• Anonym (Jobbigt..)

Stel i nacken = domningar?

Har på senare tid känt att jag är spänd/stel i min nacke. När jag satt och kollade på tv häromdagen så började det domna i min vänsterarm. Sen började det från öronen och in mot munnen. När jag la mig på kvällen så domnade "fettet" därbak på höger sidan av ryggen. I två dagar har det nu bara varit ena örat i taget håller i sig en stund sen släpper det. Ringde min läkare och han sa att det beror på att man spänner sig i nacken och alla nerver som sitter där kommer i kläm, och eventuellt stänger av så att det domnar. Inget farligt..

Någon mer som har bekymmer med detta?
    Hur slappnar man av riktigt i nacken?

• Svar på tråden Stel i nacken = domningar?
  • xandersmamma

JA!
    Jag har precis så också! Fast mina domningar sitter mest i armar och händerna ut i fingertopparna!!
    Jag pratade också med min läkare och han sa med att det beror på att man är jätte spänd i nacken..
    kommer mest när jag sitter stilla eller ligger ner?

har funderat på att gå och få nacken masserad! men det kostar ju...{#lang_emotions_wink}

• Anonym (Jobbigt..)
    xandersmamma skrev 2009-06-29 08:40:43 följande:
    JA!Jag har precis så också! Fast mina domningar sitter mest i armar och händerna ut i fingertopparna!!Jag pratade också med min läkare och han sa med att det beror på att man är jätte spänd i nacken.. kommer mest när jag sitter stilla eller ligger ner?har funderat på att gå och få nacken masserad! men det kostar ju...
    Tur att man inte är ensam!
    Ibland kan det hända att det blir som dig, men framförallt är det käken och öronen. Knasigt!
    Jo det kostar ju multum! Har du något bra avslappningstips? När jag känner av det kan det ju hända att man blir mer spänd och så. Han sa att man ska dra upp axlarna och andas in o ut och släppa ner dom. Men det funkar inte här :P
  • kimman

Hej!

Det som verkar behövas är att du får löst upp muskelknutor och spänningar som inte släpper, och öka blodgenomströmningen i aktuella vävnader.

Massör, Naprapat, Spikmatta (t ex shakti), Fysisk aktivitet (anfådd-nivå), akupunktur, Poweryoga mm kan hjälpa till. En duktig massör är ofta en mycket bra investering.

Man kan även få bra hjälp via sjukgymnast här om det är skralt i kassan!
    Läkarna brukar inte vara inriktade mot de behandlingsmetoder som hjälper dig bäst just nu.
    Via vårdcentralen bokar du en tid med sjukgymnast (där jag bor är det bara att ringa, ingen remiss från läkare behövs, annars gå till VC-läkaren och begär remiss till sjukgymnast.)

Ett besök kostar 80 kr (v:a götaland) och man kan behöva gå ett antal gånger. De kan behandla med olika metoder som akupuktur, stretchingprogram som du gör hemma eller där om de har rehablokal, TENS (elstimulering för muskelavspänning).
    Man får även låna hem hjälpmedel som TENS-apparat och träningsgummiband.

Ibland finns även massör knuten till VC = Billigare än att gå privat. Ring och fråga: finns det massör /sjukgymnast hos er? Hur träffar jag dom? Det är olika på olika ställen.

Jag resonerar ändå såhär: Hur mycket pengar lägger du varje år på att underhålla bilen? Eller hemmet? Hur mycket lägger du på att underhålla din egen kropp och hälsa? Det lönar sig att bekosta 2-5 massagebesök eller ett inledande besök hos naprapat (som även är duktig på nervsystemet och fysiologin i stort), om du blir av med problemen efteråt. Att gå obehandlad med besvären gör det värre och kan ge framtida problem.

Det är såklart skönt att få behandling av symptomen, men fundera lite över orsakerna också: Drar du upp axlarna? Vanligt vid stress, skrivbordsjobb, amning osv.. Rynkar du /spänner pannan/ögonbrynen? Det bidrar till spänningar och huvudvärk, osv. Prova en avspänningscd med instruktioner där du växelvis spänner och slappnar av i olika kroppsdelar. Du kan få prova runt lite men kommer att hitta en lösning som passar! Min erfarenhet säger att naprapat och massör är riktigt effektivt att rivstarta med några gånger, sen kan man göra mer förebyggande själv.

Lycka till!
    /hälsopedagogen

• Annelie03

Hejsan!

Jag har som ovan nämnda väldigt ont i nacke och axlar men mina domningar kommer främst i nacken. Det känns som sockerdricka och jag får yrsel. Värken leder till trötthet och när jag lägger mig ner blir värken värre. Jag har ondast på morgonen. Har provat olika kuddar men har inte hittat någon bra. Har köpt en kudde som är som en u-formad korv men är inte riktigt bra. Är det någon som haft domningar i nacken och har blivit fri det ? Har någon ett bra tips på en bra kudde.
     Jag vaknar med huvudvärk och mitt största problem är yrseln som även leder till ångestkänsla.

Hoppas på ett bra tips/råd

Annelie      

• Anonym (C)
    Annelie03 skrev 2013-04-28 08:28:49 följande:
    Hejsan!

Jag har som ovan nämnda väldigt ont i nacke och axlar men mina domningar kommer främst i nacken. Det känns som sockerdricka och jag får yrsel. Värken leder till trötthet och när jag lägger mig ner blir värken värre. Jag har ondast på morgonen. Har provat olika kuddar men har inte hittat någon bra. Har köpt en kudde som är som en u-formad korv men är inte riktigt bra. Är det någon som haft domningar i nacken och har blivit fri det ? Har någon ett bra tips på en bra kudde.
     Jag vaknar med huvudvärk och mitt största problem är yrseln som även leder till ångestkänsla.

Annelie      
    Har själv haft samma problem när min nacke bestämde sig för att gå bazzooka. Yrseln främst var hemsk och jag kunde vakna flera gånger per natt av att hela rummet snurrade. När det var som värst var jag i stort sängliggande pga yrseln.

Har du varit hos läkare? Annars gå och få kollat så att du inte har muskelinflammation som kan behöva medicinsk hjälp. Jag rekommenderar även sjukgymnast som kan hjälpa dig med övningar som stretchar nacken.

Jag har precis som du prövat det mesta i kuddväg men inget har hjälpt direkt. Dock så för mig blev det lite bättre av att jag låg på sidan och liksom korvade ihop kudden så jag fick stöd för nacken och låg med rak ryggrad.

Försök också att hålla dig rörlig och inte spänna dig under dagarna. Vet att det är jättesvårt eftersom man liksom alltid går och är rädd man ska ramla omkull pga yrseln. Men ju mer man spänner sig desto värre blir problemet. Vit tigerbalsam kan också vara skönt smörja in nacken med tyckte jag...eller bara sitta med varm vetekudde ett tag.

• idape
    Annelie03 skrev 2013-04-28 08:28:49 följande:

Hejsan!

Annelie      

Jag har precis likadant som du! Hur har det gått för dig? 
    Det enda som hjälper för stunden är ice power Kylgele.

Svar på tråden Stel i nacken = domningar?