• JessicaWigren

Ett oroligt par

Hejsan hade några frågor om mig och min sambo. Ända sedan vår son kom för ca 2 år sedan så har allt bara rasat mellan mig och min kille. Jag har blivit svartsjuk sen vår son kom som tex... Går det en tjej förbi oss och jag ser att min kille tittar på henne så tror jag alltid att min kille tycker hon ser bra ut, bättre ut än mig. Detta har lett till att vi har tjafsat mycket under vår tid tillsammans sen vår son kom. Men min kille säger att dem han ser inte är något intressant det är bara människor för honom. Jag tror att min svartsjuka började ca när vår son var 1 vecka gamal då vi var på besök hos en bekant och min äldre syster var där, jag låg på sängen och amade vår son när jag såg att min sambo och min syster och en bekant stod och prata då jag såg att min sambo tittade på min syters bröst. Jag har väldigt dåligt självförtroende ficj det efter vår sons födsel, jag hade jätte bra själförtroende innnan. Vet ej om det kan ha något med min svartsjuka att göra.? Som läget är nu så känns det som att vi är vänner, det går i perioder ena stunden e vi kärleksfulla och den andra ovänner. Men vi båda vill bli kära på nytt igen men vet ej hur vi aka vara eller göra mot varann,det känns som om vi båda har glömt bort hur man gör. Vi vill ha ett förhållande med mucket kärlek närhet och sex som vi hade i början. Jag och min sambo har aldrig haft egen tid för varnann sen vår som kom, vi har ca 2 timmar på kvällen till att ägna oss till varann då vår son sover. Vi har ingen i närheten som kan vara barnvakt så ofta som man vill. Hoppas att du kommer fram till en bra lösning som kan rädda oss!!! MVH ett oroligt par

• Svar på tråden Ett oroligt par
  • Tommy parterapeuten

Hej
    Att få barn är troligvis en av de största omställningar ett par får vara med om. En ganska stor andel känner också att relationen påverkas negativt. Det som händer är att vi går från par till familj vilket är naturligt när man får barn. Det kan göra att vi kan tappa bort delar som är viktiga i relationen. Utan att tänka på det kan vi ibland glömma de små delarna som vi uppskattade innan vi fick barn. Det är inte de stora händelserna som håller ihop en relation utan dom små. Det ni kan börja med är att skapa ritualer för känslomässig kontakt. Det innebär t.ex att ni varje dag sitter ner och småpratar med varandra. När ni gör det så ske några positiva saker. Dels uppdaterar ni kunskapen om varandra och dels får ni kontakt, en upplevelse av att den man är tillsammans med söker ens sällskap. Se också till att ni regelbudet kramar om varandra när ni möts och när ni skiljs åt och att ni ger varandra uppskattning för både vad ni gör och för vem ni är. Om ni får in ritualerna och uppskattningen ökar kommer ni att få en stabilare grund att stå på. Glöm inte att relation bygger man.
    Tommy

Svar på tråden Ett oroligt par