• vicnia

mollusker

Min 4-åring har haft mollusker i ett halvår under armen och i armvecket och nu har en av molluskerna under armen blivit röd och svullen. Det ser även ut som om det skulle kunna vara lite var i den. Den gör även ont och har en sårskorpa på sig. Är det någon som vet om man ska uppsöka läkare eler om det går bort av sig självt. Är det normalt att det blir så?

Någon som varit med om/ sett något liknande?

/vicnia

• Svar på tråden mollusker
  • Mya1

Vår son har haft mollusker i över ett år. Var i kontakt med bvc o de sa att pencillin inte hjälper mot detta. Inte heller plåster ville de att vi skulle sätta då det oftast blir inplastat o molluskerna frodas..
    Däremot så sa hon att man kan sätta lite xylocain på blåsorna o när barnet somnat så kan man klämma de som ser ut som finnar. Det är den vätskan som sprider molluskerna vidare.
    Vi gjorde aldrig detta för när vi fick det sista rådet så var molluskerna i sitt slutskede.
    Men det är inte ovanligt att mollusker "lever" i över ett år.
    De är ju inte så himla roliga.. de kliar ju för barnet också. På vårt dagis sa det att de kallades dagisutslag.. de var tydligen väldigt vanliga för..
    Lycka till.

• Busbellan
    Mya1 skrev 2009-06-14 20:59:05 följande:
    Vår son har haft mollusker i över ett år. Var i kontakt med bvc o de sa att pencillin inte hjälper mot detta. Inte heller plåster ville de att vi skulle sätta då det oftast blir inplastat o molluskerna frodas..Däremot så sa hon att man kan sätta lite xylocain på blåsorna o när barnet somnat så kan man klämma de som ser ut som finnar. Det är den vätskan som sprider molluskerna vidare. Vi gjorde aldrig detta för när vi fick det sista rådet så var molluskerna i sitt slutskede. Men det är inte ovanligt att mollusker "lever" i över ett år.De är ju inte så himla roliga.. de kliar ju för barnet också. På vårt dagis sa det att de kallades dagisutslag.. de var tydligen väldigt vanliga för..Lycka till.
    nej penicillin hjälper inte mot molluskerna, men mot inflammationen

läkaren vi var hos med dottern sa till oss att badda med alsolsprit och sätta på plåster så det verkar som det sägs olika
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Frederika74

kan inte låta bli att tillägga att vår yngre dotter hade mollusker i nära nog ett år innan jag tog mod till mig och klämde ut dem. då försvann alla på en vecka. Storasyster hade först bara några men då de blev över 20 så gjorde jag proceduren och då på mindre än två mån var hon av med alla.

precis som Mya1 säger så är molluskerna som finnar där inne finns en liten hård boll och sen då man klämt ut den så blöder det en del och ofta tror jag det är det som barnet kan bli skärrat över så det där med att bedöva och göra det då barnet sover var en super idé!

• vicnia

Man kanske får pröva det då. Om man lyckas eftersom sonen skriker så fort jag kommer i närheten. Han tycker att de inflammerade gör så ont. Ska badda med lite alsolsprit imorgon så får vi se hur det blir. Då kanske mankan hoppa över ett bvc eller läkarbesök.

• Luktärten

Vår dotter hade mollusker från det hon var ca 8mån tom hon var drygt 2. Då fick jag nog, för de började sprida sig upp mot ansiktet. Jag tog också helt sonika och klämde ut dem som många andra här gjort. Efter ca 1 mån var de borta. Det gäller dock att få ut den lilla klumpen som sitter längst in. Att göra det när barnet sover är perfekt.

• Luktärten

Min dotter vaknade till lite men det var ju inte så hon blev klarvaken. Man fick ta en paus då och då så att man inte väckte henne helt. Hon hade kanske ett trettiotal i varierande storlek. Jag brukade ge mig på ca 5 st stora per kväll. Tog kanske 15 min.

• vicnia

Kanske värt ett försök då. Hans sitter bara på ett svårt ställe under armen nära armhålan.

• nasse01

Vår son har också fått Mollusker... Har nog haft dem i 2 månader nu bara...
    Han har dem på magen. Funderar starkt på att trycka ut dem. Om det nu fungerar. Men ska man ladda med en inflammationshämmande salva efter åt om man lyckas. Det låter ju smart. För jag vill ju inte ha ska få fler än vad han redan har.

• kleopatra01

Min dotter hade oxå mollusker när hon var liten. De försvinner så småningom. Jag brukade sätta plåster över för att inte smitta och så hjälpte jag till med uttorkningen genom att sätta på zinkpasta. Det funkade för oss.

• vicnia

Ringde sjukvårdupplysningen och de sa att man kunde få hjälp att ta bort de mollusker som satt på olämpliga ställen, annars skulle man låta dem vad. badda de som var skorpor med alsolsprit. Men om det blev inflammerat långvarigt skulle man söka läkare. Mollusken såg förresten lite bättre ut idag. Det har blivit en fin skorpa på nu och ser inte ika svullet ut. Tack för alla råd och tips!

• Luktärten

Skorpa är bra! Då ska du se att när den trillar av sitter en liten "boll" på insidan. Det är själva roten till mollusken.

Svar på tråden mollusker