• aaaaa11

Har man ALLTID mens 14 dagar efter ÄL?

Jätte tacksam för svar!
    Om det inte är så.. är det innan eller efter 14 dagar isf man får mens?

• Svar på tråden Har man ALLTID mens 14 dagar efter ÄL?
  • Amaury
    Cat3 skrev 2009-06-24 17:49:39 följande:
    Det var just det vi diskuterade. Jag har fått höra från fertilitetsläkare på karolinska att det alltid är 14 dagar från ÄL till mens. Jag har nu fått medhåll från flera som har fått höra samma sak från fertilitetsläkare och barnmorskor.
    Ja jag litar på att de sagt det, men det kan ju omöjligt stämma eftersom det finns kvinnor som mig som har ca 10-11 dagar till mensen.
    Det kanske SKA vara så men de är ju inte så eftersom det finns jättemånga som inte har det.
  • aaaaa11

men jag då som tydligen gått över, är det graviditet eller "ovaligt bara"

• Pimpinellan
    AmmiK82 skrev 2009-06-24 17:23:18 följande:
    "Ägglossningen infaller vanligtvis 12 till 16 dagar innan nästa mens börjar".. tänkte väl att det kan variera där också, om det kan variera mellan mensens första dag och ÄL.
    Det brukar dock inte variera för en och samma kvinna. Lutealfasen brukar vara konstant,men själva äl kan ju skilja i tid. Normal lutealfas är mellan 10-16 dagar dock.
  • Teskedsmamman
    Amaury skrev 2009-06-24 17:21:12 följande:
    hur kan det stämma, jag vet exakt när jag får äl med hjälp av stickor och flytningar, och om jag får mens´10 dagar efter ägglossningen ( Vilket jag brukar få) hur kan det då vara 14 dagar för alla?
    Alla har inte 14 dagar, det finns ett bra svar i början på tråden.

NORMALT är 12-16 dagars luthealfas, den kan faktiskt variera mellan perioderna också.

Sedan finns det de som har kortare och längre faser, inte så vanligt men det förekommer. Har man 10 dagar eller kortare kanske man ska kolla upp om man kan förlänga den eftersom tiden för fästning av ägg ske (normalt) 7-10 dagar efter ägglossning.
    ☆ Mamma till 3 busiga killar ☆ Virkaholic ☆
  • Trollmamma till 4

Att fertläkare säger 14 dagar är pga att det är en riktlinje dem använder sig av när dem tar progesteronprov..

Tiden från mensens första dag till Äl kan variera men oftast mellan Äl å mens så är det ca 12-14 dagar..

Även om man mäter med Älstickor så kan äggsläpp ske några timmar efter stegring så man kan ha Äl 1-2 dagar tidigare än man tror oxå..

• Sofhol

en läkare hjälpte meii att räkna ut när ja hade ÄL. svaret vart nån gång mellan 12-18juni. så nu e de bara vänta å se. :D hoppas man plussar,vill så gärna ha ett syskon t min son. :D

• aaaaa11

Men jag är ju för guds skull på dag 17 efter och är detdå ännu senare så.. bebis?

• Pimpinellan
    aaaaa11 skrev 2009-06-25 14:45:37 följande:
    Men jag är ju för guds skull på dag 17 efter och är detdå ännu senare så.. bebis?
    Det verkar så om du verkligen vet när du hade äl och att din lutealfas inte är längre än 16 dar max. Testa!
  • aaaaa11

o jösses.. men testade idag negativt.. men det väl absolut vara för det?!

• Trollmamma till 4
    aaaaa11 skrev 2009-06-25 14:45:37 följande:
    Det kan hända att luteslfasen blir längre nån enstaka gång.. 1 gång hade jag en lutealfas på 20 dagar..
  • mysmika

Men alltså TS...har du en regelbunden menscykel? Hur många dagar isåfall? Och vilken dag är du på nu?
    Har du passerat BIM och testat neg så....annars vänta tills några dagar efter BIM och testa igen.

• 3 barns mamma84

Jag hade mens den 14 juni och ägglossning 22 juni

• BettyBitch

Hmm, det kan ju inte stämma i mitt fall iaf.
    www.fertilityfriend.com/home/26e879 hur konstigt som helst, jag läser det som om att jag ska ha haft ägglossning en vecka ca innan mens varje gång, det blir ju aldrig 14 dagar?

• dHT

Det svaaaaga ljusrosa strecket på BIM-2 visar nu såhär BIM+1. :*
  • klaraanders

Jag har lite frågor om ägglossning. Sen i maj har jag försökt bli gravid och nu börjar jag bli deprimerad att det inte fungerar. Har tills för en vecka sen tempat och använt app för att följa mina cykler men slutade när jag fick mens förra helgen. 

Till mina cykler som senaste månaderna inte alls har liknat de jag haft någonsin förr. Januaricykeln. Dag1 mens, dag15 fick jag en blödning som var lika riklig som vanlig mens, men den varade bara i en dag, googlade och kom fram till att det kanske var ägglossningsblödning. Men mensen kom inte förrän 19 dagar senare...
    Februaricykeln. Dag1 mens, dag12 bruna flytningar på kvällen och dag13 rikliga flytningar hela dagen, som det fanns lite spår kvar av på dag14. Antog att det var ägglossning så mös till det ordentligt, men gravtest var negativ och mensen kom på dag39! Tio dagar senare än vanligt. 

Jag har sen jag fick mens för första gången haft väldigt regelbundna cykler. Många gånger har mensen kommit med fyra veckors mellanrum exakt på timman. 

Vad har hänt med mina cykler? Någon mer som har blödningar på detta vis? Jag tänker inte kolla med äl test eller temp denna månad, det stressar mig så, ligger gör vi när tid finns ändå så vill inte hålla på att planera sånt utan det sker regelbundet så vi borde pricka äggossning någolunda. 

Förlåt för långt och krångligt inlägg! Men skulle bli jätteglad om ni hade lite tankar att dela mig. 

Svar på tråden Har man ALLTID mens 14 dagar efter ÄL?