammanhang i dagens samhälle så brukar en människa räknas som ung tills den fyllt 26, och därmed är det väl det mest logiska att räkna en människa under 26 med barn som en ung förälder?

• TezzaN26

Jag var 15 år när jag blev gravid med min dotter, 16 år när hon föddes, 23 år när min andra dotter kom, nu är jag 27 år och fått mitt 3:a barn. Men 16 år är ju väldigt ung. 23 tycker jag e en lagom ålder. Men jämför jag med idag så är man mer mogen än vad jag var när de 2 första kom.

• increa
    Gummsan85 skrev 2009-06-14 15:34:38 följande:
    Hej, jag har en fråga angående unga föräldrar. Många anser sig vara unga föräldrar men vart går egentligen gränsen?Jag själv var 22 år när min dotter föddes och skulle precis fylla 23 (6 dagar senare) jag anser mig inte direkt vara en ung förälder men sen har jag sett att de e flera st som är runt 22-23 år som anser sig vara just ung förälder. vart tycker ni gränsen går?
    Vad spelar siffror för roll?

Gör det någon skilland på dig eller för dig?
  • Gummsan85
    increa skrev 2009-06-15 16:57:45 följande:
    Vad spelar siffror för roll?Gör det någon skilland på dig eller för dig?
    nej absolut inte.. va bara nyfiken.. som sagt många säger sig vara ung mamma vid 22-23 års ålder men jag gör inte det men jag är fortfarande nyfiken på vad andra anser.
  • increa
    Gummsan85 skrev 2009-06-16 12:52:56 följande:
    nej absolut inte.. va bara nyfiken.. som sagt många säger sig vara ung mamma vid 22-23 års ålder men jag gör inte det men jag är fortfarande nyfiken på vad andra anser.
    Förälder som förälder.

Förhoppningsvis bara bra sådan. Siffror hit och dit. Det handlar om annat.
  • Lizzyzz

hej

jag anser man är ung förälder om man får första innan 20-21..

själv var jag 4barns mamma vid 20 och av den anledningen kollar jag runt på denna del av förumet för att se om jag kan hjälpa någon annan ung förälder..

är nu 24 och väntar min nummer 5.

//Liss

• Cath0309

Det där är numera ett vanligt uttryck tror jag.
    Om det är något jag kan oroa/undra över så är de som som får barn oavsett tidigt eller sent som aldrig mognar själv.. synd för barnet/en.

• Gummsan85
    Lizzyzz skrev 2009-06-16 23:07:02 följande:
    hejjag anser man är ung förälder om man får första innan 20-21..själv var jag 4barns mamma vid 20 och av den anledningen kollar jag runt på denna del av förumet för att se om jag kan hjälpa någon annan ung förälder..är nu 24 och väntar min nummer 5.//Liss
    oj, du har då jobbat på ;) hur gammal va du när första kom?
  • Lizzyzz
    Gummsan85 skrev 2009-06-17 22:58:32 följande:
    oj, du har då jobbat på ;) hur gammal va du när första kom?
    jag hade fyllt 17 när hon föddes. hon fyllde 7 igår. :D
  • Cornbread

ung förälder är man upp till 23..

• 4familjen
    Cornbread skrev 2009-06-18 10:02:51 följande:
    ung förälder är man upp till 23..
    det är väll ändå att ta i lite, ok om man tittar på genomsnittet i sverige, men om man fämför med förr, så hade man flera barn vid 23....

man anses som vuxen vid 20 (systemet) och då borde ju den åldern räknas som * en vanlig mamma*
  • Cornbread
    4familjen skrev 2009-06-18 13:15:46 följande:
    det är väll ändå att ta i lite, ok om man tittar på genomsnittet i sverige, men om man fämför med förr, så hade man flera barn vid 23.... man anses som vuxen vid 20 (systemet) och då borde ju den åldern räknas som * en vanlig mamma*
    Här i vår kommun räknas man iallafall som ung mamma upp till 23 då vi får gå i en ung mamma grupp.. sen vad du anser struntar jag i, men jag anser det så iaf
  • Pretty Banana
    4familjen skrev 2009-06-18 13:15:46 följande:
    man anses som vuxen vid 20 (systemet) och då borde ju den åldern räknas som * en vanlig mamma*
    Fast ung är inte motsatsen till vuxen. Man kan vara vuxen fast man är ung.
  • Gummsan85
    Lizzyzz skrev 2009-06-18 10:02:11 följande:
    jag hade fyllt 17 när hon föddes. hon fyllde 7 igår. :D
    kul :)

va tyckte du om att vara en ung mamma? va de lätt eller svårt? klarade du det själv eller fick du hjälp? är du å pappan fortfarande tillsammans?

folk ser ner väldigt mycket på unga mammor å tror att dom inte ska klara sig själva men dom flesta klarar det väldigt bra :)
  • 4familjen

det jag reagerar mest på är att alla helt plötsligt ska kallas UNGA mammor, varför det liksom? kallade man alla i hela sverige för UNGA mammor på 40-50talet?
    skulle man skaffa barn efter 30-35 på den tiden skulle ju folk tro att det var något fel på kvinnan.

och just orden UNG mamma är förknippat med mycket skit, man kan inte ta han om sig själv,skola utbilndning bla bla bla, men om man INTE har gått färdigt skolan ja då är man vanligtvis yngre än 19 år, och dom flesta (ok inte just nu med lågkonjuktur) börjar ju jobba väldigt snart efter examen (om man nu inte pluggar ytterligare), så vid 20 så har du i regel både gått klart gymnasiet+ jobbat ett tag, och har alltså ekonomiska förutsättningar till barn,du har en utbildning osv.
    varför anses man då fortfarande som *ung mamma* (och i regel anses vara väldigt oansvarig), vad ska man i så fall kalla dom som blir gravida vid 14-15? barnmamma?

men det är ju abra som jag ser det, och alla ha ju olika åsikter!

/MAMMA till 3 +2 änglabarn (23år)

Svar på tråden Ung förälder