• Maj bebis

Barn med astma/förkylningsastma del 4

Barn med astma/förkylningsastma del 4

Hej Vänner, vi hoppar in på en ny trådstart då den andre snart stänger.

Här är alla välkomna att beklaga sig och dela erfarenheter

Värt att läsa om ang astma och allergier:

www.Astmainfo.nu

www.astmaoallergiforbundet.se/

www.smittskyddsinstitutet.se/publikationer

Lista på oss som hänger här i tråden mest, nick, namn på barnet/barnen och när dom är födda.

Frisören: Karisma 070405 och Havana 081010
    lille08: William 080826
    3busfrön: Johanna 070512¨
    Krakerl: (Tuva 060521 ) Moa 081021
    Cattis40: My 060608
    IdaTörnrosa: barn i nedre skolåldern.
    Maj bebis: Nellie 060513
    JohannaW81: Liam 070417, (Linn 080712)
    Majros: Ronja 071119
    hoppsan06: Felix 060811, William 080303, Viktor 080303
    Schnappi i magen: Izabelle 060726, Mino 080328
    troll77:Moa 050616
    Myran08: 080304
    TeZs: Oliwer 051207, Felicia 070709, Elias 081221
    happy2: Sebastian 030415, Kevin 050208, Alexander 070130
    Piiiip: Signe 021022, Ingrid 041114, Albert 070508
    Lindizz: Nova 050411 och Liam 080502 och ( Linus 03 och Engla 06)

• Svar på tråden Barn med astma/förkylningsastma del 4
  • 2små2stora
    Cattis: vem som helst kan göra en ny tråd.

I morgon ska J till astmaläkaren.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • majros
    Trolltrio skrev 2009-10-04 09:26:36 följande:
    Vi klarade natten helt ok! Bara han väl somnat och slutade jaga upp sig lugnade sig andningen. Inga inhalationer i natt. Nu väser han en aning igen, så om inte medicinerna hjälper ska vi nog passa på att få nån att lyssna på honom under dagen.
    Ronja blir alltid så första 1-2 dagarna på en förkylning, hon hostar i stort sett konstant i lite över ett dygn. Vi ger airomir enligt maxdos och så länge hon inte är tungandad ska det inte vara nån fara. Jag har frågat läkaren om just detta. Man sover ju inte direkt nåt men å andra sidan går det över. Hoppas han är bättre idag!
  • majros

KaKje:

Vi har samma erfarenhet av Singulair som Piiip. Inga spyor på natten. Hostar massor första natten hon är dålig typ, efter det är det LUGNT. Slemspyor har hon inte haft sen hon började med singulair.

• 2små2stora

Nu har vi varit hos asmaläkaren så nu ska J ha Singulair, flutide och aerius varje dag och inhalation med ailos när hon  blir förkyld

• Cattis40

3Busfrön; vad är flutide och aerius? Ungefär som Ventoline? Och inget Pulmicort?

• Kissekatt

Ni som har barn med astma, har ni akutmedicin hemma?
    Vi fick åka in akut med vår son för första gången förra helgen och det tog ett dygn innan hans andning var under kontroll. Riktigt otäckt var det, därför att man ju förväntar sig att det ska gå att fixa på akuten.
    Han får dubbla doser Pulmicort morgon och kväll nu, samt Airomir vid behov, men det räckte ju inte denna gången, så jag funderar på om vi borde ha något annat hemma.....

• 2små2stora
    Cattis40 skrev 2009-10-05 13:14:19 följande:
    3Busfrön; vad är flutide och aerius? Ungefär som Ventoline? Och inget Pulmicort?
    Flutide är istället för pulmicort. Aerius är allergimedicin som typ clarityn och liknande. Sedan går vi in med pulmicort och ventoline när hon behöver.
  • 2små2stora
    Kissekatt skrev 2009-10-05 13:19:12 följande:
    Ni som har barn med astma, har ni akutmedicin hemma? Vi fick åka in akut med vår son för första gången förra helgen och det tog ett dygn innan hans andning var under kontroll. Riktigt otäckt var det, därför att man ju förväntar sig att det ska gå att fixa på akuten. Han får dubbla doser Pulmicort morgon och kväll nu, samt Airomir vid behov, men det räckte ju inte denna gången, så jag funderar på om vi borde ha något annat hemma.....
    Airomir är akutmedicin han kanske behöver den mer regelbundet än bara vb. Pulmicorten har bättre effekt om man tar airomir 15-20 min före.
  • Kissekatt
    2små2stora skrev 2009-10-05 13:49:35 följande:
    Airomir är akutmedicin han kanske behöver den mer regelbundet än bara vb. Pulmicorten har bättre effekt om man tar airomir 15-20 min före.
    Jo, han får den ju upp till 5 gånger per dag när det är som värst. Vad jag menar är om det finns någon annan form av mer effektiv medicin man kan ha hemma och bara använda i nödfall? 
  • 2små2stora
    Kissekatt skrev 2009-10-05 14:18:33 följande:
    Jo, han får den ju upp till 5 gånger per dag när det är som värst. Vad jag menar är om det finns någon annan form av mer effektiv medicin man kan ha hemma och bara använda i nödfall? 
    Inte vanligtvis. Vi fick kämpa innan vi fick vår ailos vilket är det man använder för att inhalera  med på sjukhuset.
  • lille08
    Kissekatt skrev 2009-10-05 14:18:33 följande:
    Betapred kanske? Det har William fått ett par gånger inne på akuten när han har varit dålig.
  • KaKje

hej! Tack för slemspyetipsen...

vi använder dock singulair till vår stora tjej redan... det har blivit lite bättre men inte bra...

vi undviker slembildande mat men kan inte låta bli att ge dem mat. de är ofta förkylda flera veckor i sträck... vi har fått aerius till dem men skall bara ge det vid behov... vid pollen och så...

tar tacksamt emot fler tips...

• 2små2stora
    KaKje skrev 2009-10-05 18:02:08 följande:
    hej! Tack för slemspyetipsen... vi använder dock singulair till vår stora tjej redan... det har blivit lite bättre men inte bra... vi undviker slembildande mat men kan inte låta bli att ge dem mat. de är ofta förkylda flera veckor i sträck... vi har fått aerius till dem men skall bara ge det vid behov... vid pollen och så... tar tacksamt emot fler tips...
    Jag fick idag order om att ge aerius dagligen då det har en positiv effekt på förkylningar
  • Mytime

Hejsan

Jag är ny här och har inte orkat läsa ALLA inlägg före mig men har läst lite här o där o inser att det som ja trodde var ganska ovanligt verkar vara väldigt vanligt.

Min dotter har förkylningsastma.
    Hon blir fem år i Januari och har haft astmabesvär i ungefär 3-4år.

Man känner sig verkligen maktlös när det är som värst.
    O att de blir i princip varenda gång minsta lilla förkylning uppstår.

Min dotter får Airomir 2puffar per gång och vid "mindre besvär" så ska hon ha detta morgon och kväll, periodvid även vid lunch. O när det är riktigt jobbigt så får hon ta den oftare än så.
    Hon har även flytande brickanyl o om ja förstått rätt så ger den samma effekt och är av samma "sort" som airomiren. Men för oss är det lättare att ge den nattetid än att inhallera.

Hon har även Flutide 50mg/puff, 4puffar morgon och kväll. 

O sedan drygt ett år tillbaka har hon även Singulair.

Men denna har jag svårt att känna att den ger tillräcklig effekt.
    Det är så svårt att veta när det är bäst att ge den dessutom.

Det ska ju va antingen en timme före mat el två timmar efter om ja minns rätt?
    När vi kommer hem från dagis vid femtiden på dagarna o då ska börja me maten och sen ska hon i säng mellan 18-19, oftast närmare 18 för att hon e så trött då.
    Det blir svårt att "hinna" för bästa effekt.

Är det nån som har koll på hur länge den här med förkylningsastma brukar hålla i sig innan de blir bättre?
    Har för mig att ja hört nån gång att de "växer bort" runt tonåren, men brukar lugna ner sig mkt tidigare, men när e detta, nån som har en aning??

• 2små2stora
    Mytime skrev 2012-11-07 21:58:41 följande:
    Hejsan

Jag är ny här och har inte orkat läsa ALLA inlägg före mig men har läst lite här o där o inser att det som ja trodde var ganska ovanligt verkar vara väldigt vanligt.

Min dotter har förkylningsastma.
    Hon blir fem år i Januari och har haft astmabesvär i ungefär 3-4år.

Man känner sig verkligen maktlös när det är som värst.
    O att de blir i princip varenda gång minsta lilla förkylning uppstår.

Min dotter får Airomir 2puffar per gång och vid "mindre besvär" så ska hon ha detta morgon och kväll, periodvid även vid lunch. O när det är riktigt jobbigt så får hon ta den oftare än så.
    Hon har även flytande brickanyl o om ja förstått rätt så ger den samma effekt och är av samma "sort" som airomiren. Men för oss är det lättare att ge den nattetid än att inhallera.

Hon har även Flutide 50mg/puff, 4puffar morgon och kväll. 

O sedan drygt ett år tillbaka har hon även Singulair.

Men denna har jag svårt att känna att den ger tillräcklig effekt.
    Det är så svårt att veta när det är bäst att ge den dessutom.

Det ska ju va antingen en timme före mat el två timmar efter om ja minns rätt?
    När vi kommer hem från dagis vid femtiden på dagarna o då ska börja me maten och sen ska hon i säng mellan 18-19, oftast närmare 18 för att hon e så trött då.
    Det blir svårt att "hinna" för bästa effekt.

Är det nån som har koll på hur länge den här med förkylningsastma brukar hålla i sig innan de blir bättre?
    Har för mig att ja hört nån gång att de "växer bort" runt tonåren, men brukar lugna ner sig mkt tidigare, men när e detta, nån som har en aning??

Vi ger singulair innan vi åker till dagis på morgonen för annars får vi inte sova. 

Ge singulairen direkt när ni kommer hem då hinner det gå en stund innan hon äter i alla fall.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Barn med astma/förkylningsastma del 4