• Tyche82

Är lågprismärken sämre? (mat)

Idag åkte jag och en kompis och handlade tillsammans. Vi har tänkt göra det ett tag, när vi pratar matpriser har vi lagt nästan dubbelt så mycket som dom i veckan.
    Vi lever ganska lika och är jämnåriga så vi tycker att vi borde ha ganska snarlika matkostnader.
    Vi satte oss ner och planerade maten tillsammans för veckan som kommer. Vissa saker skulle vi ha som dom inte skulle ha och vice versa men på det stora hela skulle vi handla samma saker.

Vår mat kostade nästan 1300, medan deras kostade knappt 700 kr.
    Det är stor skillnad tycker jag.
    På varorna vi köpt lika kostade vår mat nästan 1000 och deras mat kostade 650 kr.

Jag är förvånad att det är så stor skillnad ändå, jag trodde inte att det skulle vara det.
    Jag köpte mer grönsaker och frukt än vad hon gjorde vilket gjorde att det redan då skiljde över 100 kr.
    Sen köpte hon Euroshopper och ica och det gjorde inte jag. (förutom krossade tomater som vi köper icas).

Nu funderar jag på om vi ska börja köpa lågprismärken. Inte för att vi inte har råd att leva som vi gör nu, men varför lägga ut mer än vi behöver?
    Vi har ätit mat hos våra kompisar och det är alltid god, välsmakande mat.

Att vi inte gjort det hittills beror dels på vana, vi är vana att handla felix istället för ica. Vi vet vad det smakar.
    Sen har jag tänkt att lågprismärkenas mat inte ska vara lika bra, lika nyttigt. Varför vet jag inte, men så har jag tänkt.
    Är lågprismärken sämre ur kostsynpunkt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-03 14:30
    Måste tillägga att vi köper så mycket ekologisk kravmärkt, rättvisemärkt och lokalproducerat som möjligt vilket bidrog med ytterligare lite högre pris på varorna.

• Svar på tråden Är lågprismärken sämre? (mat)
  • mm m

Är olika på olika saker tycker jag . Det behöver inte alls vara sämre för att det är lågprismärken. Förut pte jag alltid godegårdens ketchup com jag gillade, Willys pasta är prisvärd och helt ok atr äta för mig,
    coops frysta maks ä rmina helt klart bästa majs och billigare ön att köpa i burkar, coops buirkmajs gillar ja g inte lika mycket,

Eurochoppers frysta grömsaker är goda och innehållde sådana blandningar som jag tycker om.

Krossadetomater brukar jag köpa lågpris menm visst känns det lite skillnad i smak och kryddning om man köper en dyrare bariant men ddet gör mig inte så mcyske kan krydda själv.

williy köttbullat säger folk ska ara bra har inte testat själv.

kommer säkert ånå mer sen.

• mm m

coops ris tycker jag fungerar bra, och pasta från willys

• Marma
    jaghopparhögt skrev 2009-07-03 14:27:35 följande:
    Vissa lågprismärken är ju faktiskt exakt samma vara som den lite dyrare bara att de har olika förpackning. En vän till jobbade förr på ett ställe där de bland annat gjorde en blåbärskaka och den packeterades sen som både willys/eldorado och som ett dyrare dessertmärke. Men det var exakt samma innehåll.
    Sånt har maken oxå varit med om när de packat ris o juice. Helt plötligt byter de bara påsar/kartonger mot billigare märke fast samma som de dyra. Så vi går mer efter smak än märke. Som sagt de dyra tar ju oftast bara betalt för reklamen.
  • Lycka80

Det är oftast så att det är dom stora leverantörerna som gör willys, ica och coops egna märken. Butik kedjorna har kunnat pressat priserna eftersom det handlar om så stora mängder. tex är det olw som gör coops chips...

• mm m

Coops frysta majs är supergod.. mmm

• Krycke

En sak som vi tar med är att titta var den är tillverkat. Det är inte säker att det går, men det är en fördel är om den är tillverkad i Sverige.

• Choklad och Nötter

Detta brukar vi köpa från Eldorad0:

Majs 3 pack
    Krossade tomter
    Tomatpure
    Fryst broccoli
    Jalapenos
    Bomullsrondeller
    Ansiktsservetter
    Tops
    Bakplåtspapper.
    Plastfolie.
    Klorin (Klorrent)

Detta brukar vi köpa från Willys egna märke:

Pasta
    Basmatiris
    Tonfisk i vatten
    Smörgåsgurka
    Bacon
    Räkor och kräftstjärtar i lage som vi har till bl a räkmackor
    Fryst kycklingfile
    Frysta bär till bl smoothie

Detta brukar vi köpa från ICA`s egna märke:

Pasta
    Tomatsås
    Leverpastej
    Creme fraiche
    Makrill i tomatsås
    Torkade kryddor
    Nachos chips
    Fryst laxfile
    Frysta bär till bl a smoothie

Detta brukar vi köpa från Coop´s egna märke som heter Coop Extra:

Tvättmedel (både vit och kulör)
    Bindor

Har säkert glömt något, men detta är vad jag kommer på just nu.

• Dr Mupp

Man får testa sig fram. Ibland är det samma vara men olika förpackningar. Hemköps egna och willy's egna är samma (vårt lokala hemköp har ibland fått felpackad mat så det har stått willy's istället för hemköp.)

Läs innehållsförteckning och testa dig fram. Du märker om det är bra eller inte.

• Choklad och Nötter

Nu kom jag på 2 saker till som vi köper från ICA´s egna märke.

Kakao och honung.

• viktoriasilen

Den som påstår att pengarna man lägger på dyrare mat går till reklam i första hand än på kvalitén ska nog sätta sig och göra lite djupare forskning tycker jag. (no offence) 

De svenska lagarna när det kommer till djurhållning, producering, löner och andra avgifter är bra mycket bättre än de man har i andra EU-länder!

Djuren ska ha större inhägnader/stall/hagar, sånt kostar pengar.

Djuren ska ha bättre mat med högre kvalitet än de djuren man föder upp i andra EU-länder, sånt kostar pengar.

Anställda som jobbar på gårdar har bättre avtal än i andra länder, sånt kostar pengar.

Kvalitét kostar pengar!

Vi svenskar är så himla mån om att djuren ska ha det bra. Vi vill se skära grisar med knorr på svansen, på gröna ängar! Men vi vill då inte betala för det! Nej, vi betalar hellre hälften så mycket för än dansk filé för att det är BILLIGARE. Men vad blir egentligen konsekvenserna av det?

Tänker inte skriva en hel uppsats om ämnet. Det är inte svårt att kolla upp själv vad konsekvenserna blir av att man väljer billigare mat.

Jag menar inte att prata illa om de som köper mat av lågprismärken. Jag tror att den största anledningen är fortfarande okunnskap men jag hoppas även att fler kan uppmärksamma detta och välja köttet, brödet, fisken mm, som kostar dom där kronorna extra. För det är det värt!

• annzah

En person i min närhet har arbetat i många år på en fabrik där många olika märken tillverkas. Ofta är det endast förpackningen som skiljer. 

Visst - när det gäller t.ex kycklingfilé skulle jag inte välja ett lågprismärke då den oftast då är från utlandet och fullsprutad med saltvatten, men saker som konserver och så är ju precis samma sak. 

Mitt favoritbröd är t.ex Eldorados riktigt mörka rågbröd, det är fantastiskt gott. 

• SVejsan
    viktoriasilen skrev 2015-03-10 11:27:48 följande:

Den som påstår att pengarna man lägger på dyrare mat går till reklam i första hand än på kvalitén ska nog sätta sig och göra lite djupare forskning tycker jag. (no offence) 

De svenska lagarna när det kommer till djurhållning, producering, löner och andra avgifter är bra mycket bättre än de man har i andra EU-länder!

Djuren ska ha större inhägnader/stall/hagar, sånt kostar pengar.

Djuren ska ha bättre mat med högre kvalitet än de djuren man föder upp i andra EU-länder, sånt kostar pengar.

Anställda som jobbar på gårdar har bättre avtal än i andra länder, sånt kostar pengar.

Kvalitét kostar pengar!

Vi svenskar är så himla mån om att djuren ska ha det bra. Vi vill se skära grisar med knorr på svansen, på gröna ängar! Men vi vill då inte betala för det! Nej, vi betalar hellre hälften så mycket för än dansk filé för att det är BILLIGARE. Men vad blir egentligen konsekvenserna av det?

Tänker inte skriva en hel uppsats om ämnet. Det är inte svårt att kolla upp själv vad konsekvenserna blir av att man väljer billigare mat.

Jag menar inte att prata illa om de som köper mat av lågprismärken. Jag tror att den största anledningen är fortfarande okunnskap men jag hoppas även att fler kan uppmärksamma detta och välja köttet, brödet, fisken mm, som kostar dom där kronorna extra. För det är det värt!

Men per automatik så har inte det högre priset givit bättre kvalite...
    En sydamerikansk biff kan mycket väl kosta mycket mindre och vara av bättre kvalite....
    (och vara bättre ur miljösynpunkt. Då frigående djur, utan antibiotika och båttransport kanske skall vägas mot konstgjort foder, uppvärmda gårdar och djur i gård osv)

En svensk biff på lidl eller en svensk biff på Ica eller en svensk biff från saluhallen kan vara precis lika bra (tyckte att experimentet med Popup-restaurangen Dill var rätt så roande, då gräddan av matbedömmare gav den ett relativt bra betyg utan att veta var råvarorna hämtades... smakmässigt dög ju leverantören bra ) )

Hela iden med brandade märken måste man ju ha koll på också. Det kan mycket väl vara ett utländsk premium märke som vill få upp volymerna som att man tullar på kvaliten. Inköpsvolymer och positionering av varumärken kan också påverka (reklam till viss del) .
    Vissa matvaror kan man dessutom lägga på en större vinstmarginal som handlare bara för att den är svensk eller har någon annan fördel som lockar (även fastän inköpspriset från producenten är i det stora lika högt som lågprismärket). 
Svar på tråden Är lågprismärken sämre? (mat)