• Lottie2008

Hur många dagar tar ni ut (föräldrapenning)?

Hur många dagar tar ni ut i veckan och vad är tanken bakom.
    Jag tycker att det är så svårt att veta hur mycket man ska ta ut. Har testat försäkringskassans planering på internet men tycker att det är svårt att planera genom denna om man inte vill ta ut allt i en följd.

Jag tar ut 3 dagar i veckan nu. Skulle vilja vara hemma med min lilla tills han är 1 år och 8 månader. Har även tänkt att kunna ha något kvar att ta ut så att han inte ska behöva vara så mycket på dagis under jul och sommarlov.

Har ni några smarta tips på hur man ska planera?

• Svar på tråden Hur många dagar tar ni ut (föräldrapenning)?
  • Salamina

1:månaden 7dgr
    2:a månaden 6dgr
    3:e månaden 5dgr

Kollar hur det funkar ekonomisk, det är den planeringen jag gör {#lang_emotions_smile}
    Vill ju vara hemma med lillan så länge som möligt, men räkningar ska ju betalas....

Mamma till Sibelle
  • pojkens

jag tar 3.5 dagar i veckan nu i 8 månader, sen tar min sambo 5 dagar i veckan i 8 månader. Vi räknade på hur vi skulle få ut mest pengar och då han tjänar mer så är det bättre ifall han tar fler dagar från fkassan. Så har vi tänkt att spara en del då till kommande somrar och annat som behövs.

• MammaTillDomFinaste

jag tar ut 6 dagar i veckan, jobbade bara 80% så annars räcker dom inte till räkningar. Ska stanna emma tills hon är 1 år, sen har vi dagar kvar att ta ut så vi kan vara hemma tillsammans alla 3 på semestrar osv. Jag får lite dagar av sambon för att kunna vara hemma tills hon är 1 år- skulle också vilja vara hemma länge, men det går tyvärr inte. :(

• gotlandstösen

tar ut fyra dagar i veckan ska vara hemma till sista april nästa år och då ska min man vara hemma till mitten av oktober och han kommer att ta ut 7 dagar i veckan tror jag det var. Vi gör så för att få det att gå ihop ekonomiskt

• Klassikern

Jag tar ut 3 dagar i veckan (i ca 1 år). Det gjorde jag med det äldre barnet också. Sedan när pappan är ledig så tar han ut 5 dagar i veckan (i 6-7 månader). Sedan har man lite dagar kvar till några somrar och jular, vilket är ganska trevligt.

Jag blir ju inte rik under denna period, men det kan det ju vara värt. Man är ju lyckligt lottad ändå, som kan ta ut färre dagar.

• Njord

både jag och maken har tagit ut 1 dag i veckan va, förutom när maken har semester för då tar vi inte ut någon dag alls, kan tilläggas att det är bara maken som jobbar och kan flexa mycket vilket underlättar betydligt, vi har bra besparingar

• Njord

jag har för övrigt inget jobb att gå tillbaka till, pluggade innan vi upptäckte att jag väntade sonen, så jag kan vara hemma så länge besparingarna räcker, sonen kommer troligtvis börja på dagis när han är ca 4 år

• Njord

både jag och maken har tagit ut 1 dag i veckan var - ska det ju vara

• Billabong

TS, mitt bästa tips är att räkna baklänges!

Dvs, när barnet är 1 år och 8 månader - hur många dagar vill ni ha kvar då? (För längre semestrar, planeringsdagar då förskolan är stängd, ev. längre ledighet tillsammans hela familjen när/om det föds syskon, ngn annan längre ledighet osv.)
    Kom ihåg att det ofta är 10 dagar FP som går åt vid inskolningen!

Därefter räknar du på att ni vill behålla/skydda er SGI för den förälder som är ledig fr o m 1-årsdagen fram tills inskolningen är klar, om det är 8 månader så blir det ca 35 veckor. 35 x 5 = 175.

Beroende på vad ni kom fram till i översta stycket så drar ni av den summan OCH 175 från de ursprungliga 480 FP-dagarna. Dela sedan med 52 för att se hur många dagar/vecka ni kan ta ut under barnets första år.

Sedan gäller det ju att se att den summan fungerar för familjens ekonomi! Är det i underkant så ökar man och får inse att det inte blir fullt lika många dagar kvar som man hade velat.

För egen del tog vi 3,5 dagar/vecka under första året. Vi fördelade dem som så att vi tog halva dagar varje dag (mån-fre) vilket gjorde att vi fick nästa exakt samma summa varje månad. Det tyckte vi var bra eftersom vi då hade en jämn inkomst. Ngn månad när vi hade mer utgifter tog vi fler dagar.
    Efter 1-årsdagen tog vi 5 dagar/vecka. Och när vi började jobba båda så fyllde vi upp med fp för att skydda vår SGI.

• GrönaDruvan

Tar 4 dagar i veckan, och har gått ner mig 10000 i månaden.. trodde det skulle bli tufft, men det funkar väldigt bra än sålänge.

• norgesessan

Tog ut 5 dagar i ett par månader, sen 3 (nu) i några månader. När jag har varit hemma 1 år tar sambon över (var hemma drygt 2 veckor innan BF). Då tar han ut 5 dagar i veckan tills jag ska vara hemma över sommaren (tar bara ut det jag behöver, går i skolan, så behöver inte tänka på sgi), sen börjar hon förskolan, 1 år och 9 månader eller nåt sånt...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • sanna0868

Planen är att jag tar ut 4 dagar när jag är ledig och min man tar 3 då jag tjänar mer än honom, har jag tänkte rätt då?

Jag är också superförvirrad över detta, främst för att min man är tjänstledig från sitt jobb för studier. Blir fp beräknad på hans "normala inkomst" från innan han började jobba eller på inkomsten som numer består av CSN och jobb ca varannan helg? Någon som vet?

Svar på tråden Hur många dagar tar ni ut (föräldrapenning)?