• hjäärta

Har jag PCO?

Jag har precis börjar en utredning och gjorde ett VUL i måndags.
    Läkaren sa att han kunde se några äggblosor (som var normala) men som kunde bidra till att jag inte får min ägglossning som jag ska...

Sen frågade jag honom om "de där" äggblåsorna och då sa han att det ibland kallas cystor, men att det inte är något farligt.
    Låter det inte som att jag har PCO? Varför fick jag ingenting för det?
    jag är ju faktiskt hos honom för att jag inte blir gravid och för att jag fått missfall..?

Underbart om nån vågar tro något? Jobbigt att bara gå runt å fundera själv...

Tack!

• Svar på tråden Har jag PCO?
  • Moncabang

Hej!

Jag har också PCO men mig veterligen finns det inte som botar/tar bort det. Kan vara därför han inte gav dig något för det.

Däremot så borde han ju undersöka och meddela dig ifall du har normala ägglossningar (vilket jag inte har några alls) och om inte kanske rekommendera dig att ta Pergotime.

Vill du veta mer om PCO så Googla efter PCO/PCOS. Finns massor med info om det. Det är inget farligt så oroa dig inte för det!

Lycka till!

• hjäärta
    Moncabang skrev 2009-06-18 22:55:00 följande:
    Hej!Jag har också PCO men mig veterligen finns det inte som botar/tar bort det. Kan vara därför han inte gav dig något för det.Däremot så borde han ju undersöka och meddela dig ifall du har normala ägglossningar (vilket jag inte har några alls) och om inte kanske rekommendera dig att ta Pergotime. Vill du veta mer om PCO så Googla efter PCO/PCOS. Finns massor med info om det. Det är inget farligt så oroa dig inte för det!Lycka till!
    Okej tack!! ja, jag är ju precis i början av en utredning så jag hoppas oxå att hon talar om mera näats gång kanske, när han fått alla prov svaren..

Tack för hjälpen, jag ska gå in å läsa där direkt... Kram
  • LiselottePCOS

Var inte rädd att fråga läkaren samma sak flera gånger.

Cysta betyder egentligen blåsa på fackspråk (medicin) . Normala friska äggstockar har med cystor/ blåsor/folliklar men de är i olika storlek spridda över hela äggstocken. Runt dag 7 i cykeln börjar 1-2 äggblåsor växa snabbare än de andra för att utveklas fullt ut och ge ägglossning medan de andra blåsorna tillbackbildas och försvinner. Vid PCOS har cystoran en storlek och under 8 mm i stort antal kan sittar som ett prälband i kanten av äggstocken. Äggstckarna brukar vara något förstorade med . Läkare brukar kunna visa och förklara det som de ser på tv skärmen för patienten.

Titta gärna på webb-tv: menstruationscykeln
    media.medfarm.uu.se/flvplayer/menstruationscykeln/video1/part1

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• Rosaasidenlakan

Kom gärna in och läs i min blogg där jag skriver om mitt liv med PCO/PCOS , vad& hur det är, tankar, känslor, vad jag får för behandling och hur det går.

www.nattstad.seAttLevaMedPCOS

Kram

Svar på tråden Har jag PCO?