• Anonym

Han vill inte ha barn, jag då?

Hej!

Jag är sedan ett år tillbaka tillsammans med en man som har ett barn på 4 år. Jag och barnet funkar jätte bra tillsammans och kommer närmare varann hela tiden. för någon månad sedan kom vi in på ämnet barn och min kille chockar mig med att säga att han inte vill ha fler barn.
    Jag är inte intresserad av att skaffa barn nu eller inom de närmsta åren då jag är yngre är honom, har ett bra jobb och tänkt att satsa på min karriär, men jag kommer ju antagligen vilja ha barn senare. När vi pratade om det så sa han att som han känner nu så kommer han inte vilja ha fler barn, han sa: jag vet ju inte om jag kan ändra mig då men känner jag då som jag gör nu så kommer jag inte vilja ha fler barn. Ganska bestämd. Jag har inte kunnat släppa detta, jag vill inte ens tänka på barn nu men kan inte låta bli efter han sa så. Jag känner mig både fundersam på vad jag vill men också lite svartsjuk, varför kunde han skaffa med exet men inte med mig? Enligt honom har han aldrig velat ha barn, varför skaffade han det då?
    Hur som helst, vad gör man i denna situation? ta ett beslut nu? kan man "övertala" en man i den här frågan när vi kommit ännu längre i vår relation? För mig är det så självklart att man vill ha ett barn tillsammans, och jag tänker liksom är det verkligen värt för honom att mista den han älskar för detta?
    Allt annat är kanon, vi älskar och respekterar varandra väldigt högt och han är verkligen en kanon kille som i övrigt gör allt för mig.

• Svar på tråden Han vill inte ha barn, jag då?
  • Tommy parterapeuten

Hej
    Frågan om barn eller inte är alltid en svår fråga. Om man träffar någon som av olika anledningar absolut inte vill skaffa barn finns det inte så många val att göra. Antingen får du acceptera att aldrig få egna barn eller får han acceptera att du eventuellt lämnar relationen. Jag tycker inte att du ska försöka övertala honom. Önskan att få barn kan ofta vara en otroligt stark önskan som är svår att överge och om man ändå, av olika skäl, måste göra detta är det något som kan ta tid att komma över.
    Tommy

Svar på tråden Han vill inte ha barn, jag då?