• Anonym

Konstant yrsel!

Jag har, sedan en tid tillbaka, känt ming mer eller mindre konstant "yr". Vet inte om "yr" är rätta ordet, det är snarare så att det känns som om världen svajar till en halv sekund eller så, gång på gång på gång.

Tycker att det har blivit värre på sistone och har därför beställt tid hos läkare, men det blir först om en vecka.

Tänkte i väntan på det höra om någon känner igen sig, eller kan ha några idéer om vad det kan bero på? Känner mig i övrigt helt frisk och mår jättebra psykiskt!

• Svar på tråden Konstant yrsel!
  • Anonym (b12)

Jag hade synproblem, kunde knappt fokusera synen, sen suddigt i ca en månad. Fortfarande inte som innan fast detta var 2 år sen. Inget synfel sa optikern men funderar att gå till ögonläkare. Det var jobbigt att titta, hade konstant yrsel, tvungen att lägga mig jätteofta, svag i armar och ben, väldigt trött, ingen energi. Jag fick äta behepan-(b12) tabletter på recept.

• Anonym (anna)

Kan man inte bli yr av järnbrist? Kanske inte på det sätt du beskriver det men yrsel, svag i kroppen osv..

• Anonym

Tack för alla tips och förslag. Har kollat lite på nätet om B12-brist, och flera av symptomen stämmer in.

Ska till läkaren imorgon och hoppas att de kan hitta en enkel anledning.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-15 11:10:24 följande:
    Tack för alla tips och förslag. Har kollat lite på nätet om B12-brist, och flera av symptomen stämmer in.Ska till läkaren imorgon och hoppas att de kan hitta en enkel anledning.
    Hur gick det hos läkaren?
  • vic4

Jag hade väldigt lågt HB efter förlossningen så nu äter jag järntabletter och min yrsel blir bättre för varje vecka. Så för mig var yrseln järnbrist. Är även trött, pirrar i händer t.ex också..

• Anonym (Orolig)

Har de symtomen nu och sitter väldigt orolig för vad det kan vara.
    Pirrningar i fingrarna, tårna samt ostadighetskänsla (yrsel), trött så in i bäng.

Googlar man så finner man bla MS. Blir ju livrädd!

Vet att jag drabbas ca två ggr per år av lite kristaller eller om det är virus på balanssinnet i samband med förkylningar.
    Men denna gång har det där med pirrningarna o tröttheten tilltagit.
    Har känt av yrseln i 1½ vecka!

Ska till läk på tisdag.

Nån som mer haft liknande symtom. Vad har det då varit fråga om???

• Anonym

trötthet är inget symtom, det är ett nationaldrag!

ärligt talat, tror inte det finns en enda patient som söker vårdcentral som inte säger att de är trötta...

• sissily

Jag har varit yr i ett år och först nu har dom kommit på vad det beror på. Var på otaliga undersökningar, tagit alla prover som finns flera gånger och blev till slut skickad till en neurolog som talade om att det beror på balansnerverna i nacken. Jag har nästan alla symtom du skriver. Så om din läkare inte hittar nåt så be om remiss till en neurolog, jag hade tur även om det tog lång tid. lycka till.

• Anonym (Orolig)
    sissily skrev 2012-04-14 23:25:18 följande:
    Jag har varit yr i ett år och först nu har dom kommit på vad det beror på. Var på otaliga undersökningar, tagit alla prover som finns flera gånger och blev till slut skickad till en neurolog som talade om att det beror på balansnerverna i nacken. Jag har nästan alla symtom du skriver. Så om din läkare inte hittar nåt så be om remiss till en neurolog, jag hade tur även om det tog lång tid. lycka till.

Vet inte om du svarade TS, eller mig här... Hade du pirrningar i fingrar o tår???
    Var på jourcentralen igår då jag blev så himla orolig över ännu mer pirrningar även på hälsenan på ena foten. Skitkonstigt, jag vet! Låter som man letar symtom!

Dom kunde inte säga så mkt än att han inte kunde utesluta MS. Kul svar!!!
    Blir vidare utredning via VC denna veckan!!!    
  • sissily

Det var tänkt till ts men såg sen att det var en gammal tråd. Hoppas dom hittar vad som är fel med dej och jag håller tummarna att det inte är MS.

• Anonym (Ida)
    sissily skrev 2012-04-14 23:25:18 följande:

Vad gjorde de åt det då? Jag har precis likadant!!
Svar på tråden Konstant yrsel!