Aggressiv/osäker/falsk kastrerad hanhund, avliva/omplacera?
Nu frågar jag er som har lite vett innanför, som kanske varit med om det och som inte trampar på mig, detta är mycket jobbigt känslomässigt.
Info: Jack russel parsson/tibetansk spaniel, född 27:e mars 2007, kastrerad hane december 2007. Ganska stor på 12 kg.
Har varit aggressiv/osäker sen han var 3-4 månader men blir just nu bara mer och mer "farlig".
Han är snäll och JÄTTE glad i alla han känner, han blir så lycklig att han måste ha något i munnen och piper/pussas..
Han blir skogstokig om nån som han inte känner kommer i närheten.. Han går till attack, hugger, morrar, skäller, reser ragg, viftar på svansen..
När han bitit och gjort sina attacker så springer han undan, men så fort människan ex. ska lämna sin kaffekopp så blir han tokig igen..
Om man tittar på honom så är han rädd/osäker, men förbannat kaxig för att vara så rädd, hur i hela friden vågar han fram och hugga när han sen springer iväg?
Jag vet att mycket ligger på oss, men nu skiter jag snart i det här, förbaskade hund, han är ju så himla snäll mot oss och min son på snart 1 år, men jag kan aldrig bjuda över vänner, sonen kommer aldrig kunna ta hit sina vänner när han blir lite äldre..
Vi/jag känner mig mycket låst och börjar bli rädd för att hunden kommer bita nån riktigt illa om vi inte agerar snart nog.
Hunden är underbar och fantastisk men vi får inte pli på honom, vi har inte tid och båda har gett upp! Kan man omplacera en så osäker hund?
Han skulle helt klart passa på landet där han kanske får en kompis och där det inte är så stora bekantskapskretsar, och absolut inga barn inblandade!!!!
Han är jätte rädd för andra hundar och blir tokaggressiv mot dom med, men när han väl blir kompis med dom så funkar det bra. När han är med min mammas hund så bryr han sig inte speciellt när det kommer in folk, han leker med den andra hunden då.
Så, avliva eller omplacera?
Vi väntar vårt andra barn så det är uteslutet att ha kvar honom, jag VILL men det går inte när han hugger och är osäker, han smånaffsar min son om pojken kastar sig över honom, rätt som det är så kommer han hugga, det är inte en fråga om, utan när :(..
Vi var påväg att ge upp förra året innan sonen föddes då vi trodde hunden skulle attackera bebisen men vi gav honom en chans och han accepterade sonen ganska fort, blev till och med lugnare, nu när jag är gravid igen så är han ännu värre, precis som att han känner att jag väntar barn igen och ska beskydda oss ännu mer..
Hjälp mig, kan man ge honom en chans till i ett omplaceringshem?
Tack!
Mvh. Lisa!!