• Linusida

Snusning/rökning kan det vara orsaken för oss oförklarligt barnlösa?

Som oförklarligt barnlösa så villl man ju gärna hitta en orsak till varför det aldrig blir något...

Min man snusar (väldigt mycket) och jag är rädd för att det trots allt (även om hans spermaprover ser bra ut) har en negativ inverkan för oss. Jag vet inte hur många gånger jag bett honom sluta...

Ni andra som är oförklarligt barnlösa. Snusar el röker era män eller ni själva?

• Svar på tråden Snusning/rökning kan det vara orsaken för oss oförklarligt barnlösa?
  • Angla

Många läkare anser att oförklarigt barnlösa par egentligen ofta har en orsak som man kanske ännu inte hittat eller som vetenskapen ännu inte vet tillräckligt om.

Min man har rökt dock har vi en konstaterad orsak men han sspemier blev fler och bättre då hans lutade röka och började snusa. Jag tror således att rökning är värre än snusning.

• Månsson

Rökning är värre än snusning.
    Ingen läkare har sagt till min man att sluta snusa. Inför vårt andra IVF drog han dock ner på konsumtionen.
    Den IVF:en gav oss dubbelt så många embryo i frysen som IVF nr 1, samt att jag blev gravid. Jag har INGEN aning om snusneddragningen var orsaken, eller om det var ren tur, vitaminintag etc.
    Jag tycker faktiskt (det här är min personliga uppfattning) att när vi tjejer utsätter våra kroppar för allt vad de innebär att genomgå en IVF, borde männen faktiskt sluta röka och snusa, även om ingen läkare uttryckligen befallt dem. Även om deras spermier är ok (som min mans var). Ingen kan ju påstå att snusning är nyttigt.
    Eller är det för mycket begärt?
    Jag fick inte min man att sluta helt, men han drog i alla fall ner, det är alltid något.

• Linusida

Intressant att du säger så Månsson. Jag har nämligen sagt det till min man ett antal gånger att jag tycker det är det minsta han kan göra med tanke på allt jag får göra, med hormobehandlingar, ÄP, ET etc och nu dessutom Akupunkturbehandlingar. Vad fan göra han - jo snusar och lämnar et spermaprov... Hur jobbigt har han det?? När jag säger det så blir han sur och säger att "du skyller alltid på att det är mitt fel att vi inte bli gravida". Det gör jag verkligen inte, men jag gör allt som står i min makt för att reducera de osynliga "fel" som jag kan ha genom att proppa i mig vitaminer och gå på akupunktur, zonterapi etc. Jag är så trött på att det bara är jag som bidrar så jag skiljer mig snart!!! Men då har jag ju såklart ingen man att få barn med... suck...

• Linusida

blev så arg så jag glömde skriva en sak .

Dr Lars Nylund som är väldigt väl ansedd på Sophiahemmet rådde min man för ca 1,5 år sedan att sluta snusa, även fast han sett spermaprovet som var mycket bra. Om man behöver en rejäl sporre för att sluta snusa, så borde väl verkligen detta vara en sporre nog. Annars kan han inte vilja ha barn...

• Månsson

Han kan kanske gå med på att åtminstone dra ner några månader inför IVF! Min man drog ner från ca 1 burk på 1.5-2 dagar till 1 burk på 4 dagar, dvs ungefär hälften.
    Tycker verkligen att du ska ruska om honom i örat...
    Tänk om allt man behövde göra var att gå till sjukhuset och onanera, vad glad man skulle vara!

• Linusida

Min man snusar säkert 1 dosa per dag!!! Jag ska ruska honom i örat . Hur långt innan ÄP lyckades din man dra ner på snusandet?

Tack för tipset om örterna Månsson. Jag ska kolla upp det.

• Månsson

Ringde honom och frågade: Han drog ner konsumtionen i våras, och vi gjorde ju IVF nr 2 i augusti.
    Han tyckte inte att det var så jobbigt, istället för att ha 2 påsar samtidigt hade han bara 1, och så bytte han dem inte så ofta som innan.
    Snusar din man lössnus eller portion? En burk lössnus innehåller 50 g snus, och 1 burk portionssnus innehåller 24 g. Min man snusar portionssnus.

• Linusida

Lössnus tyvärr, så det blir ju hur mycket som helst...

• Månsson

Men han får ju skärpa sig! Förstår din frustration! Speciellt som när en läkare sagt till honom att han borde sluta! Förstår att du ifrågasätter hans intresse för att skaffa barn!
    Hoppas verkligen att du får honom på andra tankar!
    Kram och hej (nu måste jag jobba..)

• Linusida

Tack snälla för dina svar. Nu ska jag också jobba på. Lycka till framöver Månsson!

Svar på tråden Snusning/rökning kan det vara orsaken för oss oförklarligt barnlösa?