• Mametchi

Asperger - assistent i skolan?

Vi har en 15-åring som tyvärr precis har fått diagnosen Asperger Syndrom. Diagnosen är en välsignelse, men hon borde fått diagnosen för minst tio år sen, dessvärre. Hon har ett år kvar i grundskolan och vi behöver känna att hon ska ha en chans att gå ut grundskolan med godkänt betyg med tanke på framtiden...
    Dottern har själv sagt vem hon skulle vilja ha som skolassistent (först sa hon att hon aldrig i livet ville ha nån, men sen kom hon på en hon kunde tänka sig). Den tilltänkta assistenten har också gett grönt ljus. Men... juni är snart slut, skolan börjar i mitten av augusti och vi vet inte ens OM vi kan få assistent i skolan till dottern... VAR söker vi och HUR?
    Desperat behov av snabb hjälp om det bara finns nån som kan svara!

• Svar på tråden Asperger - assistent i skolan?
  • ElinOlsson

Ring rektorn och fråga!

• Mametchi
    ElinOlsson skrev 2009-06-28 13:06:50 följande:
    Ring rektorn och fråga!
    Hmmmm... Jag undrar väl mer om det går att få medel till assistenten från något annat håll, fk eller nåt?
    Jag vet att en annan elev i skolan har fått medel till assistent från något annat ställe och inte från skolan. Jag undrar vad det andra stället är.
    Vi är rätt nya på den här skolan och jag vet inte vad eleven och dennes föräldrar heter, annars hade jag ringt och frågat dem. Är nyinflyttad på orten också, så kan inte ta reda på genom djungeltelegrafen heller - är ju lite känsligt också sånt att bara fråga runt. Iofs hade jag kunnat försöka få tag på nån på skolan, men det är sommarlov... sucka.
    Nån som vet nåt alls?
  • ElinOlsson

Fast rektorn kanske vet var du ska vända dig. Har rektor också semester nu? De har ju semestertjänst och kan säkert finnas på skolan, likaså skolhälsan, de kan nog också ha svar. BUP kanske kan rådge dig? Kommunen?

• sonen08

Det är kommunen som har hand om elevassistent. Eller ring växeln till kommunen så slussar dom dig vidare så du hamnar rätt.

• Mametchi

Tack alla för era svar!
    Jag gjorde så nu att jag ringde habiliteringen här och frågade dem. Hon jag talade med skulle snacka med kuratorn på habiliteringen och be henne ringa mig, så skulle vi få hjälp med vart vi ska vända oss... Det är nagelbitning detta... Vi vill ju så gärna att dottern ska få hjälp till hösten och det är så himla ont om tid!
    Det var bra att jag ringde habiliteringen, för det visade sig att de inte hade fått remissen dit än och därför har vi inte blivit kontaktade. Så jag ringde bup och snackade med psykiatern, som sa att hon jobbar hela juli och ska försöka få iväg remissen och alla andra papper som behövs så fort som möjligt. Hon förstod ju att vi är angelägna med tanke på situationen.
    Jag sa även till habiliteringen att vi kommer behöva hjälp med alla papper som ska fyllas i och skickas in. Vi har ingen aning om vad vi ska skriva, hur vi ska formulera oss, vilka bilagor som behövs... Vilket träsk detta är!!!

• Mametchi

Hej igen alla!

Har ännu inte hört nåt från habiliteringen, hoppas hon ska ringa i dag...
    Jag undrar också om det är någon skillnad om barnet går i friskola, för det gör dottern... Hon började för ett år sen och vill absolut inte byta skola. Under hela hennes lilla liv har hon aldrig trivts i en skola förr. Hon chockade oss i höstas med att efter en förkylning säga att "nu känner jag mig frisk, i dag ska jag nog gå till skolan". Det har hon aldrig, aldrig sagt innan. Hon känner sig sedd och uppskattad, vilket är fantastiskt efter många år av utanförskap och mobbning. Så hon blir kvar i friskolan bland folk som uppskattar henne som hon är. Men jag undrar om det påverkar vem som har hand om assistentfrågan?

• Mametchi

Hmmmm... habiliteringen sa att det är skolans pengar som går till assistenten då det är friskola. Habiliteringen tyckte inte att vi skulle byta till kommunal, då dottern trivs så bra i denna skola.
    Ska nu försöka ringa skolans samordnare. *förbannar semestertiderna*
    Puuuust!

• hymafr

TS: Jag tror att frågan ni måste ställa er som föräldrar är vart ni vill komma med en assistent?
    Om en assistent är en förutsättning för att dottern ska få godkänt i de tre kärnämnena, matte, svenska och engelska, och därmed ha behörighet till gymnasiet så måste ni ju redan nu planera för en assistent även i gymnasiet. Detta är ytterst svårt att få, men det finns särskolegymnasium samt även, i vissa kommuner, Asperger-klasser på gymnasienivå.
    Det sistnämnda kanske är det ni ska satsa på långsiktigt?
    Ta redan nu kontakt med skolpersonal/särskolegymnasium/kommungemensamma resursgrupper och försök få så mycket information som möjligt.
    Jag förmodar att ni tänker att er dotter ska kunna komma in på högskolan så småningom (om hon vill) och då måste ni redan nu förbereda er/henne för ett gymnasium som ger henne möjlighet till högskolestudier.

Lycka till!

Ps. Har ni sökt vårdbidrag? Det kan man få bl a för all mertid man lägger på sitt barn jämfört med ett "vanligt" barn i samma ålder.

• Mametchi

Tack hymafr!

Jo, vi hoppas på att hon ska vilja gå gymnasium... Själv har hon gett upp. Hon upplever sig själv som världens mest korkade och dumma människa, men bup-testerna visar ju på begåvning över det normala, men med ojämn profil då förstås. Så gymnasium är något vi bör ta tag i också. Vi behöver bara främst av allt se till att denna vinter blir bättre än den förra. Vi slet nästan livet ur oss med att plugga med henne då, samt att vi gick med på gympan när vi kunde för att hon skulle vara med... Och ibland fick vi passa så att hon gick till skolan (och inte ut på stan) om det var tenta osv... Så det kändes som om nån av oss borde tagit ledigt från jobbet och funnits med henne på skolan. Men det är inte det optimala, då vi i såna fall tar med oss familjeproblematiken till skolan. Det är bättre med en utomstående som hjälper henne i skolan.
    Hennes stora dröm är att bli veterinär, men det har hon helt gett upp, dessvärre. Hon upplever att det aldrig i livet kommer att gå. Men helt klart vill vi hjälpa henne att komma vidare, eftersom vi är övertygade om att hon har potentialen. Hon har bara gett upp helt och hållet pga alla motgångar, det är det som stoppar henne mest.
    Nu planerar hon att klara sig på existensminimum, bo i nån sunkig liten hyreslägenhet med några katter och käka kattmat, ungefär. Det är sorgligt att se all potential och inte kunna nå fram med det man ser... Det är som en betongvägg, hon är totalt övertygad om att hon inte är värd ett ruttet lingon.
    Det är hellöjligt att hon inte fixade godkänt i svenska, då hon har ett jättebra språk och stort ordförråd. Men det är stört omöjligt att få henne att läsa till tentor (vi har suttit timmar och åter timmar, men det tar väl sina 2-3 timmar varje gång innan man når fram så att man över huvudtaget KAN hjälpa...) och på lektionerna sitter hon bara och ritar. Orsaken är som hon säger att hon "ändå inte kan lära sig nåt så det är onödigt att ens lyssna".
    (Och om hon klarar sig bra i nån tenta så är det alltid "skitdåligt" om hon inte har 100% rätt...)

Angående vårdbidrag så har bup pratat om det, men vi vet inte hur vi ska formulera oss... Jag har skrivit ut blanketterna från Fk, men det ser så invecklat ut. Jag fattar inget av pappren. Tänkte att kanske habiliteringen kan hjälpa oss med det.
    Allt verkar väldigt snårigt och invecklat.
    Jag är tacksam för all respons!!!

• Mametchi

Uppdaterar lite.
    Har talat med dotterns fröken i dag (ursäktade så mycket för att jag störde med skolfrågor mitt i sommaren...).
    Hon sa att inte skolan har råd med assistent, och det stämmer att den andra eleven i skolan som har assistent inte har det via skolan, utan det är hemkommunen som betalar, en annan hemkommun än våran (vi bor i samma kommun som skolan, den andra eleven i grannkommun). Hon sa att om kommunen går in och betalar är det enda möjligheten vi har.
    Jag funderar på att om inte kommunen står för assistenten så kanske man kan söka assistent till fritiden för hjälp med fritidsaktiviteter och läxläsning. Hon behöver aktiveras, och vi har ju många barn med särskilda behov, så vi räcker inte riktigt till... Läxläsningen är ett Harmageddon också, så det vore bra med hjälp där. Men då är det väl genom Fk och habiliteringen eller?
    Håhåjaja vad rörigt detta är...

• Volcany

Hej! Jag tror ni söker assistent i skolan genom LSS

• caspersmamma 08

Hej
    min son är 14år och har gått i vanligklass från 4an till 7an men det har bara gått utför så nu i slutet av sjuan så började vi fundera på assistent eller byta skola till en aspergerklass. Vi pratade med sonen och sa att dom två alternativen har du och han valde då att byta skola.
    2v innan skolan slutar så ringer sonens lärare hem till oss och berättar att han inte varit där på hela veckan, jag tar då och ringer till läraren i den nya skolan och frågar om han får vara där istället och de gick bra.
    Redan andra dagen hade jag fått en ny son han är glad, lugn, pratar om skolan, inga problem att få upp honom på morgonen för att komma iväg till skolan.
    Förr var han irreterad, trött, utbrott för det minsta lilla, frågade man något om skolan fick man alltid som svar "vet inte"
    Jag kan nu slappna av all information får jag via mail, läxor har dom inga de går längre i skolan på dagarna istället, de ringer på engång om han sticker från skolan och inte en vecka senare.

• Mametchi

Solstrålen: Jättebra! Våran dotter bytte ju för ett år sen och har haft en fantastisk närvarostatistik senaste läsår. På de föregående skolorna (hon har bytt några ggr) har det varit svårt att få henne att närvara alls... Det gör en så stor skillnad för dem!
    Volcany: Vi har fått LSS-handläggare nu, men han är på semester. Så just nu står det väldigt still...

• Telen
    Mametchi skrev 2009-06-29 13:07:54 följande:
    Hmmmm... Jag undrar väl mer om det går att få medel till assistenten från något annat håll, fk eller nåt? Jag vet att en annan elev i skolan har fått medel till assistent från något annat ställe och inte från skolan. Jag undrar vad det andra stället är. Vi är rätt nya på den här skolan och jag vet inte vad eleven och dennes föräldrar heter, annars hade jag ringt och frågat dem. Är nyinflyttad på orten också, så kan inte ta reda på genom djungeltelegrafen heller - är ju lite känsligt också sånt att bara fråga runt. Iofs hade jag kunnat försöka få tag på nån på skolan, men det är sommarlov... sucka. Nån som vet nåt alls?

Du kan få en check.
Svar på tråden Asperger - assistent i skolan?