• Lillamy1976

PCOS och sköldkörteln

Hej!

Jag undrar om det finns någon som vet om pcos kan hänga ihop med störningar i sköldskörteln? Jag har konstaterad pcos med utebliven mens. Jag har börjat fundera på om jag även har hypo el hypertyreos. Har stora problem med oregelbunden hjärtrytm (konstaterat ofarliga extraslag) samt att jag ofta känner rastlöshet i kroppen. Känns som att kroppen går på högvarv även när jag är trött. Någon som känner igen sig? Skulle bli jättetacksam för svar. Har varit hos olika läkare men det känns inte som någon tar en på allvar..

• Svar på tråden PCOS och sköldkörteln
  • Moncabang

Hej!

Jag kan iaf tipsa dig att titta på filmerna på:
    media.medfarm.uu.se/flvplayer/anovulation/video1/part1

Jag har också PCOS men inga störningar i sköldkörteln. Rastlösheten känner jag dock igen. =) Fast vet inte om det har med PCOS att göra.

Kolla på filmerna så kanske du får lite svar.
    Lycka till!!

• Lillamy1976
    Moncabang skrev 2009-07-14 12:18:56 följande:
    Hej!Jag kan iaf tipsa dig att titta på filmerna på:media.medfarm.uu.se/flvplayer/anovulation/vid...Jag har också PCOS men inga störningar i sköldkörteln. Rastlösheten känner jag dock igen. =) Fast vet inte om det har med PCOS att göra.Kolla på filmerna så kanske du får lite svar.Lycka till!!
    Tack för tipset! Jätte lärorika filmer!!
  • rudbeckia

Det finns ett samband mellan PCOS och Sköldkörtel rubbningar men jag kan tyvärr inte ge någon ingående förklaring för det har jag inte tillräklig kunskap om.
    Men det jag vet är att jag har PCOS, Hypotyreos och Viteligo, min mor hade PCOS och Hypo men också Diabetes och Fibromyalgi. Liknade kombinationer går på den kvinnliga sida av släkten med olika kombinationer med Viteligo, PCO, Diabetes, Fibromyalgi och Hypo.

Det är lätt att kolla om du har en ämnesomsättningsrubbning med ett blodprov på vårdcentralen. Be din läkare kolla upp det och det är TSH, T4 fritt och T3 de ska kolla.

• LiselottePCOS

ja, bla Angelica Hirschberg säger att det är så. En bok för läkare om PCOS hos SFOG har mycket fakta om PCOS. Ganska dyr bok (ämnad frö läkare/ gyenkologer), 418 kr 65 sid . titta in på www.sfog.se och leta efter publikationer, den kom 2008

Svar på tråden PCOS och sköldkörteln