• Anonym (ledsen)

Maken tar ALLTID sin mammas parti

Ska försöka göra en mycket lång historia kort. Min man och jag har varit ihop i åtta år och från första början har hans mamma visat sitt missnöje mot mig. Hon fäller ideligen kommentarer om att jag har ovårdad frisyr, fula kläder, tvingar hennes stackars son göra alldeles för mycket här hemma mm, mm. I början berättade jag för min man att jag blev väldigt ledsen och tyckte att hon var oförskämd. Min man sa då bara att: "Hon menar inget illa" eller "Nu har du allt missförstått, det var inte alls så hon sa." De första åren teg jag och led för husfridens skull men nu är måttet rågat och jag har börjat säga ifrån till svärmor och nu har helvetet brakat loss. Svärmor känner sig sårad över att jag inte tycker speciellt bra om henne och vill att vi ska bli vänner och att jag ska vara som hennes dotter. Min man är rasande över att jag inte bara sväljer allt svärmor säger och han tänker nu fira varje jul med henne tillsammans med vårt gemensamma barn. Även fyra semesterveckor per år tänkar han vara med enbart henne och vår dotter. Jag får inte vara med eftersom jag bara sårar hans mamma, säger han. Han tycker att det är "rätt åt mig" att jag blir sittade ensam när jag är så taskig mot hans mamma. Denna diskussion påverkar hela vårt äktenskap. Jag har inga problem med att han tycker om sin mamma, men enligt mig måste han respektera att jag inte tycker speciellt bra om henne efter alla kommentarer hon fällt under årens lopp. Hur ska vi hitta en lösning och hur kan den lösningen se ut?

• Svar på tråden Maken tar ALLTID sin mammas parti
  • Tommy parterapeuten

Hej

Det är ingen bra situation ni befinner er i. När det gäller släkt brukar det vara bra att sträva efter den relation som är möjlig och inte den som är önskvärd. Ni två behöver komma överens hur ni ska möta hans mamma. När det gäller henne är det troligt att både du och han vet ganska väl hur hon är när ni träffar henne. Det betyder att ni kan ha en plan kring hur ni ska avdramatisera, neutralisera och avleda henne när hon gör sådant ni inte gillar och att ni gör det i tid. Allt har sin gräns och blir det att hon är oförskämd behöver du/ni säga ifrån.  Nu tycks det som om ni är i ett läge där relationen mellan dig och hans mamma har upphört och det är olyckligt. Det är bättre om ni kan hitta en nivå som du kan acceptera och en nivå där din man också kan tycka det är ok. Det kan innebära att han träffar henne något mer men att det sker på ett naturligt sätt. Den strategi som håller på att utvecklas nu är inte bra (semester själv med barnen och sin mor). På sikt kan det resultera att ni går skilda vägar eftersom ni inte delar den tid ni har tillsammans på ett sätt som ni båda kan tycka är bra.
    Tommy
Svar på tråden Maken tar ALLTID sin mammas parti