jag fick min son strax innan jag fyllde 19 (är snart 22) jag hade bara hunnit jobba i 3 månader & man skulle jobba heltid i 6 månader för att få utökad föräldrapenning så jag fick nöja mig med det lägsta för jag började jobba när det va 3 månader kvar till BF (sent jag vet) Jag fick ungefär 4000kr i månaden, men det va under sjukpenningsdagarna, sen kommer lägstanivådagarna som är betydligt mindre, minns inte hur mkt men dom har ju höjt föräldrapenningen, dom höjde den dagen efter att min son föddes, & det va planerat snitt så lite arg vart man att dom inte kunde flytta fram mig en dag extra. men men.
Vi fick inga andra bidrag än så, dvs bostadsbidrag, soc ville vi inte vända oss till.
Min sambo tjänade för mkt för att vi skulle kunna få det, tror han tjänade omkring 10.000 för mkt om året vilket inte är nånting.
vi vi klarade oss på en lön som låg på ca. 13-14.000 i månaden, föräldrapenningen & barnbidraget så det gick runt.
sambon fick ut mer när han tog ut sina dagar, han gav mig alla förutom dom 60 som är personliga.
men när han tog ut dom 12 dagar i månaden fick han ut ca. 8000:-
Så det blir mest vad man gör det till. Man ska ju helst jobba innan så att man är säker på att man kommer klara sig på pengarna man får eftersom man kommer ha barnet hemma i minst 1år sen är det bra om man har nånting att falla tillbaka på dvs utbildning & Jobb. Det är det absolut bästa.