• Vårflickan84

Något känns otroligt fel..

Jag fick min mens idag efter en andra kur av pergo samt ovitrellesprutan.
    Jag hade två mogna ägg senast jag var på VUL och hoppades på att iaf ett av de skulle fästa...men nej, så blev inte fallet.

Imorse när jag fick min mens så hade jag jäkligt ont och visste inte vad jag skulle göra. Tog en alvedon och det kändes bättre. har dock väldigt tjock mens med stora klumpar.
    Nu ikväll känns något bara så himla fel. Det känns som om äggstockarna har svullnat. och det typ "ilar" i de... vad kan de vara? är det farligt? jag är så orolig...
    ska väl ringa gyn imorn bitti men tänkte om någon varit med om det??
    snälla...

• Svar på tråden Något känns otroligt fel..
  • Pimpinellan

Pedagogisk! Det lät som du tyckte det var uppstyltat! Men jag är glad om jag kan förmedla så folk fattar. Dessutom glömde jag ju säga att vid IVF när befruktningen skett sätts ägget tillbaks i kvinnan 2-5 dar efter man plockat ut äggen. Blir det fina befruktade ägg över fryses de in. Det är läkaren i samråd med patienten som bestämmer vad det blir. Ibland finns det fel som gör att IVF är det självklara valet. Att spermier och ägg inte möts kan bara bero på pi äggledarna i så fal och det är inte en vanlig orsak till infertilitet. Jag har gjort 5 IVF:er,men bara 2 har gått till insättning. Vi har dock en liten i frysen vi ska prova i höst.

• EHel

I vårt landsting skall man ha provat insemination minst tre gånger innan man får gå vidare med landstingsfinansierad IVF om man inte hittat orsaken till barnlösheten.

Vi testade fyra gånger (hann en bonusgång innan ett juluppehåll) dock utan resultat. Fast jag stimulerades inför inseminationerna (fick avbryta två så det blev sex stimuleringar) så är det ju väldigt mycket mer skonsamt än en IVF och jag rekommenderar verkligen att prova det först om man inte hittat en orsak som gör att man vet att det inte kommer fungera.

• Vårflickan84
    Pimpinellan skrev 2009-06-16 16:23:33 följande:
    Pedagogisk! Det lät som du tyckte det var uppstyltat! Men jag är glad om jag kan förmedla så folk fattar. Dessutom glömde jag ju säga att vid IVF när befruktningen skett sätts ägget tillbaks i kvinnan 2-5 dar efter man plockat ut äggen. Blir det fina befruktade ägg över fryses de in. Det är läkaren i samråd med patienten som bestämmer vad det blir. Ibland finns det fel som gör att IVF är det självklara valet. Att spermier och ägg inte möts kan bara bero på pi äggledarna i så fal och det är inte en vanlig orsak till infertilitet. Jag har gjort 5 IVF:er,men bara 2 har gått till insättning. Vi har dock en liten i frysen vi ska prova i höst.
    ja men det e skönt när man får pedagogiska svar så att man får en aha-upplevelse. jag har ju inte tänkt alls på ivf förrut, men nu kan jag lite mer
    men gör det ont när man plockar ut ägg? hur gör man det? det låter väldigt avancerat.
    hur länge kan man frysa in de?
    åhh vad spännande för er i höst då
  • Vårflickan84
    EHel skrev 2009-06-16 18:43:47 följande:
    I vårt landsting skall man ha provat insemination minst tre gånger innan man får gå vidare med landstingsfinansierad IVF om man inte hittat orsaken till barnlösheten.Vi testade fyra gånger (hann en bonusgång innan ett juluppehåll) dock utan resultat. Fast jag stimulerades inför inseminationerna (fick avbryta två så det blev sex stimuleringar) så är det ju väldigt mycket mer skonsamt än en IVF och jag rekommenderar verkligen att prova det först om man inte hittat en orsak som gör att man vet att det inte kommer fungera.
    okej, det visste jag inte.
    jag tror jag ändå hade velat prova på insemination innan ivf. det är skönt att det finns så många möjligheter!
    ska ni försöka med ivf nu?
  • J e n n i e

Jag har bara skummat igenom tråden. Jag åt oxå pergo, men när den inseminationen inte lyckades fick jag ta Puregon (sprutor i magen). Det ska tydligen vara "starkare". Och det gjorde verkligen susen då det andra inseminationsförsöket och det första försöker med puregoninjektioner fungerade. Sonen är månader idag

• Pimpinellan
    Vårflickan84 skrev 2009-06-16 19:40:14 följande:
    ja men det e skönt när man får pedagogiska svar så att man får en aha-upplevelse. jag har ju inte tänkt alls på ivf förrut, men nu kan jag lite mer men gör det ont när man plockar ut ägg? hur gör man det? det låter väldigt avancerat.hur länge kan man frysa in de?åhh vad spännande för er i höst då
    Äggplock har gjort från inget ont till vansinnigt ont för mig-det är så olika. Det är inte så avancerat som det låter. Läkaren plockar ut dem via slidväggen och det går på minuter. Man kan frysa embryon i princip hur länge som helst,men i Sverige får man bara ha dem kvar i fem år,sen måste man söka dispens och ha väldigt tydliga skäl för att få fortsätta ha dem infrysta. Japp,hösten blir mer än spännande-sista försöket att få IVF:en att gå hela vägen till ET!
  • Vårflickan84

J e n n i e skrev 2009-06-16 19:49:16 följande:

Jag har bara skummat igenom tråden. Jag åt oxå pergo, men när den inseminationen inte lyckades fick jag ta Puregon (sprutor i magen). Det ska tydligen vara "starkare". Och det gjorde verkligen susen då det andra inseminationsförsöket och det första försöker med puregoninjektioner fungerade. Sonen är månader idag
    åhh vad kul att det funkade! det ger verkligen hopp
    grattis till sonen!
  • Vårflickan84
    Pimpinellan skrev 2009-06-16 20:26:25 följande:
    Äggplock har gjort från inget ont till vansinnigt ont för mig-det är så olika. Det är inte så avancerat som det låter. Läkaren plockar ut dem via slidväggen och det går på minuter. Man kan frysa embryon i princip hur länge som helst,men i Sverige får man bara ha dem kvar i fem år,sen måste man söka dispens och ha väldigt tydliga skäl för att få fortsätta ha dem infrysta. Japp,hösten blir mer än spännande-sista försöket att få IVF:en att gå hela vägen till ET!
    okej, smärtan e olika alltså...som med så mycket annat!

5år! det var ju ett bra tag iaf. =)
    hoppas ni lyckas i höst då!
    blir du nervös inför ivf och olika behandlingar? hur ska man hålla huvudet kallt? jag blir så stressad...
  • Pimpinellan
    Vårflickan84 skrev 2009-06-16 20:45:15 följande:
    okej, smärtan e olika alltså...som med så mycket annat!5år! det var ju ett bra tag iaf. =)hoppas ni lyckas i höst då! blir du nervös inför ivf och olika behandlingar? hur ska man hålla huvudet kallt? jag blir så stressad...
    Numer är jag så van så jag stressar inte upp mig alls. Går ju inte bli mer besviken/ledsen är jag redan blivit så jag har inga som helst förväntningar längre. Första gången trodde jag i min enfald att jag skulle gå till ET och blev väldigt besviken,men efter 3.e misslyckade så blev jag luttrad. Nu är det bara en grej vi gör som eventuellt kan resultera i befruktade ägg. Kan ta sprutor i sömn känns det som. Ta det som det kommer ifall ni hamnar där!
  • Vårflickan84
    Pimpinellan skrev 2009-06-16 20:49:58 följande:
    Numer är jag så van så jag stressar inte upp mig alls. Går ju inte bli mer besviken/ledsen är jag redan blivit så jag har inga som helst förväntningar längre. Första gången trodde jag i min enfald att jag skulle gå till ET och blev väldigt besviken,men efter 3.e misslyckade så blev jag luttrad. Nu är det bara en grej vi gör som eventuellt kan resultera i befruktade ägg. Kan ta sprutor i sömn känns det som. Ta det som det kommer ifall ni hamnar där!
    okej jag förstår. man blir van helt enkelt. åh, jag hoppas verkligen det funkar för er
    jag hatar verkligen sprutor, har tagit två ovitrelle. fast min man fick göra det åt mig... men det var betydligt enklare andra gången än första. så man vänjer väl sig antar jag.
    det är så orättvist att vi som vill ha barn får kämpa medan det runtomkring oss sker aborter... det känns fel att jag har dessa tankar men kan inte hjälpa det!
  • EHel

Åh, det var ett tag sen vi fick ta beslutet att fortsätta till IVF. Har hunnit med tre fulla IVF varav det ena gav ett missfall, det andra en underbar son och det tredje är just nu en alldeles ny graviditet för ett syskon.
    Däremellan har vi hunnit med fyra försök med de embryon som var i frysen - inget gav någon graviditet.

Har också upplevt äggplocket väldigt olika - men om det går vägen är det värt allt!!

Lycka till!!

• Vårflickan84
    EHel skrev 2009-06-16 21:35:42 följande:
    Åh, det var ett tag sen vi fick ta beslutet att fortsätta till IVF. Har hunnit med tre fulla IVF varav det ena gav ett missfall, det andra en underbar son och det tredje är just nu en alldeles ny graviditet för ett syskon.Däremellan har vi hunnit med fyra försök med de embryon som var i frysen - inget gav någon graviditet.Har också upplevt äggplocket väldigt olika - men om det går vägen är det värt allt!!Lycka till!!
    nämen vad kul! grattis! så du är gravid nu?
    imorse vaknade jag full med ångest och oro...men nu har jag läst om er som det funkat för och som kämpar..så känns det bättre. jag får hopp.
    och som du skriver, det får göra hur ont som helst bara det funkar!
    hur långt gången är du?
Svar på tråden Något känns otroligt fel..