• Mummy

Sluta med napp - hur gjorde ni?

Hur gjorde ni när ni skulle få barnen att sluta med napp?
    Tips?
    Hur lång tid tog det innan barnet accepterade det och inte längre brydde sig om att nappen var borta?

• Svar på tråden Sluta med napp - hur gjorde ni?
  • CeeJay

Våra tjejer var 3 resp 1,5 år när vi åkte till Skansen och lämnade napparna till kattungarna. Det gick jättebra för stora tjejen, vi hade förberett dem länge och hon såg nästan fram emot att lämna denna underbara gåva till kissarna Värre var det med lill-tjejen som inte hade fattat innan att vi inte skulle köpa ny napp när vi väl lämnat den, hon försökte bita mig och vi fick bära henne skrikandes ifrån katterna

De fick sen välja ett litet gosedjur inne på affären på Skansen som skulle vara "substitut" och i det stora hela gick det superbra. Det tog några dagar med lite gråt vid läggningen men vi var "stenhårda" och allt som allt tog det nog en vecka med några tårar och tjat

• vittra

Vi tog bort den när dottern va ca 10-11 månader, hon har aldrig saknat den och det blev inga problem när vi tog bort den. Napp ska inte bli en onödig vana, napp om den ens alls ska användas tycker jag ska användas enbart för att tillgodose ett stort sugbehov.

• Pilea

Jag var hård och gav henne inte nappen en kväll, slängde alla! Hon var ca 1,5 år och hon har nöjt sig bra med sina snuttar. Tror det blir svårare om man väntar för länge. Kändes som vi bara gav nappen av gammal vana och det funkade ju fin fint utan.

Alve 060129 Tyra 071019
  • FrökenS86

Hej!
    Jag måste berätta hur det var för oss. Jag är bonusmamma till en pojk som bor hos oss halva tiden, han hade aldrig använt napp innan han var 2,5 år. Han hade inget behov av att ha napp, men så en dag när han var hos sin mamma så valde hon att prova att ge honom napp, och han tog den och vägrade lämna den tillbaka. Det blev ett rent helvete för oss, för vi tyckte att när han var så pass stor, och inte haft behov av det tidigare så borde han satsa på att prata istället. När han var hos oss var vi stenhårda och sa att nappen ska inte användas, vi la den i ett skåp. Men varje gång han kom tillbaka hade han en ny napp (vi har honom halva tiden). Så han fick mer än gärna ha den hemma hos sin mor. Hon sa även att det var skönt att han var tyst ibland och inte pratade då hon tyckte det blev jobbigt.
    Kontentan av det hela blev att han slutade själv när han var runt 3,5-4 år för att ingen av hans jämnåriga kompisar på dagis hade napp längre, bara "bebisar". Men tyvärr ligger hans tal fortfarande efter, och jag tror mycket har med att han bara fick prata var annan vecka, då han hade nappen inne konstant hos sin mor.
    Han är 5 år och ett par månader i dag.

• evita

min äldsta son slutade när han fyllde 3... hade förberett honom på att när man fyller 3 så smakar nappen illa... doppade sen nappen i vinäger vilket ju fick önskat resultat... han frågade sen 2 gånger efter nappen, men det varmest av gammal vana tror jag, för det var efter att han ramlat...

läste om en annan som lät sitt barn ha nappen så mycket h*n ville, men nappen satt i ett kort snöre i hallen eller så... blev snabbt väldigt tråkigt att suga på napp...

• vittra
    FrökenS86 skrev 2009-07-03 11:28:58 följande:
    Hej! Jag måste berätta hur det var för oss. Jag är bonusmamma till en pojk som bor hos oss halva tiden, han hade aldrig använt napp innan han var 2,5 år. Han hade inget behov av att ha napp, men så en dag när han var hos sin mamma så valde hon att prova att ge honom napp, och han tog den och vägrade lämna den tillbaka. Det blev ett rent helvete för oss, för vi tyckte att när han var så pass stor, och inte haft behov av det tidigare så borde han satsa på att prata istället. När han var hos oss var vi stenhårda och sa att nappen ska inte användas, vi la den i ett skåp. Men varje gång han kom tillbaka hade han en ny napp (vi har honom halva tiden). Så han fick mer än gärna ha den hemma hos sin mor. Hon sa även att det var skönt att han var tyst ibland och inte pratade då hon tyckte det blev jobbigt. Kontentan av det hela blev att han slutade själv när han var runt 3,5-4 år för att ingen av hans jämnåriga kompisar på dagis hade napp längre, bara "bebisar". Men tyvärr ligger hans tal fortfarande efter, och jag tror mycket har med att han bara fick prata var annan vecka, då han hade nappen inne konstant hos sin mor. Han är 5 år och ett par månader i dag.
    Nämen usch vad hemskt
    Låter som att mamman har ordentliga problem, det är ju i princip tortyr att på det sättet hindra ett barn att utvecklas, hon använde den ju uppenbart i ett enda syfte, att få honom att hålla tyst! Fy vad tragiskt att höra!
  • FrökenS86
    vittra skrev 2009-07-03 14:10:12 följande:
    Nämen usch vad hemskt Låter som att mamman har ordentliga problem, det är ju i princip tortyr att på det sättet hindra ett barn att utvecklas, hon använde den ju uppenbart i ett enda syfte, att få honom att hålla tyst! Fy vad tragiskt att höra!
    Ja jag vet, och det värsta var att pojken under den perioden heller inte ville vara hos oss bara för att i hans ögon var ju såklart vi elaka som tog nappen, medan hemma hos mamma fick han ju ha den. Ett barn vet ju inte vad som är det bästa för dem. Men vi hoppas på det bästa nu, och kämpar med talet som attans här hemma och hoppas att det kommer vara i fas lagom till han börjar förskoleklass.
  • paloma84

Dottern slutade självmant när hon fick sina första tänder vid 6 månader.

• wax

Min dotter som fyllt tre slutade för en dryg vecka sen med napp och det gick superbra! Har fasat för detta länge och pratat mycket om att när man är tre är man stor nog att sluta med napp och då åker man till nappträdet och hänger napparna där. Hon tyckte till slut att det var så spännande att hon ville sluta direkt! Men vi höll vår tidsplan och besökte även nappträdet en gång innan (studiebesök).
    När dagen väl kom gick hela familjen dit, hängde upp napparna i trädet och hade picknick. Hon var jättestolt! Sen fick hon välja en present i leksaksaffären och fick även en bonuspresent när hon klarat en vecka utan napp. Hon har inte frågat en enda gång efter nappen och innan hon slutade var det bara nappen som gällde. En stor befrielse!
    Nackdelen är att det tar längre tid för henne att komma till ro nu. Men det kan ju också bero på värmen...

• smarties

Jag tog tillfället i akt när vi såg polisbilen en dag på stan komma åkande i hög fart med sirener på, vi har tidigare pratat om en tjuv som tar nappar, och när vi kom hem sa vi att napptjuven varit här, och det accepterade faktiskt sonen.. ;)
    Han är lite speciell :P

Har gått flera veckor nu, han har aldrig ens frågat efter sina nappar, han har bara muttrat i början över hur dum napptjuven var. :)

• Marma

vid ett års ålder tog jag bara bort dom. Han hade glömt dom efter 4-5dagar o så var det problemet ur världen. Ville inte vänta för länge så det skulle bli krångligt

• Tinnys

Min äldsta slutade vid 3,5 lämnade till katterna på skansen, hade förberett ett tag innan gick hur bra som helst.
    Mellan killen är 2,5 och släpper inte nappen, men vi tar och gör samma sak som äldsta nästa sommar...
    Yngsta är 15 månader. Tog nappen vid 8 månader ochdet tog 2 dygn innan han glömt den, han kan låna brorsans i bland men vet inte vad han ska göra med dem. Om jag vetat att det var så enkelt hade jag gjord det med de andra så tidigt också, när sugbehovet är slut. Trösta det kan jag göra själv, det behöver man ju inte nappen till. Ingen av mina har någon nalle eller snuttefilt...

• Mummy

Haha, napptjuven var bra
    Ibland hör jag den ena säga något om nappen, men då är den andra genast där och påminner om att tomten har tagit den
    En vecka idag och det har gått alldeles över förväntan.
    Däremot känner vi också av att det är svårare att komma till ro

• dj zap

Våran stora dotter gav sina nappar till Tomten förra året.
    Vi pratade mycket om de. Hon såg värkligen fram emot att få ge sina nappat yill tomten. De var många hon berätade de för!

Julafton kom.
    Tomten delade ut alla klapparna. Sen sa tomten de att...
    -De var visst någon som skulle lämna sina nappar till tomten?
    Då gick hon fram med sina nappar å la dem i tomtens hand.
    Han förklarade att han skulle ge dem till andra små barn som behövde en liten napp, och att hon var jätte duktig som ville lämna ifrån sig sina nappar.

Vi planerar att göra samma med våra 2 andra små barn senare i samma ålder ungefär.

* Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • jelena2

Efter tips härinne på FL så lånade vi hem boken "Kråke, Elsa och nappen". En väldigt bra bok som beskriver olika sätt att sluta med napp.
    Så igår, helt plötsligt, så bestämde sig Cassandra för att skicka napparna till tomtenissarna! Vi gjorde i ordning ett kuvert som vi la i vår brevlåda. Efter en stund så smög jag dit och tog bort kuvertet och visade senare den tomma brevlådan för tösen. Inte ett ljud vid läggdags och vi fattar ingenting - så himla lätt!
    Nu är det bara tummen kvar för den andra flickan...

• Sennaboo

Vi skickade dem till tomten. Blev ledsen när han skulle sova och dagen efter när han skulle sova middag, sen var det inte mer gnäll. Frågade efter den några gånger , men inte något tjat utan undrade bara.

• Mermaid Athiraa

Hejsan!

Jag är sjöjungfru på barnkalas och evenemang i Skåne såsom barnens dag, och ett av barnen som besökt mig ofta har faktiskt skänkt sin napp till sjöjungfrun! Det var supergulligt, och hon fick foton som svar av sjöjungfrun med nappen på en snäcka (se bilder nedan). 

Så det vore en idé? Jag tar gärna emot fler nappar :) De kan skickas från hela världen om man så vill! När jag var liten var det jultomten som gällde men tyckte detta var jättefint!

Mamman rapporterade att flickan var supernöjd med sitt beslut efter att ha sett bilderna! :)

Ni kan se mer på mina sidor här:
    www.facebook.com/mermaidathiraa
    www.svensksjöjungfru.nu 
    www.instagram.com/mermaid_athiraa

Ha det så bra! <3

Svar på tråden Sluta med napp - hur gjorde ni?