• TyskMamma

Hennes farfar är nazist=(

Ja, min man är tysk och hans pappa deltog i kriget. Inga problem där, vem kunde undgå att det var krig på 40-talet?
    Problemet är bara att dessa värderingar lever kvar i honom ännu och nu försöker han överföra dessa på min treåriga dotter!!
    Häromdagen frågade hon " - Mamma, vad är "arisch"? " (Arisk på tyska och eftersom hon sa just det ordet på tyska misstänkte jag starkt någon tysk släkting eftersom hon annars pratar svenska med mig!)
    Jag frågade lite tafatt var hon har fått detta ordet ifrån och då svarade hon "från Opa" (= farfar)
    Nu har hon också börjat använda ord som neger och frågar vad en jude är och varför de har så stora näsor för det har minsann Opa sagt!
    Häromdagen ställde hon sig också på sin stol hemma och ropade i högan sky "Ich bin deutsche! Ich bin die beste!" (Jag är tyska, jag är bäst!")
    Hur ska jag säga till min svärfar att han ska låta bli att påverka min dotter i den riktningen?! Och hur ska jag förklara för min dotter att det som hennes farfar säger inte stämmer innan hon blir helt fördärvad?!?! HJÄLP MIG!!!

• Svar på tråden Hennes farfar är nazist=(
  • hilah

Kan tillägga att om dottern fortsätter säga t ex att hon är tyska och bäst, så får ni tala med henne med och försöka förklara att man inte säger så. Hur man gör det på ett pedagogiskt sätt... tja, det vet jag inte. Jag vet bara att jag skulle ta väldigt illa vid mig om jag hörde ett barn prata så. Sa hon det en gång och sedan aldrig mer, behöver man ju inte göra en stor grej av det.

• festia

Shit, jag blir illamående och jävligt illa berörd när jag läser ts. Du ska KRÄVA av farfaran att inte försöka hjärntvätta din dotter med skitpropaganda. Om han inte skärper sig så får du helt enkelt förbjuda honom att träffa henne!

Hmm, det blev en del svordomar, men det blir så när jag är arg. USCH!

• DetVarEnGång

Självklart är det svårt att acceptera detta men det beror på hur den där mannen är. Är han smart, då går det säkert att prata med honom.
    Vad hjälper det att kräva om människan inte förstår?! Det är inte alltid så enkelt.

• Rosa socka

Men usch vad hemskt!
    Vad säger din man om det där då?
    Om nu farfar försöker överföra sina åsikter på henne borde han väl ha gjort det med sina egna barn?
    Hur som haver skulle jag säga till att han ska respektera att ni inte har samma åsikt som honom och att han inte ska uttrycka dom inför dottern och om han inte skärper sig så får han inte träffa henne.

• Tiger Af Lilja

Det är väl inget fel att tycka att man är bäst?! Jag är finne och tycker jag är bäst :p.. Men som förälder bestämmer man vilka som ska få ha inflytande på ens barn.

Däremot är det nyttigt för ett barn att se olika åsikter i samhället.
    Jag t.ex som tycker kommunismen är vidrigt, vet att min barn kommer stöta på dom åsikterna i livet. Jag påverkar inte hennes syn på livet.

Och en liten människas hinner se mycket och även ändra åsikter flera hundra gånger om..

• MrM

Säg åt farfar att om han vill lära tjejen något så måste han precisera sig bättre. Om hon skall säga att hon är bäst för att hon är tysk så behöver han ju berätta exakt vilka kvalitéer hon besitter eller vilka stordåd som hon utfört som hänger samman med att hon har tyska anor. Hon kan ju knappast ta åt sig äran för någon annans meriter (vilka det nu skulle vara). Han får ju gärna berätta om sina egna stordåd också om han utfört några och dessa verkligen har en koppling till hans nationalitet. Vad har han gjort som inte lika gärna kunnat göras av en polack eller israel? Folk som uttrycker sådan stolthet över något de inte kunnat påverka försöker oftast ta åt sig äran av sådant som andra gjort (just i det tyska fallet så är det ju en ganska tveksam ära dessutom). "Jag är bäst för att min farfar sköt ihjäl tio obeväpnade judar!" - Eh, vaddå?

Inskränkta människor pratar ofta i väldigt svepande termer, be dem precisera sig så faller korthuset samman.

Mvh

• Achillea
    Tiger Af Lilja skrev 2009-07-15 01:05:22 följande:
    Det är väl inget fel att tycka att man är bäst?! Jag är finne och tycker jag är bäst :p.. Men som förälder bestämmer man vilka som ska få ha inflytande på ens barn.Däremot är det nyttigt för ett barn att se olika åsikter i samhället.Jag t.ex som tycker kommunismen är vidrigt, vet att min barn kommer stöta på dom åsikterna i livet. Jag påverkar inte hennes syn på livet.Och en liten människas hinner se mycket och även ändra åsikter flera hundra gånger om..
    Nu är det väl kanske inte så nyttigt att barnet i fråga får ta del av nazistiska och mindre trevliga åsikter, varför ska barnet lära sig arisk och att judar har stora näsor. vad kommer här näst, instruktioner om hur man gasar någon på bästa sätt liksom.

Nej du TS, jag hade vägrat umgänge.
    Nazism är inget man ska utsätta sina barn för, finns inget gott i det och kommer heller inte komma något gott ur det.
  • DetVarEnGång
    Achillea skrev 2009-07-15 01:43:25 följande:
    Nu är det väl kanske inte så nyttigt att barnet i fråga får ta del av nazistiska och mindre trevliga åsikter, varför ska barnet lära sig arisk och att judar har stora näsor. vad kommer här näst, instruktioner om hur man gasar någon på bästa sätt liksom.Nej du TS, jag hade vägrat umgänge.Nazism är inget man ska utsätta sina barn för, finns inget gott i det och kommer heller inte komma något gott ur det.
    Att vägra umgänge kan medföra hemskare konsekvenser för hela familjen än att låta barnet få höra åsikter om nazismen.
  • näradig

hur kan DU låta henne vara med honom utan uppsikt??
    självklart talar du om för honom att du inte accepterar något liknande och givetvis lämnar du inte barnet med honom!

• näradig
    DetVarEnGång skrev 2009-07-19 14:01:18 följande:
    Att vägra umgänge kan medföra hemskare konsekvenser för hela familjen än att låta barnet få höra åsikter om nazismen.
    vad då?
  • DetVarEnGång
    näradig skrev 2009-07-19 14:04:39 följande:
    vad då?
    Att förstöra umgänget mellan familjemedlemmar är i mitt tycke mycket hemskare än att låta ett barn få höra berättelser om nazismen.
  • Anaiah

Jag skulle bli fly förbannad och skälla ut min svärfar om han sa sådana saker till mitt barn. Jag skulle tala om för honom att vi inte står bakom hans synsätt och att han lägger band på sig annars får han inte träffa sitt barnbarn. Jag skulle vara hänsynslös för det är ju vad han är - tala på hans "språk" liksom!

Usch så arg jag skulle bli!

• Anaiah
    DetVarEnGång skrev 2009-07-19 14:23:50 följande:
    Att förstöra umgänget mellan familjemedlemmar är i mitt tycke mycket hemskare än att låta ett barn få höra berättelser om nazismen.
    Jag hoppas att TS inte håller med dig om detta då jag misstänker att det är den ensa tyngd hon skulle ha i att argumentera för att han ska sluta säga sådana saker till henne och lära henne sådana saker. När någon beteer sig så fruktansvärt illa tycker jag inte att de ska vara nära barn överhuvudtaget, farfar eller ej!
  • hilah
    Barnvagnsmamman skrev 2009-07-20 01:42:51 följande:
    Men han berättar bara fakta! En neger är en neger , Judar brukar har stora näsor. Och Farfarn får väll berätta sina åsikter till dottern, eller du kanske blir nöjd om han hyllar kommunismen?
    Du har visst träffat TS' svärfar lite för ofta. Eller så hade du också en farfar som indoktrinerade dig när du var liten.
  • näradig
    DetVarEnGång skrev 2009-07-19 14:23:50 följande:
    ja, du skrev det. och då undrar jag hur avsaknaden av en propagerande naziztisk farfar är värre än att lära sig att man är överlägsen och har rätt att döda människor för att man inte gillar deras ursprung
Svar på tråden Hennes farfar är nazist=(