• Mom2006

Vågar man ha sex elller man ska vänta?

Jag har en flicka på 3 år och sen har vi haft tre mf efter henne. Nu 1,5 år efter första mf är jag gravid igen. Än så länge har jag inte haft något blödning, brukar alltid ha blödning från nästan dagen jag plussat.. Lever lite på hoppet men är beredd på att det inte går vägen.
    Jag har hört att om man haft många mf ska man inte ha sex innan v. 13. Är det någon som vet om detta stämmer? Jag har enormt mkt sexuella känslor men vågar inte ha sex med min man eller få en orgasm. Är så rädd att det ska orsaka något. Vi har sagt att vi inte ska ha sex innan jag gått 13 veckor men jag är bara i v. 6 nu.
    Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vågar man ha sex elller man ska vänta?
  • N e a

oj va svårt, rådfråga din barnmorska tycker jag! Hade jag blivit avrådd att ha sex av bm så hade jag inte haft det...Annars hade jag nog kört på fast lite försiktigt och kanske undvikit orgasm

• Tinnys

Jag hade väntat. Jag fick mf efter sex en gång, vet inte om det var så men det kändes som att det var det som utlöste det så jag har aldrig haft sex de tre första månaderna efter det.

• Mom2006

Tack för era svar...
    Jag känner lite som dig Tinnys, att det kan orsaka ett mf och det vill jag inte vara skulden till..

• Pimpinellan

Vi kommer inte ha sex nästa gång jag blir gravid förrän minst tre månader gått. Jag litar INTE på de som säger att det är ofarligt. Dessutom vet jag flera som fått sexförbud efter att tidigare haft m.f och varför skulle läkare/b.m ge det ifall det var ofarligt?!

• EHel

Förstår dig. Vi avvaktar kraftfullt - klart man är sugen, men var sak har sin tid och vi hoppas det är värt det! Har lätt för att börja blöda efter sex, även när jag inte är gravid och jag är orolig redan som det är så vi väntar.

Mys på annat sätt - inte samma sak jag vet, men så länge..

• Momaloma

Jag är också försiktig i början och litar på min känsla att det är bäst att avstå från samlag. Sex däremot behöver du ju inte vara utan *ler*

• Mom2006

Jag har lite svårt att förstå varför det enligt många bm att det inte är farligt med samlag under graviditeten och även säger att man ska ha det på slutet för det stimulerar till förlossning. När jag väntade min dotter stimulerade vi fram att vattnet gick. Det hade kanske gått iaf men jag skulle ställa mig i position efter ett förspel och då gick vattnet. Därför känner jag att det kan vara farligt att ha det nu i början. Funderar på att hålla mig ifrån det (om det fungerar denna gången) fram till v. 26 för då har man kommit över en väldigt stor gräns.

Svar på tråden Vågar man ha sex elller man ska vänta?