Tack hymafr!
Jo, vi hoppas på att hon ska vilja gå gymnasium... Själv har hon gett upp. Hon upplever sig själv som världens mest korkade och dumma människa, men bup-testerna visar ju på begåvning över det normala, men med ojämn profil då förstås. Så gymnasium är något vi bör ta tag i också. Vi behöver bara främst av allt se till att denna vinter blir bättre än den förra. Vi slet nästan livet ur oss med att plugga med henne då, samt att vi gick med på gympan när vi kunde för att hon skulle vara med... Och ibland fick vi passa så att hon gick till skolan (och inte ut på stan) om det var tenta osv... Så det kändes som om nån av oss borde tagit ledigt från jobbet och funnits med henne på skolan. Men det är inte det optimala, då vi i såna fall tar med oss familjeproblematiken till skolan. Det är bättre med en utomstående som hjälper henne i skolan.
Hennes stora dröm är att bli veterinär, men det har hon helt gett upp, dessvärre. Hon upplever att det aldrig i livet kommer att gå. Men helt klart vill vi hjälpa henne att komma vidare, eftersom vi är övertygade om att hon har potentialen. Hon har bara gett upp helt och hållet pga alla motgångar, det är det som stoppar henne mest.
Nu planerar hon att klara sig på existensminimum, bo i nån sunkig liten hyreslägenhet med några katter och käka kattmat, ungefär. Det är sorgligt att se all potential och inte kunna nå fram med det man ser... Det är som en betongvägg, hon är totalt övertygad om att hon inte är värd ett ruttet lingon.
Det är hellöjligt att hon inte fixade godkänt i svenska, då hon har ett jättebra språk och stort ordförråd. Men det är stört omöjligt att få henne att läsa till tentor (vi har suttit timmar och åter timmar, men det tar väl sina 2-3 timmar varje gång innan man når fram så att man över huvudtaget KAN hjälpa...) och på lektionerna sitter hon bara och ritar. Orsaken är som hon säger att hon "ändå inte kan lära sig nåt så det är onödigt att ens lyssna".
(Och om hon klarar sig bra i nån tenta så är det alltid "skitdåligt" om hon inte har 100% rätt...)
Angående vårdbidrag så har bup pratat om det, men vi vet inte hur vi ska formulera oss... Jag har skrivit ut blanketterna från Fk, men det ser så invecklat ut. Jag fattar inget av pappren. Tänkte att kanske habiliteringen kan hjälpa oss med det.
Allt verkar väldigt snårigt och invecklat.
Jag är tacksam för all respons!!!