Laurentia skrev 2009-07-13 11:06:20 följande:
Fördelen med att ha medborgarskap i två EU-länder är väl en ökad känsla av samhörighet med de två länderna, samt rösträtt.Resten kan jag inget om, men följande kanske ändå kan hjälpa dig:Jag antar att det är franska ambassaden i Stockholm som tar hand om medborgarskapsärenden. Du behöver kunna visa papper på vem pappan är. Står pappans namn med på personbevis eller något annat officiellt papper? Om så inte är fallet och pappan inte vill skriva på ett faderskapsintyg, så är det nog inte så lätt att gå vidare.I Frankrike anges pappan på födelsebeviset om föräldrarna är gifta, eller om han erkänt faderskapet innan födseln. Erkännade av faderskap kan även göras senare.Jag vet att man (i Frankrike) kan söka underhåll för ett barn, även om faderskapet inte är juridiskt fastställt, av pappan om han hade ett förhållande med mamman nio månader innan barnet föddes. Jag vet dock inte var bevisbördan ligger. Kanske kan man på samma sätt, genom att visa att man hade ett förhållande, kräva en faderskapsutredning för att barnet skall få franskt medborgarskap?
Tack för din info. Jag har ingen kontakt med pappan då han "gått underjorden" då han vägrar betala underhåll och vägrar därmed att skriva under faderskapsintyget DOCK har han genomgått dna-test och det är där 99.9 % så det borde ju egentligen räcka..... nu har jag ingen åplan i nuläget att söka medborgarskap för dottern, men det är bra att veta vad som gäller....