Som tidigare sagt i tråden så finns det hjälp att få. Börja med att prata med din BM när det väl är dags för inskrivning, räcker inte det så brukar det finnas särskilda samtalsmottagningar för kvinnor som är förlossningsrädda. Jag läste också på vardguiden.se att man kan träffa en barnmorska redan innan man blir gravid för gravidplanerande samtal om man är så rädd att man inte vågar försöka bli gravid.
Innan jag blev gravid första gången var jag också förlossningsrädd, jag förstod inte hur jag skulle klara av det där och skulle jag gå igenom det så skulle jag ha all smärtlindring som gick att få. Jag pratade med både min svärmor och min mamma om det och de har fyra barn var och hävdade att inte skulle de fött så många barn om det var så hemskt, man glömmer smärtan när bebisen är ute sa de precis som så många andra. Jag menade på att det fattade jag också att det var värt det när det väl är över, jag var ju rädd för det som skulle ske under förlossningen. Min svärmor sa till och med att hon tyckte det var lite mysigt och jag ansåg att hon var dum i huvudet
Så fort jag blev gravid så släppte alla känslorna som hade med rädlsa att göra och jag bara accepterade att förlossningen var något jag skulle gå igenom och något som jag faktiskt skulle klara av. Den känslan behöll jag till dess att vi såg en förlossningsfilm med föräldragruppen. Filmen var inte hemsk på något vis utan ganska lugn, bra och realistisk men för mig så blev det en a-ha-upplevelse, det var alltså det där jag skulle tvingas gå igenom. Jag har ett enormt kontrollbehov och det kändes jobbigt att vara så utlämnad och sakna kontroll under förlossningen. När förlossningen närmade sig vände allt igen och jag blev lugn i känslan av att bebisen kommer ju ut på ett eller annat vis.
Min förlossning blev rätt lång med en lång latensfas och en jobbig period när bebisen inte trängde ner som den skulle trots att jag var fullt öppen, det slutade med sugklocka. Ändå har jag en övervägande positiv bild av min förlossning och jag sa på en gång att jag gärna skulle göra om det. Jag är den som har längtat efter att få göra om det enda sedan vår son var liten bebis. Jag skulle inte sträcka mig så långt som till att det är mysigt men det är en otroligt häftig upplevelse och hela denna graviditet har jag sett fram emot förlossningen. Vad gäller smärtlindring så hade jag akupunktur, bad samt att jag andades mig igenom värkarna, på slutet tog jag även lustgas. Jag var själv förvånad och faktiskt lite stolt över att jag hanterade det så bra, det trodde jag inte om mig själv. Nu väntar jag på att nästa bebis ska födas, h*n är något sen och nu är min rädsla att det ska bli igångsättning så att jag inte får den naturliga starten på förlossningen men jag hoppas på att det ska sätta igång av sig själv och i övrigt ser fram emot att göra det igen.
Mitt tips är att dels läsa på så att du bildar dig en uppfattning om hur det kan vara, vad du kan tänka dig för förlossningsställningar, smärtlindring etc. men inte i förväg bestämmer dig för att du vill ha det precis på ett viss sätt. Jag tror att det till stor del är det som gjort att jag har en positiv bild av min förlossning i förhållande till många andra som haft liknande förlossningar som de enbart ser som jobbiga. Jag hade inga direkta föreställningar om hur jag skulle ha det utan var öppen och gjorde mina val efter hur det kändes där och då, i samråd med barnmorskorna på förlossningen.
Lycka till med allt!