• malin86

Joseph, fint eller fult namn?

Inte för att jag bryr mig så mycket, våran son kommer att döpas till det.. klappat o klart!! Men skulle ändå vilja veta om den allmänna uppfattningen av namnet... vad tycker DU?

• Svar på tråden Joseph, fint eller fult namn?
  • malin86

Mamma 2b:

hm, varför? med tanke på att det finns onda män att assosiera till? vi tvekade en del under graviditeten men kom sen fram till att vi i vilket fall inte kommer att koppla ihop vårt eget barn med män som funnits/finns i historien och som åsamkat lidande. däremot kan jag väl förstå att en del kanske bara kommer att tänka på fritzl och stalin. sen vet jag att många faktiskt tycker att det är fint. nåja, det är ju redan klappat o klart, faktiskt.

• Mamma 2b

Nej jag tycker helt enkelt inte att det är ett fint namn. Svarade med andra ord bara på din fråga. Tycker det finns så mycket finare namn, barnet ska ju ha namnet hela livet. När det gäller associationer till mindre trevliga personer med samma namn kan man ju ha i åtanke visserligen för det ska ju i slutändan vara barnet som dras med namnet, inte föräldrarna.
    Men det är bara min åsikt.

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • strenua
    malin86 skrev 2009-07-15 23:37:29 följande:
    Inte för att jag bryr mig så mycket, våran son kommer att döpas till det.. klappat o klart!! Men skulle ändå vilja veta om den allmänna uppfattningen av namnet... vad tycker DU?
    Jag tycker det är ett fint namn men jag skulle nog hellre stava det Josef.
  • malin86

strenua:

fast vi tänkte matcha med brorsan som heter Philip

• Mannehkunda

Jättefint, skulle kunna döpa mitt barn till det.

• AlexandraK

Fint!

Nu frågade ju inte du om stavningen... Men jag hade hellre stavat med f. Josef.

• Mannehkunda

Och jag gillar stavningen, men jag uttalar det då på engelska också...

Svar på tråden Joseph, fint eller fult namn?