Han glömmer allt det uppenbara.
Min man och jag har hamnat i ett negativt mönster där han glömmer och jag tjatar.
Det är otroligt elementära saker. När jag kom hem från jobbet idag, till exempel, hade han inte stängt påsen till brödet och glömt juicen framme. I den här värmen blir juicen lätt dålig när den står framme flera timmar varje dag, och brödet i påsen blir självklart torrt.
Det händer så gott som varje dag, vilket gör det dyrt i längden.
Han glömmer ofta packa upp sin väska så det börjar ofta mögla i hans matlåda.
I badrummet har vi krokar till handduk och även en elektrisk handdukstorkare på väggen. När han duschat så stänger han inte av handdukstorkaren (drar mycket el) och hänger ofta upp handduken över dörren. Detta har lett till att dörren börjat svälla (det sker liksom varje dag). Ibland hamnar den blöta handduken i en hög på golvet eller på sängen. Detta innebär att det sällan finns en torr handduk till mig i badrummet när jag ska duscha eftersom han tar första bästa - och hans förra hänger ju kvar i lägenheten.
Det är många liknande saker som påverkar mig i min vardag, och jag vet inte hur jag ska hantera det. Om han får ta sitt eget ansvar och ta konsekvenserna av vad han gör så betyder det att jag får leva med ingen frukost, blöta handdukar, räkningar från inkassom mögel i köket, samt ständigt ha icke undanplockad disk, påsar i köket som inte plockas undan och så vidare.
Alternativet är att jag rensar upp efter honom (med eller utan kommentar) eller tjatar på honom tills han gör det själv. Ingen av dessa sakerna har någon inverkan.
Så vad gör jag?