Jag är handikappad och min partner känner sig som arbetskraft
Hej
Jag är handikappad och min man får hjälpa mig med en hel del. Vi har varit tillsammans i många år nu men sedan vi fick barn för ett och ett halvt mår sen har det ju pressen ökat på oss och det är fler grejer jag inte klarar av själv. Vi har sökt hjälp från myndigheter men endast fått viss hjälp. Våra föräldrar hjälper också till rätt ofta.
Det har blivit jobbigt för oss båda. Som barn var han ganska bortskämd och inte van att dra "sin del" av lasset där hemma. När jag ber honom om hjälp ignorerar han det ibland så jag måste fråga flera gånger så tycker han att jag tjatar och behandlar honom som arbetskraft. Själv tycker jag att det är skit jobbigt att behöva fråga och ännu värre att jag inte kangöra det själv när jag inte orkar. Jag förstår att han blir sur och trött. Det känns som det är mitt fel trots att jag ju vet att det inte är nåns fel. Ber jag för snällt gör han det inte och om jag tar i så gör han det med blir irriterad och arg. Bästa sättet att få hans hjälp är att jag säger "om du gör det här så gör jag jag det där". Men mina handikapp gör att jag inte orkar med såna arrangemang i längden. Jag bränner ut mig totalt. Vi älskar varandra men det är omöjligt att få en rättvis arbetsfördelning när den ene av oss är sjuk och handikappad.
Vad ska jag ta mig till?