• Superbia

Tillsammans med en slarver..

Jag börjar känna att mitt tålamod tryter.
    Min sambo är en riktig slarver; sköter inte hushållet utan att jag först måste påpeka för honom allt som måste göras, jag skulle aldrig våga låta honom ansvara för någonting för jag vet att det inte blir gjort (ex betala räkningar eller hålla koll på något viktigt som måste bli gjort), ingenting engagerar honom förutom tv-spel och att sitta vid datorn.
    Vi pratar om detta emellanåt och han säger att han vet med sig själv att han är en slarver, att han ska bättra sig och sedan händer.. ingenting.

Hur ska jag få honom att förstå att jag menar allvar när jag drar igång diskussionerna? Jag börjar känna mig respektlöst behandlad och att min vilja inte är så mycket värd. Vad gör man?

• Svar på tråden Tillsammans med en slarver..
  • Tommy parterapeuten

Hej
    Att leva tillsammans innebär att vi ständigt måste kompromissa och komma överens. Det ni förmodligen har hamnat i är ett mönster av att du tar upp saker och att han drar sig undan. Vanliga känslor som ligger bakom för kvinnor är att de känner sig ensamma och för män att de känner sig otillräckliga.  Det som blir viktigt är att ni båda känner er delaktiga i det gemensamma. En bra fråga som bör ställas är "hur tycker du att Vi ska göra med.......". De svar som är önskvärda är att ni båda tycker någonting och att ni utifrån det kommer överens så att båda blir hyggligt nöjda. Ett dålig svar skulle kunna vara om någon säger "jag bryr mig inte" men så tycks det inte vara i ert fall då han ändå kan hålla med om att han kan vara slarvig.

Tommy

Svar på tråden Tillsammans med en slarver..