• Liiii

Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #10

Startar en ny tråd då den gamla stängt.

Välkommen till fortsättningen på REFLUXTRÅDEN där vi som han barn med gastroesofagal reflux kan diskutera.
    I denna tråd är symptomerna väldigt olika från barn till barn så inget är rätt eller fel.

Ställ frågor så ska vi svara så gott vi kan!!

Vad är gastroesofagal reflux?
    Hos en del spädbarn är den övre magmunnens stängningsfunktion så pass omogen att barnet har stora kräkningar. Men en del barn kräks lite eller inte alls utan har endast magsyra som åker hiss.Reflux påverkar nästan alltid barnet allmänt. Det kan bli irriterat, matvägra stå stilla eller minska i vikt. Barnen blir kinkiga och gnälliga och sover sämre. Men symptomerna kan vara väldigt olika från barn till barn.Vid kraftig och långvarig reflux kan slemhinnan i matstrupen irriteras och det orsakar smärta. Maginnehåll kan också rinna över i luftvägarna och orsaka luftrörskatarr eller lunginflammation.

Läs mer:
    www.meadjohnson.nu/boken/ger.html
    www.refluxinchildren.com/
    www.infantrefluxdisease.com/

Lukas 070530, Linnea 090613
  • Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #10
  • Trulis78

Ann: Min tjej har också haft den där jäkla hostan heeeela livet och man blir ju galen! Tjejerna får ju aldrig sova och inte man själv heller! Hon äter samma dos losec som er dotter också förresten. Numera medicinerar hon astmamediciner också och det har hjälpt bra faktistk, men jag antar att ni också medicinerar astma om dottern gjort spirometri? Vi bad om att få prova efter tips i våras och då försvann hostan hon haft i två och ett halvt år och sen dess har hon varit mycket mindre sjuk och sluppit hosta sig igenom nätterna. Tyvärr är hon för tillfället inne i en dålig period då hon hostar mycket igen trots astmamedicin men jag hoppas det går över... Ett tips till förresten, vi tejpade ju sonden så nedrans hårt att jag hade megaångest när den skulle bort men vi smörjde på all tejpen med massa barnolja och lät sitta en stund och sen lossnade tejpen jätte lätt och vi kunde tvätta bort sista klistret med ännu mera barnolja och inte ett spår syntes på kinden. Vad skönt att äntligen få mätningen gjord, ibland är det så surt att vänta och vänta och vänta ännu mer!

Skumboll: Hej vännen! Åh vad jag tänker på er! Hur går det för er? Vi borde verkligen få ändan ur och ses! Med oss är det peppar peppar rätt bra även om jag hade ett psykbryt imorse över den jäkla hostan som dykt upp igen. Men maten funkar och jag är så evinnerligt tacksam för det. Och sömnen funkar hyffsat än så länge trots hostan.

• Trulis78

lie: Vad ni kämpar! Bara en tanke, har de kollat tarmar och så på Linnea? Bara så de inte låser sig vid reflux bara för att sonen har det, utan även kollar andra tänkbara orsaker. Något knas i tarmarna skulle ju kunna ge kräkningarna och viktsvårigheterna utan att det är reflux. Jag funderar bara eftersom hon är så himla trög i magen också?

• Skumboll

Trulis: Åh, jag vet! Vi borde verkligen ses! Njae det är väl inte på topp här precis, jag känner mig rätt slutkörd och uppgiven just nu. Typiskt med hostan, tror du inte att det kan vara något tillfälligt bara? I vilket fall är det ju väldigt skönt att hon äter... stor kram!!

• Trulis78

Skumboll: Jodå, det är säkerligen något tillfälligt. Någon infektion på g nu i samband med dagisstart, tre dagar hann hon vara där... Jag förstod förut när jag kollade in i matvägrartråden att ni hade sond, är det fortfarande så illa?

• Skumboll

Trulis: Bah, jäkla dagis alltså. Jag bävar för simons eventuella start i höst..... fattar inte hur det ska funka!
    Japp, S har fortfarande sond. Han kräks rätt mycket och klarar inte av så stora mängder mat via munnen. Blir en herrans massa undersökningar i höst, men förhoppningsvis kan de ge oss lite mer svar. Är så tydligt nu att han inte är som barn är mest.

• Trulis78

Fasen vad trögt att han inte blir bättre och att det går så lååååångsamt inom vården. Hoppas de verkligen får ändan ur nu och gör rejäla krafttag för att hjälpa din grabb! Så här ska ju inte han/ni behöva ha det! Vilka undersökningar ska göras?

• Skumboll

Trulis: Vi träffade en supergullig lungläkare för några veckor sedan, hon verkade väldigt engagerad att hjälpa oss. Hon ville kolla lungkapacitet och så ville hon gå ner i (hon sa så, men jag vet inte hur de utför det) lungorna och se. De var tydligen lite oroliga att han får ner mat i lungorna och därför är så slemmig. Och så fick vi genast med oss en ailos istället för nebunetten att andas i. Sen blir det ny ögonbottensundersökning och så kan jag tänka mig att neurologen vill kolla trycket i ryggmärgen igen. Men neurologen har vi inte varit till nu efter sommaren så nu i september får vi höra vidare om den planen.
    Han pratar ju ingenting, har snarare gått tillbaka i talet. Har så dålig balans och gång och är så vinglig att han ramlar och stukar fötterna var och varannan dag. Han är så överaktiv och humöret är helt upp-och-ner och han får affektkramper för minsta lilla. Sen gav mig lungläkaren lite hintar om att han "skadats" redan i magen av min graviditet och de komplikationerna jag hade. Känns ju inte mycket bättre kan jag säga...

• Liiii
    Trulis78 skrev 2009-08-26 21:49:38 följande:
    lie: Vad ni kämpar! Bara en tanke, har de kollat tarmar och så på Linnea? Bara så de inte låser sig vid reflux bara för att sonen har det, utan även kollar andra tänkbara orsaker. Något knas i tarmarna skulle ju kunna ge kräkningarna och viktsvårigheterna utan att det är reflux. Jag funderar bara eftersom hon är så himla trög i magen också?
    De titade med ul och med kontraströntegen och de sa att allt såg fint ut. Tror att den tröga magen kan ha att göra med Neocate oxå, sonen var likadan när han åt den ersättningen.

Hur går det för er?
  • Ann111

Trulis, Skumboll tack igen! Suveräna tips.

Trulis, oj vad synd att ni också har hostan men på något sätt är det skönt att vi inte är ensamma... inte så många i bekantskapskretsen som fattar hur det är, typ... lever i en zombievärld, typ...
    Och ja allt tar sådan tid inom sjukvården, några månader för varje grej de kollar. Och all kraft som behövs för att stå på sig, att själv få läsa in sig och komma med förslag...

Jo vi har astmasprej Pulmicort och det är toppen, hon tål inte luftrörsvidgande. Hon har tagit bort adenoiden och hyvlat halsmandlarna och det tog bort lite av hostan. Hon får kortisonspej i näsan varje kväll. Vi har provat Ailos och vattenånga men återgått till nebuletten.

Här kommer infektionerna också på löpande band tack vare dagis, men vad ska man göra. Varje förkylning ger hosta och hostan går inte bort, jo med Spectramox, fast det vill man ju inte ge en gång i månaden...

Hoppas er flickas host ger med sig!!! Kram

• smurfan0

Hej ni som är experter på relux =). Jag har en fråga.
    Min dotter är 1 månad nu (egentligen 4, född för tidigt). Hon kräks inte kaskader men "spottar" ofta upp mat i samband med rapningar.

Ibland så ligger hon och sväljer luft (alltså då hon varken äter eller skriker). Hon kan helt plötsligt bara ligga och svälja tonvis med luft. Kan detta ha att göra med spottningarna/kräkningarna? Att hon har ont i matstrupen och luften lindrar kanske smärtan?

• Trulis78

Ann: Ja, visst är det skönt att inte vara ensam! Även om man inte önskar någon annan detta så känns det på något vis stärkande att veta att det finns några i världen som förstår!

smurfan: Kanske hon försöker svälja ner det som kommer upp från magen snarare än att svälja luft egentligen? Min tjej sväljer otroligt mycket när hon fluxar. Först slutar hon andas under en lång stund, alltså inte så hon blir blå eller slapp utan snarare spänd och bara låter bli att andas, sen börjar hon svälja och till slut gurglar hon när vätskan når ända upp. Och så kommer hostan. Däremot är det jätte många bebisar som kräks en hel del och spottar upp sådär som du säger utan att må ett dugg dåligt av det också så det behöver inte vara ett problem för din bebis att hon gör så här. Verkar hon lida av det?

• Liiii

Hej!

Hur går det för alla?

Här är vi inne i en kräkperiod igen går väldigt upp och ner här. Tur att man är van vid spyor sedan sonen.

• EdAll
    Liiii skrev 2009-09-12 23:04:10 följande:
    Hej!Hur går det för alla?Här är vi inne i en kräkperiod igen går väldigt upp och ner här. Tur att man är van vid spyor sedan sonen.
    Hej!

Jag är så glad! Vår tjej är utan sond sedan ca 1 månad. Bytte fråm nexium till Zantac och i samma veva började hon äta bättre. Hon är också förtjust i purékonsistensen. Har väl blivit alltför negativt med flaskan/bröstet eftersom hon haft så ont under lång tid. Kan ha varit en slump! Vi har gjort kontraströntgen plus massa prover samt gastroskopi och de fann inget avvikande. Möjligen kunde de se något vid gastroskopin som kan tyda på att det varit ngt. Inflammation/sår el dyl. Det är lite trixigt att få i henne mat emellanåt men hon går upp i vikt. Nu känns det som att det gäller att kunna "lämna" problemen bakom sig och se framåt. Märker att man verkligen tolkar allt som symtom!! Har blivit expert på att analysera allt. Hoppas det löser sig för er mer lilltjejen!
  • Lyckåsen

Hej,

Ni som ger ert barn Zantac, hur gör ni?

Min som på 6 månader har fått zantac utskriven pga. reflux. Idag skulle jag ge honom det för första gången men allt spottades ut och jag tror inte han fick i sig speciellt mycket utan allt hamnade på pyjamasen.

Han ska få 4 ml på morgonen.

Nu undrar jag hur ni får i era barn lösningen? Det smakar ju ganska starkt av mint.

Undrar även lite över doseringen för barnläkaren sa att han skulle få 1,5 ml 2 gånger om dagen men nu när det är uthämtat har hon ändrat till 4 ml på morgonen, vilka doser har ni fått utskrivet?

Hoppas någon har något bra tips :)

• EdAll
    Lyckåsen skrev 2009-09-22 08:08:04 följande:
    Hej,Ni som ger ert barn Zantac, hur gör ni?Min som på 6 månader har fått zantac utskriven pga. reflux. Idag skulle jag ge honom det för första gången men allt spottades ut och jag tror inte han fick i sig speciellt mycket utan allt hamnade på pyjamasen.Han ska få 4 ml på morgonen.Nu undrar jag hur ni får i era barn lösningen? Det smakar ju ganska starkt av mint. Undrar även lite över doseringen för barnläkaren sa att han skulle få 1,5 ml 2 gånger om dagen men nu när det är uthämtat har hon ändrat till 4 ml på morgonen, vilka doser har ni fått utskrivet?Hoppas någon har något bra tips :)
    Hej!

Min tjej är 6mån och får 1,5ml 2ggr om dagen. Det är svårt att få i. Jag tycker det funkar bäst att ha en liten spruta och bara spruta in det i kinden när hon inte är beredd... Bäst om hon ligger eller halvsitter. Känns inte helt hundra men det är det som funkat bäst, annars vägrar hon. Är ju som sagt mkt stark smak. Skulle inte rekommendera att ge hela 4 ml på en gång på det sättet pga risk att sätta i halsen. Hoppas du hittar ngt sätt!
  • Ann111

Hej Lie, om jag inte minns fel tas tråden bort snart...?
    Om det är så vore jag jätteglad om du uppdaterar!

• Lina542

Hej! Vad glad jag blev när jag hittade den här tråden, även fast den är gammal. Min dotter äter nexium sedan 4 dagar men ingen förbättring ännu :( hon har tyst reflux. Någon med erfarenhet hur lång tid det kan ta innan det ger effekt? Hon är 3,5 månad o får 2,5 ml morgon o kväll

Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #10