• Anonym

Förstoppning från helvetet!!! Hjälp mig!

Jag har vart förstoppad i 5 dagar nu, och jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har testat det mesta: Katrinplommon, druckit en massa vatten och sen har jag klunkat i mig Laktulos Recip, fast det tog jag bara den första dagen då jag märkte senare att den hade gått ut en månad tidigare.. Eller kan man använda det ändå? Är det farligt om man dricker det fast det har passerat utgångsdatumet?

Det är skitjobbigt detta! Jag kan knappt göra nånting. Vågar inte gå ut, för då är jag rädd att det bara ska spruta ut för jag har magknip nästintill hela tiden.
    Jag står inte ut med detta mera. Sån här jävla förstoppning har jag aldrig haft tidigare, tror jag. Inte vad jag har minne utav iallafall..

Hjälp mig, snälla!!!!

• Svar på tråden Förstoppning från helvetet!!! Hjälp mig!
  • Anonym
    ENAOLINE skrev 2009-07-05 13:09:32 följande:
    provat olja? 1-3 matskedar olja.. det är äckligt men funkar super! microlax funkar också. har jobbat inom vården och prova diverse olika metoder, men oljan har faktiskt hjälpt mest!
    Nu har iofs den värsta förstoppning gått över, men kanske bra och veta ändå. Vad för sorts olja? Vanlig matlagningsolja eller?
  • 3barnsmor

Ni borde testa fitline.. grymt bra mot det mesta!!!

• Anonym (Denna förstoppning fy...)

Vet att tråden är gammal men sätter igång den igen för har en hård hemsk förstoppning som pågått i två veckor och inget av dessa tips som ligger här just nu fungerar för mig. Det som funkat bäst har varit att skölja med mycket varmt vatten länge där bak och att ta 2 tabletter dagligen av Mage orginal från hälsokosten på kvällen, men just nu fungerar inte detta.
    Så vänligen alla ni som har tips mot förstoppning fyll på tråden. MVH.

• Anonym (M)
    Anonym (Denna förstoppning fy...) skrev 2025-11-23 13:16:58 följande:

Vet att tråden är gammal men sätter igång den igen för har en hård hemsk förstoppning som pågått i två veckor och inget av dessa tips som ligger här just nu fungerar för mig. Det som funkat bäst har varit att skölja med mycket varmt vatten länge där bak och att ta 2 tabletter dagligen av Mage orginal från hälsokosten på kvällen, men just nu fungerar inte detta.
    Så vänligen alla ni som har tips mot förstoppning fyll på tråden. MVH.

Om inget annat fungerar så sitter stoppet högre upp och då är de oljelkyx med rektalsond det ända som hjälper. Det får man hjälp med på akuten. 

Okej. Tack :)

De vill inte hjälpa till på akuten (Salgrenska). Det enda de skickade med mig var en stor flaska jag skulle tömma där bak. Endel kom ut men det mesta är kvar och jag har fortfarande jätte ont i magen. Har gått fyra veckor nu. Ska höra med vårdcentralen.

• Grässtrå77
    Anonym (Denna förstoppning fy...) skrev 2025-12-02 15:24:52 följande:

De vill inte hjälpa till på akuten (Salgrenska). Det enda de skickade med mig var en stor flaska jag skulle tömma där bak. Endel kom ut men det mesta är kvar och jag har fortfarande jätte ont i magen. Har gått fyra veckor nu. Ska höra med vårdcentralen.

Hoppas du får hjälp på vårdcentralen. Vänta inte så länge nästa gång utan ta kontakt med dem när egenvården inte hjälper.
    Grässtrå77 skrev 2025-12-02 16:17:01 följande:
    Hoppas du får hjälp på vårdcentralen. Vänta inte så länge nästa gång utan ta kontakt med dem när egenvården inte hjälper.
    Ja det gäller nog att agera snabbt.
  • Anonym (Moven)
    Anonym (Denna förstoppning fy...) skrev 2025-12-02 15:24:52 följande:

Har du provat dulcolax? Betydligt starkare än laxuberal och annat som föreslagits i tråden. Sen skulle jag rekommendera movicol i förebyggande syfte om du har problem med återkommande förstoppning. Det har räddat livet på mig! Jag hade jättemycket problem tidigare men nu tar jag movicol varje dag och har inte haft problem med magen en enda dag sen jag började med det för ett och ett halvt år sen. Såååå underbart!
    Anonym (Moven) skrev 2025-12-02 16:56:37 följande:
    Har du provat dulcolax? Betydligt starkare än laxuberal och annat som föreslagits i tråden. Sen skulle jag rekommendera movicol i förebyggande syfte om du har problem med återkommande förstoppning. Det har räddat livet på mig! Jag hade jättemycket problem tidigare men nu tar jag movicol varje dag och har inte haft problem med magen en enda dag sen jag började med det för ett och ett halvt år sen. Såååå underbart!
    Förstoppning är verkligen från helvetet. Har också återkommande förstoppning. Movicol fungerarvinte på mig och har provat Dulcolax men inte ens det fungerar på mig. På apoteket sa de att jag kan prova movicol samtidgt så jag ska nu prova det och vårdcentralen så fort som möjligt.
  • Anonym (förlossningsskadad)

JAg har rectocele, och det enda som fungerar för mig är dulcolax när det är som värst och sen movicol (eftersom man helst bara ska använda dulcolax en vecka). Jag har haft dessa problem i över 1,5 år, och provat allt man kan tänka sig som är receptfritt och det enda som funkar är dulcolax för mig "2 tabletter".

Men det gör lite ont när magen börjar jobba då. Det bästa är att den tömmer hela magen, och det är otroligt skönt efter att ha varit förstoppad ett tag.

• Anonym (Moven)
    Anonym (Denna förstoppning fy...) skrev 2025-12-02 18:12:15 följande:
    Förstoppning är verkligen från helvetet. Har också återkommande förstoppning. Movicol fungerarvinte på mig och har provat Dulcolax men inte ens det fungerar på mig. På apoteket sa de att jag kan prova movicol samtidgt så jag ska nu prova det och vårdcentralen så fort som möjligt.
    Nej, movicol funkar inte öht mot förstoppning för mig heller - är jag förstoppad så är det totalt värdelöst. Men, det funkar som förebyggande! Har du gett det en chans i det avseendet? Eller har du bara använt det när du redan är förstoppad? Jag resonerade nämligen länge precis som du: "jag har testat movicol och det hjälper ju inte ett skit", men jag hade ju aldrig använt det när jag inte var förstoppad ...
    Anonym (Moven) skrev 2025-12-03 04:11:27 följande:
    Nej, movicol funkar inte öht mot förstoppning för mig heller - är jag förstoppad så är det totalt värdelöst. Men, det funkar som förebyggande! Har du gett det en chans i det avseendet? Eller har du bara använt det när du redan är förstoppad? Jag resonerade nämligen länge precis som du: "jag har testat movicol och det hjälper ju inte ett skit", men jag hade ju aldrig använt det när jag inte var förstoppad ...
    Minns inte när jag var helt fri från förstoppning men kanske jag blir fri från den och kan börja om och ta movicol endast efter det Vårdcentralen sa idag att ta en kur 8 påsar movicol en gång. Nästa dag 6 påsar och tredje dagen 4 påsar. I tre dagar ska jag också ta klyx. Om inte allt detta hjälper skulle jag till akuten. Förhoppningsvis funkar detta.
  • Anonym (Moven)
    Anonym (Denna förstoppning fy...) skrev 2025-12-03 11:34:31 följande:
    Minns inte när jag var helt fri från förstoppning men kanske jag blir fri från den och kan börja om och ta movicol endast efter det Vårdcentralen sa idag att ta en kur 8 påsar movicol en gång. Nästa dag 6 påsar och tredje dagen 4 påsar. I tre dagar ska jag också ta klyx. Om inte allt detta hjälper skulle jag till akuten. Förhoppningsvis funkar detta.
    Stort stort lycka till!
    Anonym (Moven) skrev 2025-12-03 15:21:00 följande:
    Stort stort lycka till!
    Tack :)
Svar på tråden Förstoppning från helvetet!!! Hjälp mig!