• Sofiko

Tvasprakighet och otydligt uttal?

Hej!

Min son pa tva ar och tva manader ar tva-sprakig (svenska och grekiska men hor aven engelska dagligen) och ar valdigt duktig pa svenska. Han kan manga ord och pratar oftast i 4-ordsmeningar. Men han pratar jatteotydligt! Nar han pratar grekiska med sin pappa och alla andra sa tycker jag att han pratar mycket tydligare aven om han kan farre ord och inte sager sa langa meningar. Beror detta pa att han hor grekiskan fran alla runt omkring men bara svenska fran mig? Jag borjar bli orolig att hans daliga uttal kan bero pa att jag inte pratar svenska dagligen (annat an med honom) och kanske ar lite rostig. Jag forsoker prata jattetydligt, ha svenska ljudbocker pa cdn, lata honom se svenska filmer samt lata honom prata med mormor i telefonen varje dag. Ar det nagon annan som har samma erfarenhet? Har det blivit battre eller har ni fatt hjalp av en logoped?

• Svar på tråden Tvasprakighet och otydligt uttal?
  • Örnie

I min erfarenhet har otydligt uttal ingenting att göra med tvåspråkighet. Det har säkert helt andra orsaker även i ditt barns fall. Gå och tala med barnläkaren om han/hon tycker att det behövs remiss till logoped.

• tidigareplatt

Jag tycker att det låter jättebra. De flesta jag träffat på i samma ålder som är tvåspråkiga pratar endast det ena språket eller några ord av det andra. Det är ganska vanligt att barnen "samlar" ord ett bra tag och sen en dag när de känner sig säkrare så kommer allt :)

• Sofiko

Tack for era svar!

Likjornaja: Ja, jag vet ju inte om uttalet beror pa att han har tva (tre) sprak och kanske blir lite forvirrad eller om han behover hjalp av logoped for att han helt enkelt pratar otydligt. Jag avvaktar lite och later hans sprak utvecklas mer, men forsaker tanka pa att prata jattetydligt med honom. Nagon med erfarenhet av logoped uttomlands?

Platt: Jag tror att han pratar ratt bra for sin alder och tvasprakighet. Vet att han pratar ungefar lika mycket som en tva-aring i Sverige, dock lite samre an ett tvaarig grekiskt barn da jag ar hemma med honom om dagarna och han hor mest svenska. Jag tror att grekiskan kommer snabbt nu och kanske kommer allt pa plats nar bada spraken har utvecklats mer.

Svar på tråden Tvasprakighet och otydligt uttal?