• Anonym (:()

svartsjuka

hejsan!

skulle vilja ha hjälp med en sak jag själv skulle vilja bli av med dvs min svartsjuka:(
    jag kan bli så svartsjuk om jag ser att min sambo tittar på en annan tjej..men det kan ha med att ja själv har dåligt självförtroende.. känner mig ej tillräcklig för min sambo fast han säger att jag är det snyggaste och finaste som finns, men jag har svårt att tro på det han säger, fast jag verkligen vill ta in det han säger till mig :( vet inte om det kan ha med att han och jag glidit ifrån varann lite, vi har barn dvs inte så mycket tid för varann själva, vet inte om det kan ha med att göra att min svartsjuka spelar in, det känns som att vem som helst kan ta honom ifrån mig pga att vi ej har så mycket tid med varann och närhet. Så så fort jag ser att han tittar på en tjej som jag tycker ser bättre ut än mig så blir jag sur och irriterad och tror alltid det värsta. Vill att detta försvinner ur mitt system, vill tro honom när han säger att jag är den snyggaste och att det ej finns någon annan han finner attraktiv. tror du att det kan ha med att göra att vi glidit ifrån varann att våra band har blivit mer slappa?eller kan det bero på något annat?
    MVH en tjej som vill vara lycklig

• Svar på tråden svartsjuka
  • Tommy parterapeuten

Hej

Det finns ett par saker du och ni ska börja med. Det ena är att du ska ägna mer tid att fundera på dina fördelar och dina förmågor. Svartsjuka hänger ofta samman med självkänslan och därför behöver ofta den förbättras. Det andra är att ni behöver hitta små ritualer i livet där ni båda känner att ni söker varandras sällskap. Om ni får en sådan känsla upplever ni båda en större samhörighet och din känsla av att inte vara uppskattad, för den du är, kommer att förbättras.
    Tommy 
Svar på tråden svartsjuka