• carolinawest

Unga föräldrar, hur mycket får ni i månaden av bidrag mm?

Hejsan.
    Jag undrar lite hur mycket ni unga föräldrar får i bidrag?
    Jag är själv 18 år studerar och vill gärna ha en liten, och undrar därför på ett ungefär hur mycket man kan räkna med att få i föräldrapenning osv.

• Svar på tråden Unga föräldrar, hur mycket får ni i månaden av bidrag mm?
  • MammatillAlva

Förutom föräldrapenning är det barnbidrag 1050 kr / barn. Om du får fler barn tex. tvillingar bli de dubbla barnbidrag + fler barnstillägg.

Du kan även söka bostadsbidrag som räknas ut beroende på hyran och era inkomster tidigare. Du kan säka bostadsbidrag även dom du bor hemma och dina föräldrar redan har bostadsbidrag. Du får då pengar för barnets del.

Om du och barnets pappa inte bor ihop, måste han betala underhållsbidrag för barnet. Det lägsta är på 1273 kr / månaden men kan bli högre om han har en hög inkomst. Om han inte har någon inkomst alls betalar försäkringskassan ut underhållsbidraget till dig och barnet. Då blir han betalningsskyldig till försäkringskassan så fort han får en inkomst.

Du kan söka pengar på frälsningsarmén eller i olika kyrkor vid speciella tillfällen som jul, påsk, midsommar osv. då det oftast behövs mer pengar. Då skickar man enkelt in en ansökan och skriver vad man söker för och vilka inkomster / utgifter man har och så får man vänta på svar och se om man har rätt till något.

Sen finns även socialen att söka pengar ifrån i sista utväg.

• MammatillAlva
    carolinawest skrev 2009-06-24 21:28:57 följande:
    Tack BaraRobbins för massa bra information:)
    Ingen fara, bara glad att kunna hjälpa till :)
  • pussgurkan86

man får inte mycket 180 kr innan skatt.

tycker du ska vänta med att få barn eftersom det står på ditt civilstatus att du letar.
    ha ett stadigt förhållande först innan du bildar familj, det är bäst för barnet.

• Phlippan87

kommer få ut ca 3700 efter skatt, plus barnbidrag på 1050... sambon får 512 kr extra i studiebidrag och så får vi drygt 2000 i bostadsbidrag... allt som allt kommer vi ha ca 14-15000 att leva på och betala räkningar med

• MianC

Jag fick 180kr/dag med min första son. Det är det lägsta och blir typ 4500 i månaden. Vi klarade oss tack vare att min sambo hade bra betalt då.
    Förra fick jag ett sommarvik och jobbade från juli till februari. Då ökade ju min årsinkomst och nu får jag ca 6000 kr i månaden.

• Sommarblomma

Jag och min dotter har föräldrapenningen 4400 kr + barnbidraget 1050 kr + Underhållet 1273 kr i månaden. Och så står socialen för vår hyra.

• FridaochNisse

Du kanske ska vänta tills du fått ett jobb och kan försörja barnet ordentligt. (inget påhopp)
    Men det är inte alltid lätt med en liten, kanske inte så roligt att behöva ha ekonomiproblem också... Tänk lite på det innan du gör något förhastat, med tanke på barnet ! :)

• MammasSötnosar

jag fick min son strax innan jag fyllde 19 (är snart 22) jag hade bara hunnit jobba i 3 månader & man skulle jobba heltid i 6 månader för att få utökad föräldrapenning så jag fick nöja mig med det lägsta för jag började jobba när det va 3 månader kvar till BF (sent jag vet) Jag fick ungefär 4000kr i månaden, men det va under sjukpenningsdagarna, sen kommer lägstanivådagarna som är betydligt mindre, minns inte hur mkt men dom har ju höjt föräldrapenningen, dom höjde den dagen efter att min son föddes, & det va planerat snitt så lite arg vart man att dom inte kunde flytta fram mig en dag extra. men men.
    Vi fick inga andra bidrag än så, dvs bostadsbidrag, soc ville vi inte vända oss till.
    Min sambo tjänade för mkt för att vi skulle kunna få det, tror han tjänade omkring 10.000 för mkt om året vilket inte är nånting.

vi vi klarade oss på en lön som låg på ca. 13-14.000 i månaden, föräldrapenningen & barnbidraget så det gick runt.
    sambon fick ut mer när han tog ut sina dagar, han gav mig alla förutom dom 60 som är personliga.
    men när han tog ut dom 12 dagar i månaden fick han ut ca. 8000:-

Så det blir mest vad man gör det till. Man ska ju helst jobba innan så att man är säker på att man kommer klara sig på pengarna man får eftersom man kommer ha barnet hemma i minst 1år sen är det bra om man har nånting att falla tillbaka på dvs utbildning & Jobb. Det är det absolut bästa.

• Phlippan87
    MammasSötnosar skrev 2009-07-15 21:54:05 följande:
    jag fick min son strax innan jag fyllde 19 (är snart 22) jag hade bara hunnit jobba i 3 månader & man skulle jobba heltid i 6 månader för att få utökad föräldrapenning så jag fick nöja mig med det lägsta för jag började jobba när det va 3 månader kvar till BF (sent jag vet) Jag fick ungefär 4000kr i månaden, men det va under sjukpenningsdagarna, sen kommer lägstanivådagarna som är betydligt mindre, minns inte hur mkt men dom har ju höjt föräldrapenningen, dom höjde den dagen efter att min son föddes, & det va planerat snitt så lite arg vart man att dom inte kunde flytta fram mig en dag extra. men men. Vi fick inga andra bidrag än så, dvs bostadsbidrag, soc ville vi inte vända oss till. Min sambo tjänade för mkt för att vi skulle kunna få det, tror han tjänade omkring 10.000 för mkt om året vilket inte är nånting. vi vi klarade oss på en lön som låg på ca. 13-14.000 i månaden, föräldrapenningen & barnbidraget så det gick runt. sambon fick ut mer när han tog ut sina dagar, han gav mig alla förutom dom 60 som är personliga. men när han tog ut dom 12 dagar i månaden fick han ut ca. 8000:- Så det blir mest vad man gör det till. Man ska ju helst jobba innan så att man är säker på att man kommer klara sig på pengarna man får eftersom man kommer ha barnet hemma i minst 1år sen är det bra om man har nånting att falla tillbaka på dvs utbildning & Jobb. Det är det absolut bästa.
    lägsta nivån är 180 kr även för garantidagarna nu...
  • MammasSötnosar
    Phlippan87 skrev 2009-07-15 22:24:29 följande:
    lägsta nivån är 180 kr även för garantidagarna nu...
    jaha okej. jag gick ju som sagt på dom som dom hade innan ändringen, minns inte hur mkt det va heller. men det va inte över 100 tror jag
  • Phlippan87
    MammasSötnosar skrev 2009-07-16 07:21:00 följande:
    jaha okej. jag gick ju som sagt på dom som dom hade innan ändringen, minns inte hur mkt det va heller. men det va inte över 100 tror jag
    ok, nu är det ingen skillnad mellan de dagarna och övriga om man har lägsta nivån på fp:n, lite smidigare att räkna på det hela då
  • MammasSötnosar
    Phlippan87 skrev 2009-07-16 09:18:35 följande:
    ok, nu är det ingen skillnad mellan de dagarna och övriga om man har lägsta nivån på fp:n, lite smidigare att räkna på det hela då
    ja verkligen, osis att jag inte fick sonen 1 dag senare då ;P
  • SimonsTilda

Jag är 18 o får ca 4000 - 4400 kr i föräldrarpenning + barnbidrag 1050.
    Har man jobbat i 6 månader, får man 80 % av den lönen.
    Studerar man, får man lägsta normen, alltså 180kr / dag

Svar på tråden Unga föräldrar, hur mycket får ni i månaden av bidrag mm?